Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1303 ggr
mmillann
2

Få råtta tam

Jag tänkte fråga om man kan få en råtta någorlunda tam som bott i rack för matuppfödning till reptiler? Det är en ungråtta som lämnat mamman nyligen. Jag vet att råttor ska bo tillsammans men nu handlar det om att rädda ett liv så snälla påpeka inte om det.

Bill&Bull
0

Antar att det skulle gå bara man ger det tiden, umgås och prata med den :-)

||My Love For Animals Is Immortal||

mmillann
0

Okej men vad bra :) jag behöver inte ha den supertam, bara den lär sig att man inte är farlig och att man kommer med mat och är trevlig, nu vet den inte ens att mat är mat, utan äter bara min egna torrfoderblandning. Men ja, jag ska prata med den och och försöka ta det lugnt och försiktigt, den kanske får en kompis om några veckor. 

Den är säkerligen glad över att ha två gömställen, stackarn bodde bara i en låda utan någonting med 7 till 9 syskon :(

Josse016
1

Jag tror att man kan det, att kemin stämmer mellan dig och djuret och övar på tillit och pysslar om honom mycket så tror jag råttisen kan bli rätt tam :) beror helt på krabaten. Jag hade tagit hem h*n :)

mmillann
0

Jag har somsagt redan tagit hem den :) men jo, jag ska försöka övertyga den om att man är snäll. Å det är en han ser jag  :)

Josse016
0

Jaha förlåt :)! Jamen mata med lite gobitar och så :) en bra start. Hur beter råttisen nu? Är han lite rädd av sig eller är han framåt? :)

mmillann
1

Bör jag ta upp och handskas med den? Eller kan det stressa den för mycket? Den verkar nyfiken, ställer sig upp och lutar sig mot väggarna och nosar runt när den inte äter eller sover.

Bill&Bull
0

Ett bra tecken att den är nyfiken :) yippi 😁

||My Love For Animals Is Immortal||

mmillann
0

Hehe jo, men när man går förbi kutar han in, men han kommer säkert lära sig allteftersom dagarna går :) att det inte är farligt, jag pratar med honom nu och han står på ena huset och kollar runt ^^ sen har han pratat för sig själv nyss, lille pyret ^^

Klindblom
0

Stressa inte fram att få den handtam utan ta ett steg i taget. Jag skulle iallafall börjat med att stoppa in min hand i buren med en godsak i handen och låtit råttan kommit fram till mig, när råttan ser lugn och trygg  längre skulle jag tagit upp den och haft den i min hand och klappat den försiktigt. På det sättet kommer  råttan känna igen din lukt och inte se dig som ett hot.

mmillann
0

Okej jag gör så :) något som typ alla råttor älskar? Denna har ju enbart levt på pellets och han tog inte emot morot eller spenat igår, dock kanske han va stressad för de va igår jag räddade honom. Jag försöker igen ikväll eller imorgon om han vill ta något.

mmillann
1

Känner mig så glad :) jag höll fram en bit gurka ett tag, den tog inte. Se la jag den framför ena ingången och 2 minuter senare knapras det på! Första grönsaken i dens liv!

Klindblom
0

Åh vad roligt! Du får nog bara testa dig fram vad råttan gillar för grönsaker och annan mat för alla råttor gillar olika :)

mmillann
1

Ja! Åh, den boar av fleeceremsorna jag la i! :D känns så kul!

Pladask
1

Åhh, hoppas allt går bra :) Verkar vara ett fint hem han kommit till, det glädjer mig! Stackars liten….

mmillann
0

Ja det hoppas jag med :) att den inte bär på någon defekt eller sjukdom heller, den sitter i den största lådan från ikea nu, en samlalåda. Sen ska den få flytta till en furet xl med en kompis! Tack :) ja……:(

mmillann
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan ju bifoga en bild på herrn, lite dålig dock, ni får ursäkta mitt val av att ej skrämma med blixt :) jag tänkte bara säga oxå att han ska få annat underlag idag, har inte kunnat tagit mig till en affär ännu. Spånet var från honom, så han skulle känna lite trygghet. (han är alltså en mink hane)

Mymlan&Vifs
0

Åh, vilken liten en! Hoppas att han klarar sig bra och att han kommer överens med den nya kompisen sen. :)

mmillann
0

Ja han e liten, skulle tippa på 1,5 till max 2 månader. Ja men det tror jag! :)

mmillann
0

Är så glad! :D råttan tog en nudel av mig och för andra gången nånsin tog den nåt av mig!  Satte upp en hammock och den har nosat försiktigt på den men inte vågat hoppa upp ännu! ^^

mmillann
0

Råttan eller Tusse som jag börjat kalla honom för, han fick en riktig vattenflaska och aspspån idag :) han nosar nyfiket på mig och slickar/biter på mitt finger när jag presenterar mig. Verkar pigg och nyfiken, rädd när jag kommer ovanifrån dock, men det är ju en instinkt. (när jag rör mig över lådan eller precis bredvid)Ska skaffa bur somsagt nästa vecka och en eller två kompisar och hoppas  det går bra för Tusse! :D

mmillann
2

Såhär såg det ut innan jag bytte till spån :) tips på om jag ska sätta in en toarulle eller något mer eller duger det såhär en vecka till? Som mat har jag hälften axa grynblandning med 4 sädesslag och hälften versele laga complete rat and mouse. Jag ger den nån form av grönsaker varje dag och lite kolhydrater, första dagen fick den en liten bit falukorv men har inte gett mera protein än det. Gjort havregrynsgröt som den ätit utan på mornarna :) å, ja avföringen är ok.

Josse016
0

En liten toa kanske så han har någonstans att göra sina behov och lära sig bli rumsren :D
Får han en ny bur om en vecka? :)

mmillann
0

Ja, jo det kan jag ju börja redan med, den kan jag sätta längst bort i ena hörnet brevid huset :) ja, jag ska beställa en furet xl hade jag tänkt!  edit, jag satte i hans första, stora matskål som han bajsade i, han diggade inte fleecen så den kan han säkert bajsa i :P har läst att man helst inte ska ha samma material i toan så därför tar jag fleecen sålänge.

Josse016
1

ååh :D låter som en bra bur för honom och hans kompis sen!
haha xD

mmillann
2

Nu har jag beställt en furet xl till Tusse! :D med lite smågrejer till! Han och hans nya kompis Frasse flyttar in nästa vecka när det kommer! Tusse gör förövrigt framsteg och blir mer och mer van med mig och social!

Edit: Var till ikea idag förresten, köpte borrismattor och tre förvaringskorgar man kan hänga upp i buren sen. Köpte en hundtugg, vegetarisk kam oxå som dom kan knapra på :) superbra är Tusse på att gå på toan iaf! Både nr 1 och nr 2 gör han där :D bara några småmissar. Bild lär komma onsdag eller torsdag på nya buren etc!

Schiizop
0

tass

[Annellie]
1

Rekomenderar ett par trädgårdshandskar och mycket godis (grönsaker och likande)

Tog över två par råttor som aldrig blivit hanterade.. var en riktig mardröm ett tag.. Nu ett och ett halvt år senare är en av dom hur tama som helst. Tog 2-3 månader att få henne tam. Den andra blev aldrig helt tam.. Men slutade vara rädd och bitas. Hon somnade dessvärre in nyligen.

Det tar tid, Och jag spillde mycket blod…. men det är så värt det.

mmillann
0

Behövs inga handskar, han pussar mig och är jättesnäll :) okej. ja så olika det kan vara… förstår det.

Apootie
0

Vad är det för spån du har skaffat? På första bilden såg det ut som kutterspån (sånt ljust som man kan köpa på typ ICA). OM det är det du skaffat, så bör du byta (eller bara ha tidningspapper) för det innehåller bland annat terpentin (farligt för dem) och är jättedammigt och dåligt för känsliga råttluftvägar!  Ett tips på bra spån är exempelvis alspån!

Jag hoppas det ordnar sig bra med plutten du tagit hem, och som du kanske redan gjort bör du fundera på att skaffa en kompis till honom. Behöver du tips på burar och liknande?

mmillann
0

Jag har köpt aspspån :) står i nån av kommentarerna, å ja, jag vet att kutterspån är dåligt.  Jag har oxå köpt borrismattor som jag ska byta till när buren kommer. Jodå, det går nog bra :) har redan beställt bur

Apootie
0

#30 Okej vad bra! Läste inte kommentarerna ordentligt 😐

mmillann
0

Hehe ok, de är lugnt :)

mmillann
6

Nu har jag fått hem min furet xl och inrett den lite smått! 😃 gladast av oss två är nog Tusse som gjorde massor med glädjeskutt! Nu ligger han och myser i en korg med sin paprika! 😂

Mymlan&Vifs
0

Vad mysigt! Jag har två sådana burar staplade ovanpå varandra 😃

mmillann
2

Ja! :) håller på och planerar hur jag ska inreda hihi ^^ min sputnik och iglo samt lite annat smått kommer på måndag :) då kan jag fixa mera! Roligt! :)

pellepojken
0

" 0   Jag tycker du har gjort en toppeninsatts för den lille råttisen.  En eloge.  🙂

wynomie
0

Vad glad jag blir av att läsa detta! Tusse kommer få det jättebra hos dig.

mmillann
0

Så roligt! Tack alla :) ja tusse har det bra, han har nu en kompis som kom idag! Dom funkar jättebra tillsammans så det känns underbart! :D

mmillann
4

Fick reda på av en som är kunnig om råttor att Tusse är en cinnamon! :D han e så sööööt! Med sin kompis Preem!