Nybörjarfrågor
Sonen på 14 år vill ha ett par råttor och jag som mamma vill såklart ta reda på allt jag kan innan eftersom det i slutändan är mitt ansvar, därav en massa frågor ;-)
Han har tänkt att bygga en egen bur av en avlagd garderob, såga ut och näta dörrar och så med minknät. den är ca 50x100 och säkert 180cm hög.
Vad ska de ha för bottenmaterial? alspån, mattor, fleece - har sett så mycket olika.
Toalåda, vad passar i den? sand, spån eller stallpellets kanske?
Valde en garderob för att kunna göra flera roliga våningar med mysplatser och ge möjlighet till att klättra, hur höga höjder fixar en råtta?
Tänkt göra eget Torrfoder efter recept här på sidan och även ge från vår mat osv - frågan är hur mycket de ungefär äter? Jag menar om man tex vill ge gurka, hur mycket ska man ge ungefär? en halv, 5-10cm ja ni förstår tänket va?
Vill de ha belysning eller räcker dagsljus och rumsbelysning?
Har ni några andra tips och råd på vägen, särskilt när det kommer till egenbyggd bur men gärna gällande andra saker också?!
Fler frågor ;-)
Läste att barnmat går bra, kan vi alltså ge lillebrors rester av 8-12 månadersburkarna eller ska det vara lägre ålder på dem?
Hade verkligen varit bra med en riktlinje på mängd så man kan plocka åt sidan passande gobitar i köket när man ändå tillagar maten till resten av huset.
Typ innan kryddhyllan länsas ;-) kan ju passande bitar tas åt sidan.
Läste att någon ger gröt/välling på morgonen (mängd?) och mat på kvällen (även där mängd?) förutom torrfodret, låter det vettigt?
Vad kan man ge som godis/belöning (även här ca mängd per dag)
Jag har fleece som bottenmaterial åt mina råttor.
I toalådan har jag "toa-lätt", det är återvunnet material som fungerar superbra och tar upp de flesta lukterna.
Mina råttor får 2-3dl "människomat" varje dag. Av en gurka så får de väl mellan 5-10cm (nu är ju gurka i princip bara vatten så det är inte så poppis hos mina bebisar)
Vad gäller barnmat funkar det mesta, jag föredrar barnmaten för ettåringar då den har lite mer tuggmotstånd men det mesta går hem!
Jag ger ofta välling på morgonen, 2dl brukar räcka och bli över. Torrfodret ska ju alltid finnas tillgängligt men det är sällan som iallafall mina råttor måste äta det då de får så mycket färskmat.
Vad gäller godis får mina råttor oftast jordnötter med skal som då är osaltade och då får de jobba lite för att få det goda 😃 Nu är mina råttor bortskämda men de får väl högst 4 jordnötter per dag var. Nu är det ju inget de får varje dag heller.
Rumsbelysning och dagsljus räcker!
Min bur är ca 1,5m och det är en barnlek för mina råttor att klättra på den, nu betvivlar ju jag att någon har mer än typ 2m på en bur men 🙂
#2 Ååh tack för utförligt svar <3
Nu skrev du iofs inte hur många rådisar du har ;-) vi siktar på 2 (till en början iaf)
Vad för välling är det du ger? Går det att varva med vanlig havregrynsgröt oxå?
Lägger du bara ut fleece på botten och det får ligga stilla? Antar att det kissas på dem så hur ofta byter du dem (tvätta/slänga?)
Nu har vi ju öppet upp till nock på övervåningen (sonens rum) och synliga takstolar. Hade vart häftigt att inreda med rör och liknande så de kunde springa upp och över dem, men det får bli en senare fråga tror jag ;-)
Haha oj, jag har 3 tjejer! :)
Jag har en fruktvälling eller vad det heter, något från barnmatshyllan iallafall. Pulver som blandas med kokande vatten liksom.
Jag har fleece lite här och där, mina damer är förtjusta i att sno fleecebitar och boa med så det blir svårt att återanvända fleecet när det bara är hål och småbitar, men jag byter ut det ungefär en gång i veckan (byter/tvättar).
Jag och råttorna har mysstunder varje dag när de får springa runt på mitt skrivbord medan jag pysslar med något, ibland tar vi tupplurer ihop och ibland får de hälsa på vår leonberger som är mer rädd än vad råttorna är. Hoppas allt går bra nu och välkommen till råttfamiljen 😃
Juste, havregrynsgröt går också bra sålänge det inte är med mjölkprodukter utan vatten! Annars går ju laktosfritt bra, men lite väl omständigt när det går lika bra med vatten. Går ju att götta till gröten med olivolja i så fall.
Där har du en bra lista att ha i bakhuvudet när det är matdags :)
Hur är det med springhjul, är det något råttor uppskattar och i så fall, måste de vara över en viss ålder innan de får använda det precis som hamstrar?
#6 Springhjul ska råttorna inte ha för det kan förstöra råttornas rygg ^^
Springhjul är ett stort nej. :) Och pellets som mat är också ett stort nej. Det finns många olika forum här på råttor.ifokus som handlar om hur man kan inreda en bur, och vad för mat som råttor får äta och som dom inte får äta. Så lycka till med att läsa infot om råttor och lycka till med att hitta råttor som passar till er familj! :D Råttor är det mysigaste djuret som jag någonsin har haft. :) :D XD