Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1757 ggr
Moa Liljegren
5

Behöver råttor kött?

Har sett många som ger vegankost till sina råttor.

Min tanke är ju att varken vi som ger kött eller de som ger vegan riktigt ser vad som händer med råttan sålänge vi inte tar prover, right? Utan majoriteten ger ju kött precis som majoriteten av oss människor äter kött.
Kan någon säga mig vad råttor behöver i köttet? Och kan råttorna inte få tag i detta någon annan stans? Behöver råttorna verkligen köttet eller går det att ersätta? 
(Jag kommer ej påbörja någon vegankost hos mina djur obs)

Vermin
2

Nyfiken på detta med!

Wellcraft
2

Råttor är ju inga köttätare utan omnivorer i högsta grad.
Jag tror inte råttor är speciellt känsliga på det viset, och jag tror de kan klara sig utmärkt utan kött (men med en varierad kost och veganska ingredienser som ersätter köttets näring).

Personligen tycker jag att råttor ska få kött, men jag är säker på att de klarar sig utmärkt på en genomtänkt och vettig vegansk kost.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Fjordell
7

Det finns sådant som kan ersätta behovet av kött hos råttor, precis som det finns för människor. Men i det långa loppet är det nog bäst att ge dem kött - i små mängder. De behöver inte kött dagligen, inte ens en gång i veckan behövs det, utan nångång då och då funkar finfint. 

Många blandar även hundtorrfoder i deras Torrfoder, och det kan man absolut göra då och då, men inte alltid. De behöver verkligen inte både kött och Torrfoder som består av kött och andra oftast onödiga tillsatser som ofta finns i Torrfoder.

Vilda råttor äter inte kött så ofta, utan det är bara när de råkar komma över något som redan dött, eller hittar en skadad/döende mindre gnagare. Vissa vilda brunråttor har även lärt sig att fånga vissa sorters fisk.

Det är givetvis upp till var och en, men jag ger inte mina råttor kött speciellt ofta, och när jag gör det så är det oftast rått. Större delen av deras färskmat består av sallad, broccoli, rotfrukter, ärtor och olika sorters kål, samtidigt som jag också försöker att undvika pasta och konserverad mat så långt det går.

silverorm
1

Enligt min erfarenhet behöver råttor rått kött, inga substitut som soyaprodukter tex. Mina har alltid fått köttbitar, organbitar o köttben, alltid lika populärt! I naturen jagar råttor andra smådjur som insekter, möss, sniglar (mums) larver mm. Jag ser det även som en berikning i deras liv. (höjdpunkten för honorna var en gång när en natalpälsmus/råtta hade rymt för mig o hade bosatt sig i min tämligen knökade klädkammare, fick inte tag i den så jag skickade in 3 vuxna råtthonor som snabbt vädrade bytet o gjorde processen kort, de åt upp allt..som hungriga vargar..hm de uppförde sig som det oxå…kom till mig först när de hade ätit rubbet.) Så ja, kött är viktigt för dem då o då. 🙂

kigon
3

Tycker det känns galet att ge råttorna vegankost, dels för man vet vad som händer hos majoriteten av råttorna om man lägger in en mask eller det flyger in en insekt i buren… T.om. en mus eller hamster är inget man vill ha nära sina råttor 😉 Vilda råttor tar även stora höns! (säger vilda då jag verkligen hoppas att ingen har provat på det med sina tamråttor) tur har jag då de endast tar ägg och hönsfoder här, men min vän har förlorat mååånga höns till råttorna tyvärr…

Visst kan man ge dem en onaturlig kost med onaturligt berikat halv/helfabrikat eller lista ut hur mycket vitaminpiller de bör ta (de enda sättet att få i sig b12 på vegankost) men det känns så otroligt fel för mig att man får djur som gnager sig igenom hud, inälvor och ben i sådan skär lycka på en sådan kost…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Moa Liljegren
0

#5 Jadå, jag tänker inte sluta ge kött! Det är mitt val vad jag äter, djurens val är ju också mitt men det är ju inte samma sätt. De tänker inte som jag, väljer inte etiska val etc. Så lite som det egentligen konsumeras ser jag det inte som ett problem. 😃 

#4 Skulle aldrig ge mina små soy/quorn m.m. Hört massa dåligt om det till djur.

Melissa V
0

De veganer/vegetarianer som köper råttor av mig är jag väldigt noga med att poängtera ut till att jag har som krav att råttorna ska få kött. Inte varje dag men ändå regelbundet så kosten är så naturlig som möjligt, finns ju vilt eller gå till mindre privatpersoner om man vill ha mer koll så de går etiskt till bara att de ser till att det ingår i kosten.

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

molbojse
0

Bara en fråga som dök upp i huvudet apropå kost är om man kan ge BARF till råttor? Det är ju ett färskfoder till hund i grunden och består av 95% kött, benbitar och inälvor och 5% spannmål på ett ungefär. Funtade på kanske en köttbulle/veckan och grönsaker annars. Min plan när jag skaffar mina rådisar är att i stort sett enbart ge färsk mat och typ torkad frukt vid träning. Kan det vara något som kan funka?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

mmillann
0

Jag ger min råtta mjölmaskar nån gång i veckan nu utöver de grönsaker/rotfrukter han får som färskmat. Jag ger inga kolhydrater som kokat ris eller pasta då han har kolhydrater i torrfodret… :)

Wellcraft
0

#8 Nu är du ändå ute och cyklar. BARF är egenkomponerad föda med rått kött, ben, inälvor m.m. Jag tror du tänker på MUSH och det är inte detsamma som BARF, då det redan är färdigmalt.
Tror knappast heller det innehåller spannmål, då de flesta barfare inte vill ge sina hundar sånt skräp alls.
F.Ö så lär det gå utmärkt att ge sin råtta en mush bulle.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Melissa V
0

Mush/VoH/Priima/Nordic etc = färskfoder. Sånt som är nermakat till korvar. I det finns inget spannmål, det utöver är oftast vätska. BARF - tex hjärta, lever, kyckling eller bitar från det. Alltså inget nermalt I korv. Som tidigare skrev så egenkomponerad föda Men ja det går att ge till råttor i mindre mängder. Mina får det ibland men det enbart om jag inte har kött till hands eller om det ska firas nåt extra då dom älskar det.

molbojse
0

På påsarns för köttbullarna står det M.U.S.H Barf, därav att jag skrev det. På den påsen står det även att den innehåller 5% spannmål. Men hur som helst, det går att ge rådisarna en bulle i veckan, typ? I kombo med grönsaker är tanken.

Schiizop
1

Mina råttor brukar få kött ibland. Det är liksom inget jag tänker på "ah nu ska dom få kött", "nu ska dom få grönsaker", utan dom får de dom får.

Melissa V
1

Jag gör som #13

molbojse
0

#13, Aokej :)

kigon
0

#8 "Min plan när jag skaffar mina rådisar är att i stort sett enbart ge färsk mat och typ torkad frukt vid träning. "

Hur menar du då? Inget basfoder?? Måste väl bli väldigt svårt att mäta deras behov samt sätta alarm mitt i natten så deras magar inte hinner bli tomma…? 🤦‍♂️ Men det kanske går, låter väldigt jobbigt dock 😂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

molbojse
0

#16, Ja alltså "i stort sett". Det är inte detsamma som att totalt utesluta Torrfoder, men inte en kost jag strävar efter att enbart ge råttorna.

Om de klarar av att äta Torrfoder (hade kattungefoder förra gången jag hade råttor) så kan ju bara kolla upp näringsinnehållet i torrfodret och/eller ta reda på mer om deras näringsintag och lägga kosten efter det :) Vill försöka hålla det till färsk mat så långt det går men de ska ju inte gå hungriga för det, haha.

Melissa V
0

Med Torrfoder menar man ofta sånt som råttorna ska ha ändå, kolla "så matar terato" här på rif bl.a. Finns det jättebra tips. Att ge massa (skit rent ut sagt) som är färdiga pellets/kulor är allt annan än bra då de mer än ofta innehåller massa tomma bukfyllare, för hög fetthalt, mycket socker etc bara. Torrfoder är då ofta menat som de fyra sädesslagen som bas (havre, vete, råg och korn) sen blanda in annat "torrt" för att få med hela behovet.

Melissa V
0

Din tanke är god men råttor behöver småäta när de själva vill och behöver det. Och färskfoder blir snabbt gammalt i rumstemperatur speciellt på sommaren. Eftersom råttor är nattaktiva så är det extra viktigt med Torrfoder. En bra blandning av Torrfoder är lika bra som färskfoder är och kan ge den näring de behöver