Har ingen som helst aning om vad svinanjure är (google var inte mycket till hjälp, haha) men jag antar att det är någon typ av Njure och inälvsmat är gott för råttorna.
Vinbär ska inte vara några problem men jag skulle inte ge för mycket av det.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Haha. Oj tänkte inte på att min skånska kunde bli problem :) men grisnjure är det iaf :) men då blir det serverat lite njure, grönsaker och lite vinbär så här när det är fredagsmys :) tack för svaret Zakaraa :)
oooooh NU föll kronan ner, haha "svin(a)-njure" *facepalm*
Låter mumsigt :)
Haha det är inte lätt alltid :). Ja mumsigt för dem, men fy för böveln vad inälvor luktar äckligt :( kan lova att dem slängde sig på matskålen :) och nu ser det ut som värsta blodbad i buren efter vinbären. Storstädning av bur i morgon?! Jajamän :)
vart får man tag på det? o:
#5 menar du inälvsmat? Finns i de flesta stora mataffärer. Har man kontakter kan man köpa direkt från bonden.
När man styckar gris själv :)
I köttdisken finns det mycket inälvsmat och andra ''äckelheter'' som grisknorr och klövar.. I alla fall på Citygross. Dom har superbra köttsortiment.. Köper alltid massa ''äckligt'' till mina råttor… Inälvsmat och sånt är väldigt billig också… Märgben är inprincip gratis tex…
Litet tips bara för er som inte styckar grisar och inte vill bli ruinerade.
Tack! jag tycker det har varit svårt att hitta lite annorlunda saker.
Behöver man tillaga märgben/inälvor eller sådant innan råttorna får det? Har aldrig ätit det själv. 😃
#10 Att tillaga märgben skulle ta bort hela iden med benen, dvs märgen Däremot ska man vara väldigt medveten om att för mycket märg ger lös och dåliga magar oavsett art. Så begränsad tillgång till märgben om.
Hur man gör med inävsmaten beror helt på en själv. Jag tillagar inte utan get rått och jag köper endast svenska råvaror. Icke-svenska skulle jag inte ge rått.
Tex ge absolut inte griskött ifrån Danmark(andra länder) till råttorna då dom sprutar in massa penicillin i grisen. Det jag vill komma fram till är att råttorna kan bli immuna emot penicillin/antibiotika och det vill man ju inte. Jag vet i alla fall att det är så för människor. Så köp bara kött ifrån Sverige där de kommer ifrån en bra gård. (lite off topic sorry)