Råttor iFokus

Råttor

Etikettföreningar-träffa-utställningar
Läst 2298 ggr
chiyoo
0

hur ofta städa?

Hur ofta städar ni råttisarnas bur? Dvs hur ofta tvättas hängmattor och annat mjukt? Hur ofta torkas hyllor mm? Hur ofta byts bottenmaterial och toalett? Tycker att hängmattorna börjar lukta illa på mindre än ett dygn så känns som man vill byta ut dem till rena varje dag. Samma för er? Kan det kanske bero på vilket sorts tyg man använder ?

Schiizop
0

Jag städar deras bur tre gånger på två veckor. Tvättar och byter hängmattor varje gång jag städat, hyllorna torkas varje dag då jag tränar mina råttor att gå på toan dom har. Ja det kan lukta mer med vissa tyg, jag tycker flis luktar minst faktiskt, sen beror det ju på om du har hanar eller honor.

Surpan
0

Mina sover inte så ofta i hängmattorna någon längre tid. Byter allt 1 gång i veckan. Tygerna i boen byts ibland oftare.

/Surpan

Zakaraa
0

Mockar toalådan varannan dag (eler oftare vid behov) och byter bottenspån kanske varannan vecka eller längre, beror helt på flock (pojkarna grisar ner fortare)

Hängmattorna gömmer jag ofta att byta eftersom de varken är skitiga eller luktar (med undantag hos hanarna…..) så det brukar inte göra något. När jag tvättar tyger så dränker jag de först i vatten med pissoff och sedan in i tvättmaskinen. För"tvätten" gör jag oftast för att få bort ev. spån så det inte förstör våran tvättmaskin.
Jag tycker att fleece+bomullstyg är den bästa kombinationen för att minska lukten, fleece+fleece tycker jag drar åt sig mer. Hemmagjorda hängmattorna är i fleece+fleece medan de jag köper från Fleecedreams är fleece+bomull.

Hyllplanen torkas av så fort jag ser att de kissat, speciellt hanarna.. Hos honorna har jag mattor på hyllplanen så de kissar inte där vilket leder till att jag inte behöver vakta som en hök för kissfläckar där :P
Hanarna förstörde mattorna så där är det direkt på plasthyllan (suck, de om något skulle behöva mattorna inte es att tejpa fast dem hjälpte, hah….)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

H4mm4r3
0

Själv så rengör jag buren 1-2 dagar i veckan (4-5dagar mellan varandra) eller mer beroende på hur skitiga dom valt att vara med maten.

Langar ut råttorna i köket sedan suger jag upp all bottenströ med grovsug (Bruksbo 800w grovsug köpt från rusta för 199kr).

Tar ut alla filtar från korgar och borrismattor som är på ferplast hörnhyllor, kastar in dom i tvättmaskinen (sköljer ur dom så mindre piss är i tvättmaskinen).

Torkar rent bottenplan, hyllor, lådor, galler och leksaker  med varmvatten och sedan in med nytt bottenströ och nya mattor/filtar.

En gång i månaden så blir det tvätt med grumme gulsåpa och råttorna får sig ett bad.

Råttor

Bandy

Giffare och "ägare" till 2 tjocka råttor

[VampireGirlElvira]1
0

Jag städade ganska regelbundet i råttburen när jag hade mina råttor. Jag tvättade av hängmattan varannan dag, jag städade ur buren helt ca. en till två gånger per månad och satte nytt ToaLätt varje gång, tog bort bajspluttar från burgolvet varje dag, bytte till rent vatten varje dag, tog av våningarna från Furet Tower och sköljde ur den i varmt vatten en gång per månad.