Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 534 ggr
marathos
8

När det gäller omplaceringar

Skulle verkligen vilja be alla som är råttfrälsta att fundera på om ni kanske skulle kunna tänka er att ge någon eller några omplaceringsråttor nytt hem. Även om de är vuxna och ibland gamla så har de mycket kvar att ge. 

Många gånger upplever jag att det tyvärr är svårt att hitta nya hem till fina vuxna råttor. En del har haft jättebra hem innan, men ägaren kan av olika anledningar inte ha kvar sina råttisar.  Sedan finns det råttor som inte haft ett bra liv. Även de har mycket att ge och för mig personligen känns det bra att veta att en sådan råtta fick chansen till ett riktigt råttliv någon gång i sitt liv, även om det kanske inte blev så lång tid.

Förstår att många vill ha bebisar, men ber er verkligen fundera om det kanske kan finnas plats för någon/några råttor i stort behov av nytt hem. Oavsett var de kommer ifrån och oavsett om de har stamtavla eller inte.

Jag är med i Djurskyddet Kristinehamn och är jourhem åt bl a råttor. Ibland har jag fått hämta råttor ganska långt bort, vissa har varit avlivningshotade. Vi försöker rädda så många vi kan men tyvärr har vi ju begränsade resurser. Det är inte bara råttor vi omplacerar, det är katter, hundar, fåglar, kaniner, marsvin mm. 

Tycker jag ser många annonser på olika ställen om råttor som behöver nytt hem och många gånger verkar det svårt att hitta hem till vuxna råttor.

Är det långt avstånd mellan tidigare ägare och ny ägare går det kanske att lösa med hjälp av olika transportgrupper, det går kanske att åka en bit var osv.

Om råttorna får hjälp så finns det också många gånger en väldigt lättad och glad ägare,

Tankarna och funderingarna gäller andra sorters djur också, eftersom jag träffar så många omplaceringsdjur, men just vuxna råttor verkar ha svårt många gånger till nya hem.

Lancia
2

Amen to that! Som sedan flera år aktiv i Råtthjälpen så håller jag med om allt du skriver!

marathos
0

Så bra Lancia! Ni har verkligen räddat många råttliv❤️!

JenniferSoderberg
1

Jag känner själv att jag är en sån som gärna hjälper till med råttor i behov av hem, har så mycket tomma burar som säkerligen skulle älska att bli bebodda, spec då jag har några ganska låga burar som skulle passa till just ''gamlingar'' som inte klättrar och har sig så mycket längre, men har även större/högre burar samt håller jag på med ett hemmabygge atm, som mina egna flockar ska få flytta in i sen då den är klar. ^^

LunaJMS
1

Jag har ganska nyligen tagit över fyra vuxna gossar och kan intyga att vuxna råttor har precis lika mycket att ge som unga råttor! Man ska inte låta sig avskräckas av åldern på dem alls :) 

Jag och min flickvän har till och med pratat om att vi kanske skall starta ett råttpensionat när vi har flyttat till en större lägenhet :)

marathos
0

Underbart att höra att det är så många som ger äldre råttisar chansen <3! Det skär i hjärtat när jag läser om vuxna råttor som söker hem och det verkar jättesvårt att hitta nya hem. Om man känner att man kanske inte har tiden att  ta hand om råttorna resten av deras liv kan man vara jourhem när det är akut, då finns tiden att leta efter nytt hem.

Vi har inga egna råttor längre eftersom vi känner att vi inte riktigt har den tiden. Däremot är vi jourhem när det behövs och det är underbart att ändå få ha dem en tid. Min erfarenhet är också att råttorna inte brukar ha några större problem att anpassa sig till ny ägare och ny miljö.

Att vara jourhem överhuvudtaget, även till andra djur, kan vara ett bra sätt att få lite djur, när man känner att man kanske inte har tiden och möjligheten att ha ett eget djur. Dels hjälper man djuren och dels får man en trevlig djursällskap själv också.

[VampireGirlElvira]1
0

Men ååååh… ;( Skulle gärna velat att vara ett "jourhem" åt råttor, men jag och min man bestämde oss att inte "skaffa" oss mer råttor när våra förra råttor har gått bort. Men men….

JenniferSoderberg
0

Så fort jag fått ett ordentligt jobb och egen lägenhet agerar jag med nöje jourhem, bor dock uppe i Piteå, så inte många råttor som kanske kan ta sig dock… ):

zickan
0

Håller helt med trådskaparen. Varit aktiv i råtthjälpen länge som jourhem för att jag vill hjälpa med det jag kan. Men tyvärr mindre chans att låta så många stanna eller skaffa äldre som inte har underlag att ev kunna gå i avel. Lite fult tänkt av mig egentligen att prioritera en sak. Är mest i grunden för att inte bli låst att kunna fortsätta föda upp iom att jag brukar ta åter de jag fött upp om de inte kan stanna i hemmet. Dock räknar man ju alltid med att råttor man hjälper med jourhem inte alltid hittar hem eller tar lång tid att hitta hem.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.