Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 634 ggr
Nickirat
2014-11-10 13:48
0

Rat complete

Aldrig riktigt måttat ut fodret per individ innan. Men tänkt börja. Hur mycket tar ni per råtta? Av rat complete, alltså..

Engdahl
2014-11-10 15:48
0

jag brukar typ fylla en matskål sen får den stå.. brukar inte måtta per råtta. fast man kanske ska det? 😛

MoaL
2014-11-10 17:33
1

Råttor ska ha konstant tillgång till foder, så jag ser ingen mening med att måtta. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[VampireGirlElvira]1
2014-11-10 22:13
0

Jag brukade heller inte måtta upp maten till mina råttor. Jag bara fyllde upp matskålen, och sedan så tog det några dagar så fyllde jag upp deras matskål igen. 😃

Nickirat
2014-11-11 14:41
0

1-3# Jo fri tillgång vet jag, men mina är småtjocka.😕

Vart sen jag tog över dom, och tänkte om dom malde i sig för mycket. så har utfodrat med lite mindre. (obs! inte mycket mindre, absolut inte!) och sen skitit i godsaker en tid. kanske max 2v då.🤪

men kan ju vara genetiskt. har ju som sagt inte vart mina från början. Utan tog över dem då ägaren inte kunde ha de kvar. 😛

zickan
2014-11-11 14:54
1

Som sagt ovanstående, råttor skall alltid ha fri tillgång till Torrfoder. Däremot om du har viktproblem. Skulle jag rekommendera dig att sluta med färdiga foder. Blanda ditt eget foder istället. 
Bästa med överviktiga råttor är att ha en hel del i maten som tar tid att äta. Dvs väldigt hårt. Gör att de förbränner en del när de äter. Men även lägga om kosten kan ge en viktminskning. 

Andra knep för att hålla vikten lite. Sätt matskålen på mer obehagliga ställen. Inte ha matskålen för nära hängmatta. Brukar de mest dra in allt där för att ligga och äta när de känner för det. En tid körde jag flera småskålar jag satte på gallret lite här och där med mat. Inte så mycket mat i varje skål. Och när en skål var slut fick de ta sig till andra skålen. Inte så bra om de är lite äldre och ostabila på benen. Men är de äldre kan man nästan unna lite gott. Dvs +2år.
 Går även slänga maten på bottnen så får de leta lite. 
Går att sätta en kartong över matskålen/maten så får de jobba sig in, dock får man ha lite koll så råttorna förstår poängen. Går att lägga nått som luktar väldigt gott för att locka dom att kämpa sig in. Toarullar med mat, täppa till ändorna.  Koktägg med skalet kvar, får de kämpa lite. 
Sedan är vissa väldigt svåra att hålla vikten på. Och banta en råtta är aldrig bra, men ändra kosten är bättre. 
Jag har lyckats få ner en av mina hanar från runt 900 till nu 760.  Tog bort ett hyllplan i royalsuiten så de var tvugna att klättra en massa, inga stegar kvar. 
Bytte fodret och det var inte speciellt populärt, inte lika gott så de slänger i sig. Nu har jag ändrat om fodret igen och de äter mer, men han har ändå inte ökat så mycket i fläskt. Mest börjat få lite mer muskler och sånt väger.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MoaL
2014-11-11 16:34
1

#4 Även om de är småtjocka så måste de alltid ha tillgång till mat. zickan ger flera bra tips för att öka aktivitet och minska vikt. 🙂 

Något som gjorde enormt för mina råttor var när jag slutade ge "människomat", välling och sådan typ av processad mat, och enbart gav färska grönsaker, frukt och dylikt i tillskott till deras Torrfoder. Sedan jag slutade med sådant (många herrans år sedan) har jag knappt haft en enda tjock, otymplig råtta. Lite småknubbiga blir vissa av dem oftast med åldern, framförallt hanar, men inte i närheten av vad de blev förr, och inte heller lika tidigt. Dessutom är mina råttor både friskare, piggare och busigare än vad mina råttor förr i tiden var. Bara plus med andra ord! 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

zickan
2014-11-11 20:30
0

MoaL har en stor poäng på det där. Iof vet jag inte om du ger så mycket färskmat, men till andra som kanske läser tråden. Man måste inte ge lagad mat eller färskmat varje dag. Viktigast är att anpassa maten efter råttornas behov. Lite drygt om man har en flock där några gärna skulle kunna få lite mer färskmat än några andra. Råttor som förbränner enklare, inte lägger på sig, mer aktiva osv brukar man kunna ge mer lagad/färksmat till än motsattsen. 
Lagad mat/färskmat är gott och går snabbt att äta mycket av fort. Även om det inte är den onyttigaste bör man anpassa behovet efter råttorna.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.