inte kompisar?
Köpte två tjejer på 7 veckor (syskon) för 3 dagar sedan. Upptäckt att de ofta undviker varandra i buren, tex sover inte ihop i sitt hus och leker mkt sällan. Den ena, Stella, är framåt, far omkring i buren hej vilt och gömmer undan mat i huset (plockar tom mat från munnen på den andra, Chilla). Chilla är lugn o gosig, sitter gärna för sig själv och byter mkt sällan våningsplan på eget bevåg. Båda är under invänjing och är ute kortare stunder, separat och under övervakning. Chilla somnar i famnen, Stella har knappt ro att vara stilla. De brottas ibland, låter ingenting. Min fråga är om det är vanligt att så pass unga råttor väljer bort varandras sällskap? Och finns det ngt vi kan göra för att få dem bättre kompisar?
Jag hade en gång 2 unga pojkar som gjorde likadant. Dom var kullsyskon, men betedde sig som om dom inte kände varandra och inte ville göra det heller. Jag minns faktiskt inte om det riktigt gav med sig och dom blev vänner tillslut. För flocken fylldes på med andra råttor som båda fungerade finfint med. Och det är lite svårt att se om 2 råttor undviker varandra i en flock på 5 om man inte skriver ner vem som sover och leker med vem och inte… Men är råttorna bara ointresserade av varandra och inte ovänner så är det näst att bara låta dom hållas. Dom måste ju få välja själv vem dom vill och inte vill umgås med. Och förr eller senare blir dom nog vänner ändå ska du se.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag hade samma med mina två små, Siri sov alltid i botten och Doris som alltid i toppen av buren. Det var aldrig det där gulliga "sova i hög! som alla pratar om. Men jag skaffade en till äldre hona till de och nu är Doris helt kär! Hon går efter den nya och lägger sig på henne och brevid henne så fort de ska sova. Hon ligger till och med tillsammans med henne i hängmattan (som hon aldrig låg i innan). Siri sover dock fortfarande själv, hon kanske bara är en ensamvarg(råtta). De verkar dock tycka om varandras sällskap när de är ute och springer och så.
/Surpan
Fixade in lite nya prylar i buren idag, bla varsin fleecebädd. Ställde dem på varsitt hyllplan som de vill sova. När de gick in i buren blev det röj! Pigga Stella for omkring överallt, klättrade på väggar och tak som vanligt. Lugna Chilla gjorde några krumsprång på golvet. Hon klättrar fortfarande inte, varken på rampen eller gallret, så jag flyttade henne till mellanplanet för att se om det provocerade fram lite mod - maten är nämligen på övre och toan på nedre. Hon gick och la sig i Stellas säng… Stella ville däremot inte ligga i Chilla säng på övre, så hon klättrade ner och klämde ner sig i samma säng. Så nu har de sin första råtthög :-)
#3 De låter ju hur söta som helst ^^ Skönt att det gav sig =)
Jättesöta :-) Chilla hade inte bytt våningsplan, så hon hade bajsat utanför bädden och kissat lite på bäddkanten och även ut genom gallret längre bort (hittade en pöl på golvet vid ena burhörnet). Varför flyttar hon inte på sig? Hon blir lång som en orm när hon nosar på rampen, verkar vara mkt försiktig. Vet inte hur jag ska göra, vill ju inte ha matskål, vatten och toa på varje våning :-(
Det kan ge med sig efter ett tag. :)
I och med att de bara har bott hos dig i några dagar så kanske de känner sig lite blyga inför sin omgivning. Mina råttor tog lång tid på sig innan de vågade utforska hela sin bur.
Låt henne hållas. Självbevarelsedrift och behovet av att äta och dricka kommer förr eller senare stå över rädslan.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Då avvaktar jag så länge. Hon verkar ju pigg och må bra, så det är väl bara en försiktig dam.
mysråttorna
Så fort ett inlägg blir inaktuellt 😂, det här är vad som mötte mig när jag kom hem. Och svart/vita Chilla kröp näääästan ut ur buren idag, och klängde en stund på ett rep. Fast hon kissar fortfarande en pöl utanför bädden på hyllplanet istället för att gå på toa 🤔