Varför biter han?
Behöver hjälp med en av mina knasråttor. Han bits men, han biter bara min sambo. Klaus är vår okastrerade hane som bor med sin kastrerade bror. De höll på att ha ihjäl varandra tidigare så vi testade till slut kastrering på en och nu funkar det hur bra som helst i buren.
Nu har vi ett nytt problem: Klaus verkar hata min sambo. Det är han som haft huvudansvaret för Klaus tidigare och jag har haft hans bror men sambon kan knappt ta upp Klaus ur buren utan att han biter och fnyser och är jättearg. Sambon har försökt många knep (inte släppa fast han biter, blåsa på honom, visa vem som är boss..) men Klaus ger sig inte, han blir bara argare av alla knep och gör verkligen allt han kan för att bitas och det hårt. Men han biter aldrig mig. Tar jag upp honom blir han mysig, tuggar och vilar. Jag kan till och med klippa klorna på honom (som han inte gillar) utan att han ens nafsar.
Så till frågan. Vad kan man göra med Klaus? Finns det någon som har haft liknande problem som har en lösning? Eller kommer han alltid att hata min sambo..?
Det första som kommer till mig är att Klaus helt enkelt inte tycker om din sambo, det kan vara någon doft sambon avger, kroppsspråk osv. Ungefär som vi människor, vi tycker ibland helt enkelt inte om en annan person.
Vad har sambon använt för knep hittills? Kan vara bra att veta så vi inte skriver saker ni reda försökt med :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
ibland om man försöker rätta till saker så upplever råttan att man mobbar den också, så det kan hända att hasn förtroende för din sambo har sjunkit en hel del pga att det blev kanske för starkt det ni gjorde. Hade en sådan kille ett varv, det var bara att börja om från början och vara försiktig
Ja så kan det väl säkert vara. Klaus hade ett elakt sår efter ett burbråk som min sambo tvättade och skötte om, kanske Klaus inte fattade att det var snällt. Det har inte alltid varit problem det här med bitandet. Men finns det något man kan göra åt det i så fall?
Han har tidigare testat att vara lugn när han blir biten och inte släppa taget om Klaus, han har blåst på honom när han blivit biten, hållit honom på rygg och killat på magen tills Klaus pipit vilket för övrigt gör honom jättearg. Han har också pipit själv för att visa att det gör ont.
Men om råttan inte tycker om en kanske det inte funkar med några knep? Mutning med godsaker kanske? :)
Sårbehandlingen kan mycket väl vara orsaken.
Mitt kastrat fick stora problem med bölder pga stygnen som jag fick behandla, han tappade förtroendet för mig eftersom dumma matte orsakade smärta vid behanlingarna. Jag har lyckats få tillbaka tillgivenheten genom mutning men det är långt ifrån som det var innan då vi var bundisar.
Blåsa, vända på och tvångshålla är inte optimalt när det handlar om dominans så det kan ha förstärkt det tappade förtroendet. Det bästa är att fya och säga nej/aj.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Okej, men det är inte helt kört ändå :)
Detta är första råttan vi har som bitit över huvud taget (vi har fyra) så bra att få tips på vad som kan göras och vad som funkar för olika saker.
Tack :)