Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 3707 ggr
malin.maria
20

"Osynlig" hage

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte dela med mig av mitt dagsverk! :P Eftersom vi gjort om våra golv och mina killar biter på kablar (som inte går att gömma undan) kom jag på idén att bygga en hage åt dem. På så sätt kan de få springa ute utan att vi behöver ha stenkoll på dem, skönt för både dem och oss! :) Eftersom jag tyckte alla hagar som säljs är rätt fula och otympliga gjorde jag en egen "osynlig" variant med plexiglasskivor och transparent vävtejp. Som golv har jag lagt ett torkbart och tvättbart tyg från ikea som ser ut som trä (kommer klippas efter hagen när den är klar). Just nu är den väldigt liten, men min tanke är att jag ska bygga ut den successivt med fler plexiskivor till ca tredubbla storleken. Skivorna kommer att vikas ihop omlott så hela hagen går att förvara mellan buren och tv-bänken till höger, mycket praktiskt när man har folk och den slipper synas! :)

Vänliga Hälsningar

Malin

malin.maria
4

En bild med killarna också ;)

Vänliga Hälsningar

Malin

malin.maria
1

Kan ju tillägga att jag kommer ha mycket mer inredning också..! :P

Vänliga Hälsningar

Malin

Fjordell
0

Smart! Och snyggt!👍 Men kommer de inte ut om de klättrar på buren? Eller är det gamlingar du har kanske? :)

malin.maria
0

#3 Tack! :) De har inte försökt än, men iom. att jag ska bygga ut ganska rejält kommer dörren inte vara i närheten av plexikanten. De har aldrig riktigt varit pigga på att klättra upp hela vägen heller, men skulle de göra det sätter jag bara plexi utanpå tänker jag :) Men om jag känner dem rätt kommer de vara nöjda så länge de får komma upp i soffan och mysa också :P

Vänliga Hälsningar

Malin

Fjordell
0

#4 Låter bra! Önskar att mina tjejer var så fogliga… men nej, de ska vara överallt, speciellt där jag är ;) Grabbarna är naturligtvis lite lugnare av sig, så för dem skulle det nog funka här också.

kolpa
0

Guud vad cool!! Kommer jag säkert norpa ✨

malin.maria
0

#5 Haha, ja mina är två rätt lugna killar, så man kanske behöver rymningssäkra lite mer runt buren om man har honor..! ;) #6 Kör hårt! ;P Posta gärna en bild när du är klar om du vill, alltid kul att se hur andra gör också :)

Vänliga Hälsningar

Malin

Anothername
0

Vart har du köpt plexiglaset? Va det dyrt? 

Kommer bygga en hage åt mina pojkar när jag flyttar om 2 månader. Just nu är det soffan som är deras hage men det blir lite tråkigt i längden och inte så kul när man har gäster som inte är så rått tokiga som en själv ;)

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

Tsunamis
0

Snyggt! 

PVC skiva tansparent/klar/glasklar kan man googla på och hitta ganska billiga alternativ. Det är inte samma sak som äkta plexi utan det är billigare men ser likadant ut.

MvH  Tsunamis

wintermynta
0

Va praktiskt. Ska se om jag inte kan få sambon att bygga nåt liknande.

animaux
0

Ååååh! Är det en Critter Nation-bur du har? Eller är det en annan? Vart har du köpt den och till vilket pris (är väldigt sugen på en sån till mina blivande råttisar :)

malin.maria
3

#8 Köpte plexiskivorna på K-rauta, 179kr/st och 3mm tjocka. Deras PVC var bara 1,5mm tjock, så de kändes tyvärr väldigt sladdriga..! Visst kostar det en del, men jag tänker att det inte blir så mycket om man sprider ut det och bygger ut successivt :) Sen blir det mer hållbart också. #11 Ja, det är en Critter Nation, rekommenderar den varmt! :) Köpte den här: http://sklep.canifel.pl/critter-nation-161-duplikat-1.html En polsk sida, allt funkade jättesmidigt och jag tror det landade på runt 3 000kr :)

Vänliga Hälsningar

Malin

[Linus123]
0

Tass.

EmelieSaraViola
1

Jag är jättenyfiken då jag vill göra en liknande lösning när jag flyttar hemifrån. Så här kommer lite frågor! :) 

1. Är du inte rädd att det ska falla ihop och att de ska få en skiva över sig? Eller är det väldigt stadigt? 

2. Vill du lägga in närmare bild på tejpningen och hur det ser ut ihopvikt! 

TACKSAM för svar! :))

malin.maria
0

1. Plexiglaset är 3 mm tjock, så det är ganska stadigt när det är uppvikt, men jag har självklart lite koll när de är ute så det inte händer nåt. Har inte varit i närheten av att välta hittills iallafall :) 

2. Här är en bild på hagen ihopvikt och en närbild på tejpningen:

Vänliga Hälsningar

Malin

malin.maria
0

Vänliga Hälsningar

Malin

malin.maria
7

Uppdatering: hagen består nu av 7 stycken plexiskivor och har därmed utrymme för lite mer bus ;)

Vänliga Hälsningar

Malin

panini
0

Wow! Jättesnyggt!

Misuki
0

Som inredningsnörd o förkärlek för stilrent säger jag bara WOW . Så fint!! :)

m0ln
0

Vart är din svarta bur köpt? (Oj, såg länken nu. Förlåt, vet inte hur man raderar kommentarer…) Väldigt snygg hage!

malin.maria
2

Tack, kul att ni gillar den!

Buren har nu fått flytta in till köket, har insett att om mina latmaskar inte har direkt tillgång till buren så är de mer aktiva. Ett tips till er andra som också har lata hanar! Sen är ju godis i form av majskrokar en bra muta tillsammans med aktiveringsleksaker. Har märkt också att sen jag började använda deras transportbur som krypin när de är ute älskar de att vara i den. Dvs. inga problem att åka bil osv. Lite tips!

Vänliga Hälsningar

Malin

Zak
0

Ja håller med de övriga så fint du gjort och tack för tips!!

Pladask
0

Smart! :)

[[Mellebelle]]
0

så himla smart! vart är det du köpt glasen osv ifrån? blev så sugen på att göra detta själv nu 😊

JenniferSoderberg
0

Gud vad snyggt!
Kommer nog sno denhär idén! ^^

[[Mellebelle]]
0

såg nu att folk redan frågat de! :)

malin.maria
2

Sno på bara, alltid kul om man lyckas inspirera någon! :) Just nu håller jag på att pimpa buren med kontaktplast i marmor och silver, tänkte posta lite bilder när det är klart. Vill bevisa att man kan vara råttägare och ändå lyckas med att få buren och alla 100 tillbehör att smälta in snyggt i hemmet ;)

Vänliga Hälsningar

Malin

Völsung
0

Det där ska jag garanterat göra. Fast med tak. ;) Bra idé.

Pladask
0

#27 åh, vill jättegärna se buren :)