Graviditet!
Hej, en av mina honråttor rymde från sin bur och in i pojkarnas, vet inte hur länge hon hann vara där inne, hur stor är chansen att hon är gravid?
Dom är ju gravida i cirkus 21 dagar, går det att få reda på i förväg om hon är det?
när dom blir dräktiga så går de att se ifall dom är dräktiga då man väger dom. Då dom går upp i vikt, så om du ha en köksvåg så använd den för att kolla vikten dagligen. Kan hända att hon är skendräktig då går hon upp sen ner igen. Man brukar inte se så jätte mycket dom första veckorna på magen ifall honan är dräktig eller inte de är den sista veckan som de plötsligt växer väldigt mycket. Det är bäst att du förbereder dig på att de kan komma bebisarn, läs på ordentligt om hur du ska ta hand om en dräktig hona med bebisar. Du hittar jätte bra artiklar här på iFokus om du söker lite!
Okej, tack, är ganska nojig, speciellt då jag inte vet om hon parat sig med sin bror eller den andra hanen! Så oavsett så kan jag inte sälja bebisarna.. ;_;
varför skulle du inte kunna sälja bebisarna?
Du kan inte sälja dem till utställning kanske när du inte kan skriva en vettig stamtavla, men till kel kan du väl sälja ändå!?
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Risken är stor att det blir en parning då det går rejält snabbt. Man får hålla koll på vikten och beteende, innan det är dags för kullen att komma kan man se att hon börjar bädda extra och bygger bo.
Varför skulle du inte kunna sälja ungarn?
Självklart kan du sälja dem, och upplysa köpara att det kan vara en syskon-paring och sätta avelsförbud på kullen. Utställning är inga problem, du får ställa ut din råtta samt avkommor om du så vill, släkt spelar ingen roll i det sammanhanget.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Åååh va tråkigt :( Så blev de med en tjej jag köpte för över 2 år sen. Hon va dräktig på köpet å de visste säljaren om. Bara att hon berättade de inte, utan de gjorde hon när jag upplyste henne om att min tjej va runt dom en boll :o De är jätte mysigt med dem små och jag lärde mig så mycket under den tiden. Hon fick 12 ungar och jag behöll några själv :) Jag hoppas för din egna skull att hon inte blev dräktig men eftersom dem är mottagliga nästan varje dag så är tyvärr chansen stor nog att hon är dräktig :(
Åh, kan jag sälja bebisarna ifall det blir några?
Så skönt att höra!
Har redan 5 råttor, och känner inte för att måsta ha kvar alla bebisar! (:
#6 Självklart, finns ingenting som förbjuder dig att göra det.
Okej, tack så mycket!
Däremot så uppmanar jag dig att tala om för ev. köpare att det är en tjuvparning och möjligtvis även syskonparning samt att sätta avelsförbud på dem :)
Självfallet!
Blir dom mycket tjockare när dom är havande?
Tänkte min flicka har börjat få en liten mage, och hur länge innan hon är beräknad att föda ska jag he in henne i en annan bur?
Det är helt individuellt. Hade en hona som fick 14 bebisar och hon gick inte upp mycket och fick ingen direkt stor mage medan en annan som fick 11 var en tjockis.
Okej! (:
Hur långt innan hon föder, ska man he henne i en egen bur?
Man brukar säga sista veckan, dvs vecka 3 brukar man låta honn gå själv och förbereda sig för sin kull.
Hon är själv i en bur nu, men hon vill som rymma tillbaka till flocken! (2,4cm mellan gallren) så har fått stoppa dit lte grejor så hon inte tar sig ut.. ^^
har hon gått upp nånting? hur länge ha hon gått nu?
Jo, det har hon, hon är i början på v3.
2-4 dagar kvar innan bebisarna kommer, jag är SUPER NERVÖS.
Hon har inte spån utan handduk i buren nu, så bebisarna är varma och goa, då dom föds utan päls.
Något mer jag ska tänka på?
Och hur länge ska dom vara i den mindre buren innan jag flyttar dom till en större? (Med mamma såklart!)
Vad är det för storlekar på burarna då? Svårt att svara på om man inte vet det :P
Men man separerar ju könen runt 4-4½vecka.
#19 , Någonting mer att tänka på!
Det är ingen frotehandduk va?
För jag upptäckte att om råttorna boar med den så kan den tråda sig och hamna runt små halsar. Som tur var upptäckte jag det innan skadan var skedd. Men paniken var inte go.
Jag rekommenderar andra material på grund av egen erfarenhet.
#20 Buren är laglig för 3 råttor, rekomenderad för bara en, den som dom ska bo i sen när dom blivit lite äldre och behöver mer utrymme, fast fortf är med mamma, så är den laglig för ish 5-6 råttor. (har inte exakta måtten just nu.)
#21 Det är vanliga badlakan. O.o
Går inte det? D:
Hon har inte bitit i det och har både papper och dyl att boa med. :/
#22 Det ger mig inte så mycket att veta hur många buren rymmer utan det är med form och mått jag är ute efter.
När bebisarna själva kan klättra på galler så kan de behöva en stor bur.
Handdukar brukar inte vara särskilt bra material just eftersom de innehåller trådar som de enkelt kan fastna i. Vet om en råtta här på forumet som fastnade med en tå och gjorde sig riktigt illa för några år sedan. Personligen skulle jag köra på spån och toapapper. Toapapper är toppen enligt mina honor, bästa bomaterialet som finns enligt dem..
Aldrig kutterspån. Bomaterial fleece eller toapapper. Låg bur, inga hyllor eller hängmattor för om hon föder där så kan ungarna trilla ner. Tätt mellan gallret så bebisarna inte klättrar ut ur buren.
Lycka till!
If you fight love, you're always a loser
#23 Buren är 59*39*34 (l,b,h)
#24 Vet inte om du riktade din kommentar till mig men vill poängtera att spån inte är kutterspån så när jag skriver spån syftar jag inte på kutterspån.
Duger toalätt eller alspån?
Hade bara alspån, men antar att det duger? (:
#16 Är det 2,4cm galleravstånd på bebisburen så lär du behöva hitta en annan bur snabbt. Små bebisar tar sig lätt igenom det. 🙂

Mvh Stephanie 

#28 Alspån funkar prima det :)
Jo, jag vet!
Jag ska dock snart och hämta en annan bur en kompis haft då hon hade råttor, den använde hon som bebisbur, ett gammalt skåp om jag inte minns fel, med hönsnät där de egentligen ska vara glas. (:
#31 Oj hönsnät till bebisar? Det känns väldigt riskabelt.
Hönsnät är ju ett väldigt glest nät men det återstår att se när du får hem den,
Dom kommer vara lite äldre innan dom åker in i den buren.
Det var iaf något som liknade hönsnät, men inte spec glest. :o
#33 Ah okej då fungerar det ju :)
Det är inte Putsnät då? De har fyrkantiga hålor. (inte för det är så viktigt vilket nät det är, haha)
Hur långt 'över tiden' kan en råtta gå, innan hon föder?
Ingen som vet?
Det har gått 24 dagar nu, ingen som vet hur länge en råtta kan vara dräktig som MAX?
Det stod på en sida att om hon inte föder inom 25 dagar så kan det vara något fel.
Ja, okej, får fara till Vet imorgon och kolla, dock, så kanske hon bara är skengravid, eller att hon bara blivit lite tjockare, då hon fortfarande växer. ^^
Hur mycket har hon ökat och har du någon profilbild på magen?
Och hur gammal är hon nu?
Om de går över tiden är risk för fosterförgiftning stor och kan riskera livet på både bebisar och mamma så OM hon är dräktig och går för länge kan det gå illa men det kan ta mellan 20-24 dagar för dem. Vanligast är runt dygn 21-22
för mig tog det 23 dagar innan bebisarna kom ut, men skicka gärna in en bild på magen och hur mycket hon gått upp i vikt.
Har hon gått upp, sen ner och upp igen eller har hon bara ökat?
Hon har gott upp, det har man sett, men hon har ätit mer också.
Kan försöka ta en bild på magen, men hon är en ganska livlig dam, hon är dock ganska ung, kanske 3-4 månader, max?
För att kunna hjälpa behöver vi svar på frågorna vi ställer. Hur mycket har hon ökat dvs vad vägde hon när du tog ut från hanarna och hur mycket g har hon gått upp.
Du har alltså ingen dokumenterad ålder på henne? På ett Ungefär i alla fall, 3-4 månde är en så stor skillnad då det är upp till 4 veckor mellan de två alternativen.
Hon är från djurmagazinet, vet inte vad hon vägde, då hon bodde hos min bror nästan hela dräktigheten, men hennes syster ser nästan liga dan ut i magen, och hon rymde aldrig, så jag tror inte hon är dräktig, men väntar tills imorn och far till Vet då och kollar.
Nu då jag tänker efter 'boade' hon aldrig.
Ville bara säga att det inte blev några bebisar!
Tack och lov för det. ^^