färg
Hej!
För ca två veckor sen blev jag stolt ägare till två underbara råttpojkar! De är supermysiga och trevliga. Att jag inte skaffat råttor tidigare?
Jag har lite funderingar kring färgen. Om jag förstått standarden rätt så är Cheva mink capped. När jag köpte dom trodde jag att Dodge var black roan rex men nu är jag osäker på black… Han har ändrat sig mycket i färg (pälsen har också blivit tätare) o ser nu nästan silvergrå ut men inte alls samma som Cheva. Svårt att förklara o jag har heller inget riktigt bra kort på honom. Jag bifogar ett som tyvärr inte är nytt, han har blivit mer silvrig sen det togs. Ska se om jag kan få nåt bra nyare kort sen.
Kan han va silver black eller är jag helt fel ute där? Har ni nåt tips om vad jag kan titta på för att kunna avgöra hans färg? (När det gäller mössen har jag lärt mig en hel del av att titta på andras möss, läsa, titta på foton, men är det en dålig variant så är det ju inte lätt att avgöra färgen för en lekman som jag.) Jag har varit på SRS sida o kollat på foton o läst men jag kan ändå inte avgöra vilken färg han har.
Vore himla kul att veta vad han har för färg. Inte för att det spelar nån roll för han är lika go ändå, utan bara för att jag tycker det är kul att lära mig om färger o teckningar. Så jag bryr mig inte om han ser ut som nån färg i standarden eller inte, jag köpte honom för att han var så gosig!
Jag är så glad i mina råttpojkar!
Det är en black roan rex du har där. =) Roan och striped bleks mer eller mindre ju äldre råttan blir, därför ser han silvrerad ut. Men han är alltså en helt vanlig black, med teckningen roan. Så bli inte förvånad om han är helt vit när han är gammal, den möjligheten finns!
(men det är ju såklart inte säkert, han kanske bara bleks pyttelite också, inget man kan se i förväg)
åh så söt. jag är svag för roans :)
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
jag skrev en snutt om roans på en annan sida. klistrar in lite men här är även länken plus bilder på en kille som visar hur de kan blekas.
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=765870
Roan och Striped är teckningar, en råtta kan det vill säga vara vilken färg som helst och ändå inneha dessa teckningar. Det är precis som vilka andra teckningar som helst och kännetecknas ofta av att råttorna har en bläs eller en pannfläck. De har sin ursprungliga färg när de föds, till exempel svart. En roan påminner om en black ambk vid födseln, en stripeds teckning består som det låter av ett svart band som går från huvud ner över ryggen till svansen. Det som gör dessa teckningar speciella är att de är kopplade till blekande gener som med tiden gör att färgen på håren bleknas ner, en black kommer till exempel att se grå ut med tiden.
Det är inte bara pälsens färg som bleknar utan genen kan även bleka ögonen på råttan. Inte alla råttor bleks men det är ovanligt att det inte sker någon ljusning alls. Det är ungefär som med avblekbara skimmlar hos hästar, de föds svarta och blir ljusare. Hur snabbt råttan ljusnar är individuellt. Vissa bleknar bara någon nyans medan andra kan bli helt vita och mer se ut som en bew än en roan..
Även om en råtta är grå när ni frågar om färgen så kommer det heta Black Roan, trots att den inte alls ser svart ut. Det beror på att färgen bestäms efter den genetiska färgen på råttan, en black roan är inte alls grå utan en svart vars pigment bleknat. Den fungerar som en svart i parning med andra råttor.
/Gia-Bokfrossa
Det hade jag inte en aning om att färgen alltid bleks på roan. Kul att veta! Det är alltid roligt att lära sig mer om allt som har med ens favoritdjur att göra!
Då vet jag nu att Dodge är black roan rex trots att han redan ljusnat så pass i färg. *ler*

Grå???! 
Nej, skämt och sido, jag kan inte alls det där med färger. Tyvärr.
Tina: Det där är en mink. =)

Är MINK en ovanlig färg?
#5 Har råttan exakt den färgen? För det kan vara en dålig svart också.
//frida
nej mink är inte särskilt ovanligt, det finns en del såna. gemensamt brukar vara att de är ganska flammiga i färgen tyvärr.
/Gia-Bokfrossa

DIGITALIS: Ja, det är exakt den färgen. Inte flammig heller. Har en hona till som är lite ljusare än denna, hon är dock flammig, men det gör ju inte henne till en sämre råtta för det :)