Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 678 ggr
[Fusion200]
0

Galvaniserat galler?

Det vill säga icke powder coated, går det att andvända? Min bur kanske är det, och jag har hört att rått urin bränner bort metallen på galvaniserat?

H4mm4r3
0

Citat från Rats A Complete Pet Owner's Manual, hittar ingen källhänvisning i boken dock.

"Over time, the acids in the animals' urine corrodes cages. Furthermore, galvanized cages contains the metal zinc. 
Rats can become poisoned by the zinc if they lick or chew on the wires often. Scientists worry about zinc poisoning 
so much that they don't use wire cages for their animals."

Jag gissar att det tar några år för metallen att börja korrodera och det är då råttorna kan få i sig zink från gallret. 
Bör inte vara någon jättestor fara om man inte har haft buren väldigt länge. Sen misstänker jag att det mest är just 
forskare som oroar sig eftersom tester kan bli felaktiga om råttorna får i sig zink utöver vad som faktiskt testas på dem. 
Men jag skulle nog hålla mig till lackade galler för säkerhetsskull… Och snygghetsskull. :wink:

Edit PGA text som icke kom in.

Taget från http://sellativ.eu/r8forum.se/viewtopic.php?f=8&t=10377

Råttor

Bandy

Giffare och "ägare" till 2 tjocka råttor

Skogsmongot
0

Så som jag har förstått det av andra här på forumet är den stora negativa egenskapen att det är svårt att hålla rent och börjar lukta (stinka enligt vissa) snabbt. Att det skulle bränna bort metallen tror jag inte riktigt på, men att det rostar mycket lättare är mer troligt. 

Men om man har eller får tag i en bur med galvaniserat galler billigt så skulle inte jag säga absolut nej till det, man kan ju måla buren själv eller bara ha den som reservbur/ korttidsboende. Dock skulle jag inte köpa en sprillans ny bur om det hade galvaniserat galler…

[Fusion200]
0

Tittat lite närmare, och det värkar inte vara galvanisering, men slitage och fågel bajs, den var som sagt var inte tvättad när jag fick den, mina råttor har inte buren ennu, då jag måste köpa in nåra saker till den, så den är inte tvättad ennu. Den är metall färgad (silver) och det är inte nät. Har sett några som har exakt den här buren på I fokus, också.