Hjälp!
Hejsan!
Nyligen så började jag ett gymnasium som jag har flyttat till. Jag åker dit på och bor där under veckan och sedan åker hem på helgen igen. Självklart fick mina råttor också hänga med, dock gick det inte så bra som jag trodde… De var jätterädda i början och ville inte alls vara sociala eller så. De ville bara vara helt ensamma. Nu har beteendet "ändrats". De biter mig och sätter sig i försvars ställning så fort jag närmar mig. De blir riktigt arga/rädda… Vet tyvärr inte varför, då inget speciellt har hänt. Men när jag kommer hem igen under helgerna är de helt normala igen… Har ingen aning om varför de gör såhär, och vill verkligen inte att de ska må dåligt, vilket de verkar göra. Tyvärr kan mamma inte heller ha dem hemma då hon inte har tid för mer djur… Jag har ingen aning om vad jag ska göra? Bör jag sälja dem så de kommer till ett bättre hem med mer stabilitet? Eller vad bör göras?
Tack i förhand!
Förstår inte riktigt. Flyttar dem ofta?
Jag åker på måndag morgon och åker hem på fredag kväll, de åker alltid med mig. Så två ggr varje vecka.
låter udda, aldrig haft problem med mina råttor -
tänk efter, är det något under flytten som är läskig?
nån lukt?
etc
#3 Jag har verkligen tänkt efter, det är som hemma. Förutom att miljön är annorlunda, är med mycket mer folk, finns mer djur i närheten då jag bor på internat. Samt är det en del ljud. Kan de bli så pga mkt folk och ljuden?
Väldigt svårt att undvika den miljön då jag bor på internat… :(
FLytt har jag hört ska vara väldigt jobbigt för det mentala. Kan göra en råtta aggressiv av stressen I think. Jag skulle inte flytta dem så ofta.. :/
isådanafall ska jag ha krigsmaskiner, tror det handlar mer om hur vanan jämfört med förr spelar in
#5 Jag har inget annat val än att flytta dem så ofta, eller ah, sälja dem då…
Någon som vet vad jag kan/bör göra?
Hur ser närmiljön ut för de? Var är buren placerad?
Kolla om du kan ändra där så att de får ett lugnare intryck av alla dofter.
en gammal tröja som du har 'svettat' ner kan lugna ner dom då det luktar 'du'
Jag bodde på internat med mina råttor i två år, åkte hem varannan/ var tredje helg med råttorna. Var aldrig några problem, varken för vuxna eller unga råttor.
Min tanke är att de kanske inte är så vana att resa och att de är rädda i den nya miljön på internatet, även nu efter en tid där. Prova att ta med använda tyger och lite inredning från buren hemifrån, det kan kanske hjälpa dom att känna sig säkrare med "hemmalukt". Mycket gömslen, så att de kan gå undan riktigt. Och sen försöka att ha det lugnt runt buren, undvika onödigt spring och kanske inte låta dina kompisar hälsa/ klappa på dem förens dom är trygga i den nya miljön. Försök att hålla på med dom, kanske inte plocka upp utan bara prata med dom och muta dom med godis så att du bara är positiv. Lycka till! 👍
Buren står skyddat från folk men även öppet. Jag låter inte folk hälsa på dem då de är blyga och som sagt lite arga just nu… Har flyttat buren till andra ställen också. Men ska testa mer på måndag då, tack så mycket för svar alla! :)
Får du ha buren där du sover?
#13 Japp det får jag, den ligger en bit ifrån sängen.