(O) Hona
födelsedatum: Okänt- ålder är med säkerhet över ett år, allt annat är okänt.
färg, teckning o hårlag: Svart, släthårig, toppörad
kön: Hona
kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v): Okänt
faderns namn, födelsedatum, vikt: okänt
moderns namn, födelsedatum, vikt: okänt
syfte med omplaceringen, anledning: Kompisen börjar bli väl gammal och sliten och jag vill redan nu börja spåna efter ett nytt hem då hon inte bör bo själv och det kommer inte att flytta in fler honor här.
omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc: Hon är en tänkare, påhittig, äventyrlig. Hon gillar aktivitet och bör få MYCKET utetid och hjärngympa. Det bör ej bo pojkar alldeles precis i närheten då hon söker upp dom genast - avsett löp eller ej. Vilket även går att nyttja positivt om hon smiter in under tex. diskbänken och vägrar komma ut…. Mat är inte ett bra lockbete för denna flicka. Hon är inte rädd, hon tycker bara att det är väldigt trivsamt under diskbänken.
Mellan varven har det varit lite tjafs mellan de två vännerna, men inget allvarligt. Därför är det önskvärt att hon flyttar till någon som har gedigen erfarenhet kring introduceringar och kan läsa råttor väl. Hon har aldrig gnagt mycket på inredning så som hängmattor mm. När de kom gnagde de en del på galler men det har hon slutat med sedan länge. Hon bygger gärna bon av massor av papper, MASSOR! tidningspapper som underlag till flickan rekommenderas därför inte. Hon använder toa-lätt i toalådan vilket som fungerar bra.
Hon har en räv bakom varje öra, men ett hjärta av guld.
Hon gosar gärna, men måste få springa av sig först- annars har hon inte ro att vara stilla.
Observera att denna tjej inte har haft det lätt och att de har flyttat runt fler gånger än vad en råtta ska behöva.
pris : Din tid och energi
ort där råttan/råttorna finns: Strax norr om Uddevalla
telnr, epost och alternativa kontaktsätt (inte bara PM här på iFokus): Det är iFokus som gäller vid första kontakt. Är du intresserad så finns både telefon, mejl och fb. Innan du kommer och träffar henne så vill jag att vi pratar i telefon. Och jag vill gärna ha en bra kontakt med dig även efter att har tösen bytt bostad och fått nya vänner.
Jag skulle kunna ta emot henne då jag har en ensam honråtta, men det är en bra bit mellan Uddevalla och Sölvesborg :/
#3 ja,en lång bit där emellan. HOhoppas du hittra annat sllskap åt din tjej
Lite kort om töserna idag.
Båda finns kvar. De bor i en mindre, gammel-anpassad bur för att minimera risken för fallskador på den äldsta damen.
De äter bra, är dock inte lika matfixerade vid mat som pojkarna. MEn de är vakna i blick och kontaktsökande.
Utvecklingen med framför allt denna svarta tös har varit helt enorm. I början va hon försiktig och lite osäker- båda fröknarna slogs genom gallret. Idag är hon bara glad och nyfiken.
Enligt rykten från sambon så naffsar hon gärna i tårna när man lagar mat. Hon leker ;) Men hon gör det absolut inte av illvilja, och bara när man inte har gett henne tillräckligt med uppmärksamhet.
Jag ser inga som helst spår efter ohyra och de behandlades med stronghold när de flyttade hit.
I övrigt har de alltid varit friska. Någon gång kanske jag hörde något rossel, men kanske det bara va en förkylning? Det va så längesedan och jag hör ingenting idag.
Från imorgon 15/9 kommer denna fina tjejen att bo ensam.
Är det ingen som har möjlighet och plats i sin flock under en tid framöver? Inom ett rimligt geografiskt område?
Idag somnade grå.
Svart som syns på bilderna är u ensam….
Varför är denna tråd så sval?
#3 Det finns djurskjuts! Kolla inom det. Finns grupper på fb och djurtransport i fokus eller liknande
#9 Det handlar inte att transportera henne till det (då ev) nya hemmet.
Tjejen är inte längre ute för omplacering då jag nyligen upptäckte en tumör hos henne. Tråden kan tas bort…..
💔