Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 996 ggr
MoaHermansson
0

Råttmat

Någon som har ett tips på nyttig och bra råttmat?  Just nu använder jag Rat Complete, vet inte om det är den bästa och finns det någon som ni tycker är bättre? jag behöver också tips på saker man kan lägga in i buren so dom kan gnaga på och saker att blanda i maten så den inte blir så tråkigt och inte allt dom behöver

Trollan92
0

Dem behöver ju jobba mycket med tänderna när dem äter å de fodret blir ju så enformigt. Dem behöver massa fröer och nätter. Inte solrosfrön då de är så feta. Men läs länkarna Zakaraa skickat där :))

MoaHermansson
0

Tack för att ni svarat, ska nog testa göra en sådan rått mix någon dag snart. Ingen som har något bra recept på råttsallad? vad som är bra för dom att få i sig när det gäller grönsaker?

Trollan92
0

Typ allt. Mina får bl.a. sallad, tomat, gurka, majs, äpple, ris, pasta, tonfisk på burk, lycklig, lite skinka m.m Gå in bland vanliga frågor så ser du där! ;)

Trollan92
0

Kyckling*

Trollan92
0

Gröna ärtor också :)

mieeow
0

när det gäller färskmat är det lättare att lära sig vad de INTE ska få i sig, t.ex stenfrukter, citrusfrukter, bönor och linser osv. 

annars gäller det att introducera lite långsamt om de inte är  vana, 1-2 saker i taget och inte för mycket i början :) sedan kan man rätt snabbt öka mängden om det går bra.

Zakaraa
1

Personligen undviker jag baljväxer (dvs ärtor osv) då jag just nu håller på med e liten utvärdering. Det är sagt att baljväxter kan öka tumörrisken hos honorna och jag hade baljväxter som bas i mitt färskfoder och det poppade upp tumörer som jag vet inte vad.
Håller nu på att köra ett år utan baljväxter för att se om det blir någon skillnad.

I övrigt ger jag det mesta i måttlig mängd, rotfrukter, bladgrönsaker osv.
Ger inte gurka då det inte fyller någon funktion, är ju endast vatten men ibland som godis kan det slika med. Tomat nån gång då och då men de flesta råttorna jag har ratar det pga syran. Morot fungerar men ingen höjdare.

Råttor kan äta det mesta.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning