Karantän
Jag har läst den fina karantänartikeln här på sajten. Nu undrar jag: måste man sätta bäbisar från SRS-uppfödare i karantän? Eller råttorna från råtthjälpen? Visst måste man fråga dem först om de har haft råttorna i karantän, men de borde väl ha haft tiden på sig att se att råttorna är friska?
Fast jag kanske har missuppfattat karantänsbegreppet. 

bara o fråga uppfödaren innan om de är karantänade o klara, oftast så brukar de nog vara så när det gäller uppfödare, men är säkert olika det där. råtthjälpen är det väl samma sak med,vissa är säkert karantänade medans vissa inte är det.
Det är nog många som gjort det.
Alltid när du sätter ihop djur sker ett byte av bakterier och virus. De flesta märker du inte av. Har du otur blir något djur (antingen det nya djuret eller de du redan har) sjukt vid hopsättning, för att den utsatts för något dess kropp inte klarade av. Insjuknandet kan ske mellan 2 veckor till 1-2 månader efter hopsättandet. Vissa saker kan även framträda betydligt senare - då ex något i miljön förändras som blir till nytta för bakterien/viruset.
Som regel bör man alltid hålla nyinköpta djur avskilt från övriga i 5 veckor. Under denna tid hinner man avmaska, avlusa och avskabba de nya djuren samt att de flesta virus slutar att smitta efter 5 veckor - de dör ut då de inte kan leva när de inte har nya djur att smitta.
Jag håller samtliga nya djur i "karantän" oavsett varifrån de kommer.
Är de nya djuren behandlade mot yttre och inre parasiter slipper jag det, men de får ändå sitta avskilt sina 5 veckor - då jag är noga med att inte flytta smittor mellan dem och de övriga djuren.
Detta har lett till att jag har mycket friska djur, sällan eller nästan aldrig tumörer och aldrig haft en enda lus på vare sig råtta eller mus. Råttorna kan få spontana skabbkvalsterangrepp, men mössen har varit fria från skabbkvalster flera år. Trots detta kör jag kontinuerliga avmasknings-och avparasiteringskurer samt medicinering av ev bakterier på hela besättningen av gnagare med jämna mellanrum.
Tack Grodan, det var precis det jag ville veta!