Luktar
Mina 3 hanar luktar väldigt mycket! Eftersom att jag inte har någon tidigare erfarenhet av råttor så har jag inget att jämföra med. Alltså om det bara är mina råttor som luktar ovanligt mycket eller om det är något man får leva med när man har råttor.
Jag har dom i mitt sovrum så det är där det luktar mest. Är det normalt att det luktar så mycket så man behöver städa varje dag. Hur ofta städar ni och besväras ni av att det luktar? För ibland så verkligen stinker det. Men hur ska man få det att lukta mindre, för kan tänka mig att det är något som jag gör fel eftersom att det luktar så mycket. Skrev lite luddigt men hoppas att det går att förstå. :)
Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~
Råttor luktar, väldigt mycket. Speciellt hanar. Vill man inte att det ska lukta lika mycket får man städa buren 2-3 gånger i veckan. Men jag antar att du inte har haft råttor så länge, för efter ett tag vänjer man sig med lukten och känner den knappt.
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
Okej då vet jag! Vet inte vad som betraktas som länge men jag har haft dom sen februari 2014. Antar att jag får städa 3 gånger i veckan. Finns det inget annat man kan göra för att få det att lukta lite fräschare förutom städning? För att "dölja" själva råttlukten. :)
Ett bidragande problem kan vara att dom blivit sämre på att hålla sig på lådan. Sen så ska dom alltid kissa ner alla textiler vilket också gör att det luktar!
Som jag har förstått så är det olika från råtta till råtta.
Själv har jag tre hanar som jag inte tycker luktar speciellt mycket. Jag storstädar en gång i veckan då jag byter ut allt tyg, diskar alla saker och inreder med nytt och rent. Sen "mellanstädar" jag en gång däremellan och då byter jag bara ut nerkissat tyg och papper och mattor/fleece på botten samt byter i toalådorna. Enda gången de luktar annat än råtta är när jag drar ut på städningen eller de fått kött/ägg/skaldjur i färskmaten, då stinker det verkligen av bajset!
Under sommaren tog jag hand om två bonushanar och de luktade verkligen starkt av råtta, tom. när de var nybadade. Behövde nästan städa varje dag åt dom då de inte var toatränade och var riktiga grisar i buren. Jag misstänker dock att deras foder bidrog mycket till det, väldigt hög energihalt och mestadels fröer och gott…
Ett tips är att se över de vanliga luktbovarna: nerkissade tyger, otvättat galler, svåråtkomliga hörn på burbotten , foder och se över sina städrutiner; kanske behövs hängmattorna tvättas oftare, eller gallret skrubbas eller kolla om det är omgivningen runt buren som blivit förorenat av råttorna på något vis (har tex. läst om råttor som kissat ut på tapeter). Eller så kanske dina helt enkelt är lite grisigare av sig eller avger en starkare lukt, då är det nog bara att försöka underlätta och vänja sig 😉
Gör/köp två av alla dina trä och textil saker. Medans du tvättar ena, så kan du använda den andra. Det är vad jag gör, och det går jättebra. Jag har haft mina killar sen 2013 Oktober. Och jag har precis börjat vänja mig vid lukten, det tar ett tag.
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus