Varför? :(
Vill mest skriva av mig till er! Varför ska dessa små liven ha så korta liv? Dem gångerna jag vart hos veterinären å min kära råtta fått somna in så säger jag tyst till mig själv, det samma som mamma sagt till mig, -" man ska inte ha djur för man blir så fruktansvärt ledsen när dagen väl kommer!" I måndags fick min andra Första råtta somna in och de tog mig så jävla hårt, nästan 3 år blev hon.. Nu när man gått å sörjt denna veckan å ska rensa båda burarna, vad upptäcker man inte då? Jo en tumör på Trixie! Hur kommer de sig att jag inte sett/kännt den innan då jag haft henne uppe, men man kanske inte är så uppmärksam i alla lägen, hon är rätt sprattlig..Den är nästan som en köttbulle fast lite mindre, precis bakom frambenet! På måndag ska katten in på kastrering och jag hoppas jag får en tid som passar in på när vi ska hämta katten! Jag ser ingen lidande, hon äter å är glad annars, men smalnat av lite :( Trixie har en mamma som är äldre, de är nog dags att båda får somna in tror jag :( Tack för mig :(
Jag vet hur du känner dig. Ofta så önskar jag mig att råttorna kunde leva mer än tre år. Mina två små töser fick jag avliva för att dom hade nån sorts sjukdom (Poryfyri) eller vad det nu heter. Så världen är grym eftersom dom lever så kort tid.
Men porfyrin är ju de röda ur nos å ögon. Hmm okej. De e alltid tråkigt :(
Det var något annat som dom hade, men jag minns inte vad det hette. Dom nös och det kom blod ur näsan. Men men….
Blod är de inte, det är de som är porfyrin :) så de e konstigt att dem blev avlivade för de! För de kan ju bara vara en vanlig förkylning :(
Det är förjävligt att avliva sina husdjur men det ska inte vara en anledning att inte ha husdjur om man faktist vill ha det! Tänk på hur mycket glädje djuren ger en ändå! Sen måste man tänkta att en råtta som blir 2-3 år har levt sitt liv och är gammal och går inte att jämföra med 2-3 år ur en människas liv! Husdjur är fantastiskt att ha!
Vet precis hur du känner. Trots att jag blir lika ledsen varje gång så älskar jag att ha råttor och kan inte tänka mig att inte ha det. Lycka till med trixie.
Veterinären svarade på mitt mail och dem kunde vara snälla emot mig eftersom jag redan va inne förre veckan. Istället för att båda skulle kosta över 1000kr så blir de bara 500kr. De är rätt häftiga priser veterinären har ändå. Men bättre de än lidande! Dem får se bättre med sina syskon och vänner i rått himmelen! ❤️
Okej. Tack för alla påhopp nu igen. Nu var det så att jag avlivade mina två töser på grund av att dom inte kunde röra på sig, och att dom hade en förkylning, och att dom hade "astma attacker" eller vad man nu säger, så tack för det. Jag är ingen djurplågare. Om jag ser att mina råttor inte mår bra, så inte f*n sk*ter jag i att fara till veterinären för att kolla upp vad det kan vara. Om ni tror det, så tycker jag synd om er.
#8 Men nu får du ta och ge dig! De är INGEN som har gjort påhopp på dig! Själv gav jag dog bara info då du själv inte gav HELA informationen. Ska du fortsätta kan du lämna mitt inlägg tack!
Nu lugnar vi oss, jag ser inte heller några påhopp i tråden.
Om du är orolig om vad folk ska tycka om dina djur behöver du inte ta upp dem i tråden, Med den korta beskrivningen är det inte så konstigt att Trollan trodde att du menade att det 'bara' var porfyrin. Porfyrin är bara tår/snorvätska, inte en egen sjukdom. Om du ska skriva och jämföra med dina egna djur skriv ordentligt så folk inte behöver fylla in eller gissa vad du menar, mäniskor kan tyvärr inte läsa tankar. Då skulle internet vara överflödigt ;)
Om det skulle vara påhopp, kom då och meddela en av oss moderatorer via PM istället för att bråka om det i tråden. Det ger bara en sur och tråkig stämning, medan vi moderatorer kan se till att sådant stoppas direkt.