Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 5541 ggr
[[Mellebelle]]
3

Dubbelrex

Jag har blivit lite smått intresserad utav den lite naknare varianten utav råttor. Jag skulle jätte gärna vilja att dom som har den sortens råtta berättar hur det är att ha en, varför man har en eller vill ha en, vad är syftet med att avla fram denna variant? Visa gärna bilder på råtterna oxå :) Skulle vara intressant och veta lite om den sortens råtta oxå!

[[Mellebelle]]
0

Nån borde ju vara lite kunnig o kanske tom har egna?:)

:')
4

Tror inte att någon seriös uppfödare avlar på någon typ av naken råtta för alla sorter av naket har stora hälsoproblem. Sedan får man inte sälja nakenråttor här på RiF vad jag vet.

Läs mer här:

http://rattor.ifokus.se/articles/4d7156bbb9cb462244067b2b-harlosa-rattor

http://rattor.ifokus.se/discussions/4d713db0b9cb46222d054004-dubbelrex

http://rattor.ifokus.se/discussions/4d714bfab9cb46223305f7a4-annonsregler

[[Mellebelle]]
0

Men jag ha läst att de e flera uppfödare alltså seriösa som föder upp utav den sorten? Vet inte om jag kan ha fel. Å dubbelrex är ju inte heller helt naken som en nakenråtta ? Nu vet ja inte om ja e helt borta men man avlar väl inte på en naken råtta för att få fram dubbel rex är det inte rex+rex? Någon får gärna förklara detta. Dubbelrex har väl hälso problem men inte lika mycke som en naken råtta, rätta mig om jag har fel

[[Mellebelle]]
0

Och jag har inte heller planerat att köpa en nakenråtta och vet att man inte får sälja nakenråtta på rif :)

1

#3 Du har helt rätt, de har mycket mindre problem än de andra. Men vet ändå inte någon som avlar bara rex+rex 😊

#4 🙂

[[Mellebelle]]
0

Haha okej :) nä läste att en här på iFokus som är med pådisskutioner rät så ofta har avlat rex + rex men jaa jg vet inte, det är nog inte då poppis om man säg så ;)

chade
3

Dubbelrex-råttor har inga hälsoproblem förutom att de har mindre päls och att de har så himla krulliga hårstrån som kan peta dem i ögonen så att det blir en inflamation.

Det fanns faktiskt en ''Seriös'' uppfödare förut i Skåne som födde upp naket, dessa råttor blev 3-4 år och visade inga tecken på sjukdommar om jag minns rätt.

Jag har två Fuzzar här hemma som jag skaffade mig av en slump. Det var en blocketannons om en tjej som fått tjuvparningskull, och jag åkte dit för att kolla på 2-3 hanar. Men så tittar jag in i tjejernas bur och ser två nakna bebisar och kärade ner mig totalt, så jag köpte dem.

De problemen mina två tjejer har (som är snart 1 år) är att de inte växer, de är ungefär lika stora som 5-7 veckors bebisar och är rätt smala. Det är ett hårt jobb att få dem till att hålla vikten eller gå upp, speciellt den minsta av dom. Sist jag vägde henne för någon månad sen så vägde hon bara 195g, och den andra väger strax över 200g. De blir lätt förkylda också på grund av avsaknaden av päls, samt att de får mycket rivsår på kroppen när de busar om man inte håller efter klorna på de andra råttorna. Trotts deras storlek så äter dom som riktiga grisar för att det går åt så mycket energi att hålla dem varma.

Trotts alla problemen så  ångrar jag inte en dag att jag skaffade dem, dom är så himla mysiga båda två och är så pigga av liv :)

Hoppas jag kunnat svara lite på dina frågor i alla fall, annars är det bara att fråga mer :P

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Emma--]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är ju ett naturligt skydd som man tar bort från dom , men annars ska ju dubbelrex inte ha några hälsoproblem som inte andra råttor har.

Har haft en dubbelrex som tack och lov hade rätt mycket päls. Vet en som t.o.m trodde jag hade en vanlig rex som hade lite sämre päls. 

Hade inte några problem med min dubbelrex, hon var t.o.m friskare än många av sina rexpälsade syskon. Däremot blev hon fort sjuk en dag och var tvungen att avlivas. Hon blev 1 år och 10 månader. 

Min dubbelrex var resultat av en tjuvparning. 

Jag har alltid älskat rexråttor, och tycker dom ofta får tillräckligt dåligt med päls. Så personligen skulle jag inte sträva efter att stödja nån avel som medvetet avlar fram dubbelrex. Men tjuvparningar dyker upp då och då, omplaceringar osv. Så det kan man ju hålla utkik efter om man ändå vill ha en.

[[Mellebelle]]
1

jaha okej, jag har ju haft en rex grabb han hade bra med hår förutom på ryggen där han hade tunnare men endå tillräckligt.

vad är fuzzar för något? är det ungefär likadan som dubbelrex? 🙂

jag själv tycker att dubbelrexade är otroligt söta, samma med nakenråttor. Dom har sin egna charm! Samma sak med nakenhundar, en sådan ska jag skaffa till hösten otroligt fina dom med ❤️

1

#9 Läs översta länken jag skrev!

Fjordell
5

Jag har en dubbelrex kille från en tjuvparningskull, och han släpper pälsen till och från, men oftast är han nästan helt beklädd från topp till tå. Ingen seriös uppfödare avlar för att få fram dessa, jag tog mig an Valle här enbart för att jag blev störtförälskad i honom, trots att jag inte känner så starkt för dubbelrexar :)

På bilden är han knappt 5 månader gammal, den är tagen för 1 ½ vecka sedan, och där är han så hårig han bara kan bli. Just nu är han lite kalare kring nacke och nos, så det varierar verkligen från dag till dag.

[[Mellebelle]]
0

Får göra det:)

ceccie
1

Jag hade en dubbel rex från en srs reg uppf. Han blev naken fram o tillbaka. Jag köpte honom som vanlig rex.

[[Mellebelle]]
2

jaha okej, så folk får sina dubbelrexar oftast från tjuvparade kullar :) Amen då har jag ju fått lära mig lite mer!

Denna kommentar har tagits bort.
wintermynta
2

Då inlägg 15 och 16 strider mot forumets regler är dessa inlägg borttagna.

"Det är inte tillåtet att annonsera ut råttor som är nakna, dubbelrexade eller manx eller avkommor av dessa"

//wintermynta

StillaSinnet
6

#17 Nu blev jag riktigt ledsen…det var ingen annons…. råttorna som visades var mina egna och de var inte till salu alls. Jag bara nämnde var de kom ifrån och att hon skulle PM:a ägaren till föräldrarna för mer info

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
4

#17 jag lägger därför upp mina bilder igen! Det finns inget förbud för att visa bebisar på bild.

upprepar: Här är mina två flickor Luva och Lovika där Lovika är dubbelrexen :)

Lovika är här 4 veckor gammal

här är hon ca 6 veckor gammal

och här tillsammans med systern Luva :)

[[Mellebelle]]
1

#20 vad fina råttisar du hade!:) jag ska skriva till henne och få veta lite mer om dubbelrexade råttor :)

Lancia
13

Ingen seriös uppfödare avlar naket. Punkt.

StillaSinnet
7

#22 men dubbelrexar är inte nakenråttor

Lancia
12

Kanske skulle uttryckt det som "pälslöst" istället för naket då. Dubbelrexar må inte ha fuzzars (och liknandes) hälsobesvär, men faktum är att man tagit ifrån dom ett väldigt viktigt skydd - deras päls. Råttor klättrar på varandra, sover i hög osv. Även om dom inte vill varandra illa så har dom klor. Klor skadar naken hud.

[[Mellebelle]]
5

Kan ju tillägga att jag inte söker "naken" råttor har nog med råttor här hemma :) vill bara veta mer om naken råttan för jag tycker det är intressant och lära sig nya saker om råtterna.

MoaL
12

Jag tycker att det är förfärligt tramsigt med det där "seriösa föder inte upp pälslöst", för det är absolut inte oseriöst på något sätt med dubbelrexar. De är lika pigga, friska och glada som normalpälsade råttor. Jag kan absolut förstå att man dissar avel på äkta naket med tanke på alla deras hälsoproblem, men dubbelrex är definitivt inte samma sak. 

Nej, de lider inte av att ha mindre päls på kroppen. De äter lite mer och kan lite lättare få rivsår.. Då borde ju vi människor helt sluta med att reproducera oss eftersom vi inte har päls, och därmed också lätt får rivsår och dylikt. 😮 I mina ögon låter det bara dumt. Är man emot dubbelrex bör man ju logiskt sett även vara emot till exempel dumbo, eftersom de inte kan skydda öronen (vika bak dem eller dylikt, för att skydda hörselgångarna mot exempelvis vatten) så som vanliga toppörade. Men jag ser ingen på det här forumet som bannar dumboöron?

Jag har och har även tidigare haft dubbelrexar. Supermysiga små värmepaket, lika goa, glada och hälsosamma som normalpälsade långsvansar. Jag skulle absolut gärna se uppfödare föda upp dubbelrex, det är inte oseriöst eller dumt på något sätt. Råttorna trivs precis lika bra för det.

Det är lustigt vilken skillnad det är. När det gäller marsvin så är det många som föder upp skinny, och rasen är lovordad och älskad för hur extra pigga, aktiva och glada de är. Att man måste mata extra, eventuellt använda skydd mot solen vid utevistelse och vara noggrann med klorna ses inte som något problem, eftersom man normalt sett faktiskt tar väl hand om de djur man älskar. Men här, här skriker man "oseriös" trots att djuren inte mår dåligt, bara för att man måste anstränga sig lite extra med kloklippningen? 🤔 Om man älskar sina råttor och tar väl hand om dem så borde det inte vara så jobbigt att man måste använda det som argument mot avel på den pälstypen.

Här är i alla fall en gammal bild på den dubbelrexade tös som jag har i dagsläget. ❤️ Världens lugnaste, goaste tjej.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[kerstinthemilklover]
4

Rexade råttor har krulliga morrhår vilket ger dem betydligt sämre nytta av sina annars så fantastiska känselspröt. Många råttor har dålig syn och drar därför fördel av sina morrhår. Denna fördelen har tyvärr inte rexade råttor, vilket bör tas i beaktning.

Tycker för övrigt att det är jättebra att frågor om pälslöshet och rexade råttor tas upp på detta forum.

Mer frågor ger mer kunskap!

StillaSinnet
2

#27 men rexade råttor är ju godkända av SRS eller hur?

[kerstinthemilklover]
1

#28 De är säkert godkända.
Visst är det kul att lära sig mer om våra husdjur :)

Mezzzanina
1

Jag tycker det är toppen att Råttor i fokus inte lägger ut annonser osv på naket, fuzz och dubbelrex. Jag fick för många år sedan in en liten dubbelrex tös från råtthjälpen. Denna lilla tösen var förvisso trevlig.Men  man märkte att hon ständigt var mer frusen än de övriga råttorna. Sedan var det i stort sett omöjligt att få upp henne i vikt.Och jag tycker att ser man på bilder på de flesta dubbelrexar så ser de ganska smala ut.Bara det är en orsak tycker jag som man inte bör avla på. Det är enkelt, man kan googla och se bilder på dubbelrexar så ser man att dubbelrexarna i sin helhet har problem med vikten. Det är ju inte så konstigt att det blir så när all deras näring går åt att hålla värmen. Nej fram för friska håriga råttor!

MoaL
5

#30 Tvärtom, fram för friska pälslösa råttor borde det väl i sådana fall heta? Det är väl toppen med råttor som inte blir feta för minsta lilla. Mängder med bilder både härinne och på många andra ställen visar knubbiga och överviktiga råttor. DET är inte friska råttor. Att vissa vill ha det till att råttorna är "muskulösa" och diverse annat är bara fel. En frisk, hälsosam, välmusklad råtta är slank och smidig, inte vare sig särskilt bred (åt något håll) eller stabbig på något sätt. Jag ser en enorm skillnad i hälsa och välmående på de råttor jag har och har haft som har varit slanka och de som ser ut som "normen" är inom råtthobbyn. Den absolut piggaste vuxna råtta jag har i dagsläget är just min smala dubbelrexade tjej. Aldrig i livet att jag skulle önska henne samma viktproblem som pälsade råttor har. Jag matar henne hellre extra än står och stångar huvudet mot väggen med en råtta som har för mycket hull. Att mata extra är inte svårt, att få en råtta att gå ned i vikt är det däremot.

Att dubbelrexar skulle vara mer frusna kan jag då inte heller hålla med om. De dubbelrexar jag har haft har inte varit ett dugg frusna. De kan gärna ligga själva utan problem, till och med under vintrarna. Jag har heller aldrig anpassat burinredningen på något sätt bara för att vissa råttor har haft lite päls, och jag har heller aldrig sett dem söka sig något särskilt till ställen som är varma och fluffiga. De kan lika gärna ligga alldeles ensamma i ett plaströr utan att det bekommer dem ett dugg.

Mvh,
Moa

Mezzzanina
1

Jag skrev dock inte något om överviktiga råttor.Vi är nog ganska överens  om att det absolut inte är sunt.Men jag föredrar att ha en råtta som har lite hull att ta på.Och ser man att en råtta börjar få en tendens till övervikt så kan man ju aktivera den mer eller simma den eller liknande.Men har du en hårlös underviktig råtta så har du ju genast ett stort problem tycker jag.Min erfreanhet är att man matar och matar med all sorts bra föda och ändå är det mycket svårt att öka en dubbelrex i vikt.Jag har hållt på med råttor sedan 1983 så har jag ju sett en hel del genom åren.Och min erfarenhet är att dubbelrexarna är dåliga i vikten. Det är dock skönt att höra att du MoaL har annan erfarenhet med dubbelrex än vad ganska många av oss andra har.Men det övertygar inte mig om att dubbelrex är något som jag tycker är positivt på något sett.

MoaL
7

#32 Med tanke på hur lätt pälsade råttor har att gå upp i vikt så är det ju inte direkt negativt med råttor som inte har det problemet. Jag är inte intresserad av hull, jag är intresserad av att de ska vara så friska, rörliga och smidiga som möjligt, även när de blir äldre. Jag tycker inte att man ska avla på tunga råttor, jag ser inte att det tillför djuren något positivt överhuvudtaget. 

Jag har i dagsläget två överviktiga råttor av nio stycken och har såklart haft överviktiga råttor tidigare också, och det är absolut inte lätt att få ned en överviktig råtta i vikt. Att ha en smal råtta är inte alls något problem tycker jag, inte så länge den äter som den ska, och hittills har jag aldrig haft någon råtta - oavsett pälstyp - som inte gillar att äta. ^^

Hur många dubbelrexar har du haft? För i #30 ger du intryck av att ha haft en. De senaste åren har jag haft fyra dubbelrexar, tre hanar (bröder) och nu en hona. Alla tre hanarna blev tyvärr alldeles för knubbiga när de blev äldre, och lika slanka som min nuvarande tösabit var de aldrig. Vad gäller din teori dubbelrex = smal, så kan jag tyvärr inte hålla med om att den stämmer i den utsträckning som du påtalar. Vissa av dem är något slankare än pälsade råttor, ja, men långt ifrån att ens vara i närheten av underviktiga. Det är ju bara att titta på bilderna som de övriga i tråden har postat. Ser du några underviktiga råttor där?

Nej, hittills har jag fortfarande inte hört något bra argument mot dubbelrex. Om det bara är besväret med kloklippning och eventuellt lite extra mat som gäller så kan väl de som har problem med det helt enkelt låta bli att skaffa dubbelrexar, och låta de av oss som inte har samma problem hålla på med, föda upp, sälja och köpa dem precis som med alla andra varianter som inte medför någon variantspecifik sjukdom. Annars så tycker jag gott att man ska reglera både alla andra pälstyper och även dumbo, eftersom det inte är lika bra för råttorna som att vara släta och toppörade.

Mvh,
Moa

StillaSinnet
5

Här är Mackan, 780g dubbelrex :)

StillaSinnet
4

Här är Katoz Vilja dubbelrex, 390g :)

[[Mellebelle]]
2

Oj så fina! Inte är dom där underviktig på något sätt alls :)

StillaSinnet
6

#36 nä, inte underviktiga, inte såriga heller. Och de går i stora grupper. Honorna är nio och hanarna är sju 🙂

Här är några nyvakna honor i sitt IKEArör som tittar fram ❤️

StillaSinnet
1

Detta är inte dubbelrex vill jag påstå. Det är fuzzy, och de nerkyls lättare. De ska hållas på ett mer ordnat sätt och vintertid kan en värmematta vara skönt. Att dessa är omdiskuterade det kan jag förstå, men de ska inte blandas ihop med vanliga dubbelrexar. Jag tror att dessa hårlag förväxlas ganska ofta.

Mina två flickor tog jag över som omplaceringar och de vägde som vuxna 375 resp 420g vilket jag ändå tycker är ok. Den ena dog vid ca 1,5 år av vad jag tror var en hjärnblödning. Dramatiskt blev det när hon plötsligt tumlade runt i cirklar och blev liggande. Hennes syster blev nästan 2 år och tacklade av som vilken åldring som helst. 

De har inte samma långa liv om pälsade råttor

[[Mellebelle]]
0

Så fin! Varför kan inte denna sorten bo med dubbelrexade?:)

chade
0

#39 jodå, dom kan bo ihop. Hon menade att man inte ska ta fel på dem och tro att en fuzz är dubbelrex och tvärt om :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

StillaSinnet
1

#39 det jag menade med att de behöver andra förutsättningar är för att de är helt nakna, så när som på fjun på nosen och morrhår. det gör att de nedkyls snabbt på ett mer utstatt sätt än vad dubbelrexar gör, men jag hade alla mina tillsammans och bjussade då övriga på värmemattan också ;) De njuter av den de också oavsett hårlag 😃. 

Dessutom får alla mina ir-lampa då och då bara för att de älskar att sola. Man ska dock tänka på att nakna råttor även är känsliga för sol, värme och ir-strålning, så korta stunder under kontrollerade former.

Jag har flest släthåriga råttor, 13st. Utöver det har jag  just nu en rex och fyra dubbelrexar som alla får samma mat, samma värme, samma kloklippning osv.

StillaSinnet
2

😟 Jag vill tillägga om någon undrar, att jag inte har tagit råttkullar alls sedan 2004 och aldrig på rex över huvudtaget. Just nu har jag en slät+slätparning på gång som är min första på nästan tio år. 

(Alltså gör jag inte reklam för mig själv som dubbelrexuppfödare, vill bara tydliggöra detta)

[[Mellebelle]]
0

#40 #41 Haha okej då förstår jag är lite trög hehe;) Det här med värme matta och lampan vart finns sånna värmer man upp mattan i Micron eller nått som en sån där riskudde?:)

Mezzzanina
2

Att jag bara har tagit emot en omplacerings dubbelrex betyder inte att jag inte har erfarenhet av dubbelrex. Jag har jobbat på ställen där det funnits dubbelrex samt jag har vänner som har haft dubbelrex men som inte vill ha dem igen på grund av de skäl som jag tidigare nämnt.

Moa det låter som du har erfarenhet att släthåriga råttor dras med övervikt.Om det är det problemet du har haft med dina håriga råttor, så bör du i så fall motionera dem mer.Det kan ju vara så att du utfodrar dina råttor fel kost också? Ett litet tips bara.                        Jag har själv aldrig haft problem med överviktiga råttor.

Vi får acceptera olika åsikter och erfarenheter. Eftersom inget du skriver kan får mig att ändra inställning om dubbelrexade råttor så avslutar jag min del i diskussionen om detta.

MoaL
5

Vilka sötnosar, Artlink! 😍

#44 Jag skulle nog tro att alla på det här forumet som har hållit på en tid också har erfarenhet av knubbisar.😉Även om vissa envisas med att kalla det muskler eller att det är normalhull. Och nej, det handlar inte om motion. Jag har haft överviktiga råttor även på den tiden när jag hade dem ute mellan fem och åtta timmar per dag. Däremot handlar det absolut om mat. Om du läste det jag skrev så har jag endast två överviktiga råttor i dagsläget, de övriga sju har och har aldrig haft några problem med vikten. Sedan jag för flera år sedan helt slutade med den människomat som så många på forum och hemsidor rekommenderar så gick vikten ned och hälsan upp. Jag skulle numer ALDRIG rekommendera människomat sedan jag upptäckte hur mycket friskare och gladare mina råttor blev efter att jag slutade med det. 👍

Visst får vi tycka olika, men eftersom råttorna inte mår dåligt av att vara dubbelrex och vi som tycker väldigt mycket om dem blir påverkade när de som har din typ av åsikter till och med sätter upp forumregler mot dem, så kan jag tyvärr inte bara "acceptera". Jag tycker att regeln mot dubbelrex ska tas bort, eller så bör man reglera även andra varianter. Att man vill eliminera aveln på äkta naket och manx kan jag som sagt utan några som helst problem både förstå och hålla med om, men en dubbelrexad råtta är en helt vanlig frisk långsvans med lite mindre päls.

Mvh,
Moa

josephinejonassen
0

Hur ser man på dubbel rex råttor idag? Min vänina rädda 2 st frånn o bli orm mat. Å det har vissat sig att dom är dubbel rex å dom har fastnat i mitt hjärta. Så nu söker ja efter 2 egna att gosa med.

StillaSinnet
0

Det finns ett forum här på mus iFokus också; Nakendjur i fokus

angående #34 Mackan kan jag berätta att han fyllde 2 år i maj och närmar sig 2,5 år utan minsta rossel (dubbelrex)

zickan
1

Dubbelrex och dubbelvelveteen har inga genetiska defekter som fuzz, fhnu och de verkliga nakna. Ende man ska tänka på är att vissa burkompisar kan ha vassa klor och djur utan päls löper större risk att få rivsår. Men även mindre päls som reglerar värmen. Vilket också är bra att tänka på. Förr sa man att dubbelrex och nakna behövde mer protein då de brände mer för att hålla värmen. Hurvida detta är sant eller ej kan jag inte säga.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lamina
1

#49 He he, nä, vi har ingen särskild plats för nakendjur på mus.ifokus. ;) Härligt med råttor som blir så gamla och friska. Men måste vara lite tråkig här och påpeka att det inte är hälsan som är problemet med dubbelrexar. Du vet ju såklart det, men tänkte på andra. ;)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

zickan
1

Kanske värt att nämnas på varför dubbelrex också räknades bort från att annonseras här. En orsak som lades upp inför röstningen var att det kunde bli svårt att bevisa om det var dubbelrex/dubbel velveteen eller fuzz osv. För att slippa strul och ta en ställning drogs linjen som den gjorde. Skulle man ta upp nya vetenskapliga artiklar som verkligen kan bevisa att nakenråttor inte har de omtalade defekterna så kanske forumet kan ta upp ny diskussion om annonseringen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

StillaSinnet
1

#51 HAHAHAHAAAAAA! men GUD så dumt skrivet av mig! Jag är mest på mus iFokus så fingrarna skrev av sig själva 😊