Näring
Har justerat lite i mitt basrecept och det ser ut såhär per 100g (inte final recept, tweakar fortfarande på det). Är det något som är helt fel? Nu iof så får de allt de behöver genom sin färskkost, men jag vill att basmaten ska även den vara så komplett som möjligt. Har tänkt på om jag kan torka fisk för D-vitamin? 🤔
Är urusel på matte men om 100g är 335 kalorier, hur mycket är det då på 15g?
Calories335.7
Total Fat7.2 g
Saturated Fat1.8 g
Polyunsaturated Fat2.3 g
Monounsaturated Fat1.0 g
Cholesterol6.2 mg
Sodium34.8 mg
Potassium161.3 mg
Total Carbohydrate45.8 g
Dietary Fiber10.0 g
Sugars0.9 g
Protein15.8 g
Vitamin A0.1 %
Vitamin B-120.6 %
Vitamin B-66.5 %
Vitamin C0.7 %
Vitamin D0.0 %
Vitamin E13.1 %
Calcium3.1 %
Copper12.8 %
Folate4.4 %
Iron9.5 %
Magnesium12.5 %
Manganese14.5 %
Niacin11.6 %
Pantothenic Acid 5.8 %
Phosphorus 12.9 %
Riboflavin4.4 %
Selenium9.5 %
Thiamin2.3 %
Zinc7.9 %
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
335.7 / 100 = 3.357 * 15 = 50.355 kcal på 15g
/Surpan
#1 Tack! Men aja, lite för lite… Råttor ska standart messigt tydligen ha i sig minst 60 kcal/dag, får tweaka den lite mer 🤪
Kan man inte få upp kcal i färskmaten? :)
/Surpan
#3 Jo det blir komplett med färskmat även om dom typ bara får havre då jag varierar väldigt mycket färskmat under veckan, men mitt mål att ta fram ett recept som är så närings-komplett till råttornas behov som möjligt utan att behöva köpa "råttmat" =)
Spännande! Vad har du i just nu? Ang torkad fisk, finns det inte sånt att köpa till rovakvariefiskar?
/Surpan
#5 60% spannmålsblandning, lite olika fröer, några örter och torkat kött (kanske fisk) men jag torkar själv 🙂 bara hacka det i små bitar och in i varmluftsugnen på lägsta graden i 12-24 timmar 😃 Ska kolla in näringsvärdena för lite olika kött och organ och jämföra!
Det jag har nu (spannmål + fröer) är inte alls komplett i sig själv utan måste kompletteras med färskmaten, så jag vill pröva trixa lite tills det stämmer av sig själv… Dock så har jag inte tänkt testa med dem tills alla näringsvärden matchar deras behov 🙂 Om jag kan göra det komplett har jag tänkt gå ut med det på forumet för andra att använda/kritik dock 👍
Låter väldigt spännande som sagt :)
/Surpan