Behöver råd
Har en råtta som är 1 år och 9 månader. Hon har alltid varit ledaren i buren. Sedan några dagar går hon bara runt längst nere i buren. Och sover där hela tiden. Verkar inte kunna klättra upp. Hon har svårt att hålla fast maten och tidigare var hon först på plats vid maten men nu bryr hon sig inte. Verkar lite förvirrad. Ser inget konstigt på henne men det är definitivt inte samma pigga råtta som för några dagar sedan. Vet inte vad jag ska göra. Mitt hjärta säger att det bästa vore att ta bort henne då hon inte är sig själv. Vad tror ni. Hon är ju ganska gammal och jag vill inte att hon ska lida och vet inte vad en veterinär kan göra. Vi har ute henne hos oss i soffan så mycket vi kan och gosar med henne vilket man inte kunde tidigare. Nu kan man göra vad man vill med henne. Någon med tips?
Jag skulle nog ta med henne till veterinären och se vad de säger om det hela. Antingen så finns det någonting de kan göra för henne, eller så kommer de säga att det är bäst att ta bort henne.
Är alltid jättesvårt. Då det inte finns några självklara symtom att gå på, men trist att se henne så förändrad.
Verkar inte ha ont för jag har känt igenom hela henne och hon piper inte eller så.

Så länge hennes burkamrater accepterar henne skulle jag låta det vara.
Om hon inte äter , kolla tänderna. Annars kanske du får börja ge henne pensionärsmat typ mosad barnmat. Se till att det finns en hängmatta eller ett litet hus längs ned på botten som hon kan gömma sig ,om hon vill. Om det inte finns tillräckligt med plats kan det vara bra med stege till första hängmattan så hon kan ta sig upp.
Hon har inte magrat av??
Hon har magrat lite men inte jättemycket. Hon har vatten och mat längst ner samt toa och små hus. Burkamraterna bryr sig inte om henne alls nu. De kommer ibland men oftast går de iväg direkt.
Om hon närmar sig slutet, försök göra det så skönt som möjligt för henne under den här tiden.
Tänk på att även om de lider så har de fortfarande livsglädje i sig ända till döden.
Tack för era svar. Är alltid svårt. Har aldrig varit med om detta innan.
Jag ska vara ärlig och rakt på sak. Det är sirligt men de är sanningen tyvärr. Idag fick min tequila somna in pga snabb avmagring, bakben som inte hänger med och ansträngande andning. Hon blev 2 år och 8 månader. Samma hände med min melvin, men han magrade bara av snabbt. Veterinären säger att de beror på en invärtes tumör. Jag ber dig, åk till veterinären innan han får lida allt för mycket :( Jag önskar dig all lycka till!
Hon*
Tack för era svar. För 1timma sedan somnade hon in i mitt knä.
#11 beklagar. :(
Beklagar :(