Dubbelrex?
Man ska inte stödja aveln till nakenråttor för att dom har sämre immunförsvar, men är det någon som vet hur det är med dubbelrex?
Dubbelrexar är dåligt det också, även om det inte är riktigt lika dåligt utan enda problemet är just pälslösheten. Lite päls ger dels inget skydd mot klor, tänder, drag och kyla, och dels leder det till snabbare ämnesomsättning för att hålla värmen. Den snabba ämnesomsättningen är slitsam för kroppen och dubbelrexar har vad jag vet ofta svårt att hålla vikten. De böjda morrhåren kan dessutom hamna i ögonen och sitta där och irritera om man inte rycker bort de.
Hade en dubbelrex själv förut, hon hade ständigt svårt att hålla vikten, var väldigt tunn. Blev lättare sjuk än sina pälsade syskon. Fick tyvärr avliva henne i tisdag, delvis för åldersrelaterade problem som dök upp, men hon var även rosslig sedan ung ålder.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Okej, tack så mycket för svaret.

Jag kan ju bara svara på mina egna dubbelrexar och ungar jag fött upp. Jag har så varmt hos mig och framför allt på sommarenn så är det dom nakna och dubbelrexarna som har det lättast. På sommaren får jag kämpa att svalka av dom pälsade!
Och vikten har jag aldrig uppfattat som att dom skulle vara mindre. Tex en dubbelrexad hane som min syster har (som jag fött upp) han väger 780-800, inga problem att hålla värmen. Minsta hanen i den kullen väger 550 gram. Och honnorna mellan 350-420 gram.
Deras mamma är en dubelrexad hona på 2 år som aldrig varit sjuk! Visst självklart finns det sjuka och "dåliga" dubbelrexar, som avlas fram med noll tanke bakom. Men som sagt ville bara berätta mina egna erfarenheter av mina egna :)
OKej, tack för svaret. Dom är jätte söta :). Jag vill ha en sån.
Jag har medvetet tagit kull på rex+rex för att få dubbelrex ibland. Även om de inte är så populära så finns det inge direkt sämre med dom så länge de har bra stam/genetik bakåt.
Vanlig slät råtta kan ha lika mycket problem som en dubbelrex. Inte så många som direkt bryr sig om stamtavlan och gentiken bakåt när de avlar på dubbelrex. De seriösa uppfödarna försöker undvika att få dubbelrex istället. Dubbelrex och roan verkar vara rätt lika med rykten.
Dubbelrex har mindre päls. Som ägare bör man tänka på att de kan enklare få rivsår när de inte har så mycket päls som skyddar. Hålla efter burkompisarnas klor är smart. Även öka i proteinet på kosten, inget som kompisarna kommer ta skada av att heller få extra.
Vikt, livsålder och storlek har jag inte märkt någon skillnad på dubbelrex och vanlig rex om de då inte bär på problem som inte borde avlats på.
Dubbelrex är bara två vanliga rexade som blivit korsade och den gentik som ligger bakom de valda föräldrarna är det som riskeras att dykas upp på avkommorna. Dvs finns inga direkt genetiska defekter som är anknytet till dubbelrex.
Jag har haft ett flertal. Ett par har avlivats innan två års ålder pga tumör, temperament, megacolon. Men vad minnet räcker nu så är alla dessa också från zoo/djur som inte bör ha avlats på.
Äldsta dubbelrexen blev närmare 3 år, kunde kanske blivit äldre men avlivades pga bakbens svaghet som ofta blir på äldre råttor samt en stadig viktnedgång. Vikterna legat på 5-700g på killarna men 250-400g på tjejerna
En har dött i en olycka där han ramlade ned från ett hyllplan när en hörn toa lyckades lossna. Träffade ett trähus med ryggen och överlevde inte fram till veterinären som hans kompis gjorde men som istället var förlamad en tid. Nu återställd.
Den dubbelrex killen var stor. Slimmad, muskel kropp, brett huvud, kraftig svans. Aldrig sjuk men biten över ryggen som blivit ärr, Några rivmärken men inte direkt så många ändå.
Syrran hans är liten och nätt istället. Men frisk utan några problem. snart 2 år.
Så listan kan göras lång på bra djur också :-D. Men det finns som sagt även en hel del problem. Men mest relaterat till dåligt val av föräldra djur.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Okej tack för svartet, jag ska köpa en dubbelrex. Jag ska hämta den om någon dag :). Längta jätte mycket. :)
Gammal tråd men intressant! Jag är sugen på dubbelrex, då min vän har 2 st, hel fina och super trevliga nästan trevlige en pälsade då dom vill ha en helt annan närhet.. Undrar dock vad som skulle hända om man parar dubbelrex och dubbelrex? Vad blir de av ungarna? Är de värre en dubbelrex? Blir de fyrrex då? Eller blir de samma nakenhet och friskhet på de ungarna?
Någon som vet?
Har du Facebook så ta dig till gruppen Rataholic, bättre "forum" och du får bättre svar än här :)
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.
Har tyvärr inte Facebook :/
Rex är ett dominant anlag. Dvs, råttan behöver bara ett exemplar av genen för att det ska yttra sig. Rex har dock den lilla egenskapen att den fungerar annorlunda om råttan får två exemplar av anlaget, såkallad dubbelrex. Så medan rexar alltid bär på korthårsanlaget så har dubbelrexar alltid bara rexgener. Så om man parar två dubbelrexar kommer ungarna bara få rexgener från sina föräldrar och därmed själva bli dubbelrexar. Om man däremot skulle para en dubbelrex med en slät så skulle ungarna få en rexgen från ena föräldern och en slät från andra och alltid bli Rex. Eftersom ungarna alltid får en slumpmässig gen från varje förälder är det lätt att räkna ut vad man skulle kunna få i en parning: Slät+slät: 100% släthåriga Slät+Rex: 50% Rex, 50% släthåriga Rex+Rex: 25% dubbelrex, 25% Rex, 50% släthåriga Dubbelrex+slät: 100% Rex Dubbelrex+Rex: 50% Rex, 50% dubbelrex Dubbelrex+dubbelrex: 100% dubbelrex
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Dubbelrex+slät: 100% Rex
Detta kan inte stämma, gjort den parningen flera gånger, och fått släthåriga och rexade. Och då har även pappan som varit slät haft en rexad förälder.
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
#12 Jo, det stämmer. Råttorna du parade kanske bara såg ut att vara dubbelrex. Eller så hade du med en annan, för mig okänd, gen att göra. Hurvida en släthårig råttas förälder är Rex eller inte spelar ingen roll då släthåriga råttor inte kan bära på Rex.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag vet att hon är dubbelrex då båda föräldrarna är rexade, och är i princip naken. Enligt fler andra stämmer inte den uträkningen heller. Och hemma har jag ju levande bevis. Släthårigt är ju dominant, och för att få dubbelrex måste man ju para 2 rexade, så parar man dubbelrex med slät får man ut slät och rex. (sedan slår slumpen in)
Om inte annat skulle jag ha blivit rålurad på mitt köp av min dubbelrexade.
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
Nej, släthårig är inte dominant, tvärtom. Jag vet inte vad det är för gener du hade på dina råttor, men Rex funkar inte så som det gjort för dig.
//Lamina
Ja, då finns det ju helt enkelt bara en förklaring, att mitt härstamningsbevis från uppfödaren inte stämmer, och jag har blivit lurad :)
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
Det kan inte vara så att Fornuddens är fuzz? Vet inte hur den genen fungerar dock men vet att det kan se ut som Dubbelrexar ibland. Eller kanske någon av de andra pälslagen. En tanke bara :P
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jo exakt, det är det jag tror också isåfall, fast de är köpa som dubbelrexar..
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
Fornuddens vart har du köpt dina dubbel rex? Jag är ute efter 2 dubbel rex hannar. ..
#19 detta forum är emot alla former av naket. Ej tillåtet att annonsera ut eller göra reklam av nakenvarianter. Så tyvärr får du ta den frågan privat.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.