Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 420 ggr
Elina
0

Akut!

Har under ett år varit inställd på att skaffa mig råttor, men det rätta tillfället har inte kommit. Nu har jag ev. en bra bur på G, den kostade 1200 i butik som jag lyckats pruta ner till 500 - "om jag tar den snabbt".

Då slår det mig att jag är hos min pappa varannan helg. Under den tiden måste min mamma titta till råttorna, men just nu säger hon att hon vägrar "ta i dem". Hon har inget emot smådjur, men just svansarna är jobbiga för henne. Hon kan mycket väl ändra sig under tiden.. men vad gör jag om så inte är fallet?

Jag har ju förstått att råttor måste få springa utanför buren varje dag. Den dag detta inte kommer vara möjligt är då en lördag på fjorton dagar. På fredag eftermiddag och söndag kväll dessa "pappa-helger" kommer jag ju kunna umgås med dem innan jag åker.

Vad anser ni råttvana? Är det fel av mig att skaffa råttor i denna sits?

flikka83
0

Nej det tycker jag absolut inte. =) Mina ær inte ute och pringer varje dag, næstan kanske, men inte varje. Det ær inte ens alltid dom vill det. =) Dørren kan vara øppen men dom væljer att ligga och gosa tillsammans i buren ibland ændå. =) Nu ær iofs mina nog ovanliga, speciellt den ena, ær VÆLDIGT kelig och vill gosa jæmt men har aldrig brytt sig særskillt om att utforska det okænda. =) En riktig latmask ær vad han ær! Hihi.. En dag på 14 dar klarar dom i buren. Hur stor ær den? Ju større desto bættre ju. =)

Lycka till med dina blivande råttor! =)

Mymlan
0

Håller med då du är hos din far så klarar sig råttorna i sin bur. Men kanske du har möjlighet senare även ha bur hos din far så kan råttorna följa med. Eller så kommer din mor över fobin för svansarna och hon börjar kela med dem.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

izze
0

När jag kommer hem brukar jag öppna buren till mina o låta dom skena runt som dom vill, oftast medför det att dom rottar bland blom krukorna bitter sönder gardiner och liknande o sedan går o äter lite mat o somnar o så stänger jag igen :P. Och sen brukar jag busa med dom. Men dom flesta föräldrar hatar råttor om man pratar om dom men sen gillar dom att pyssla med dom. Så var fallet med min mor iaf :). Hon är jätte förtjust i råttorna nu men lite skraj för svansen bara hahaha men annars gullar hon dom gärna :). Och det viktigaste är ju först o främst att råttorna överlever helgen så din mamma matar dom :)

Daydreams
0

Skaffa en mindre bur som du kan ta med dig till din pappa. vet många som gör så. vore inte det det ultimata?

Elina
0

Tack för hjälpen allihop! Jo, båda mina föräldrar har varit skeptiska mot både marsvin och hamster förut. Det slutade med att de typ låg på golvet och gullade med dem sen iallafall :P

#4 Självklart vore det super om jag kunde ha det så, men just nu har jag inte råd med två burar, även om den ena är lite mindre. Men så gör jag gärna, har funderat på det :)

Förresten så har jag fått reda på måtten nu, men jag vet inte riktigt.. känns som om det inte är speciellt bra, liten om man jämför med de andra burar jag tittat på.

bredd: 60
höjd: 54
djup: 38

Elina
0

det ska få plats två råttor i den, glömde jag skriva.

Daydreams
0

Råttor ska ju gärna ha höga burar så dom kan klättra. Den buren du beskriver för 500 kr tycker jag är dyrt. Du kan hitta större för samma summa på blocket!

Där kan du även hitta en liten fågelbur för 50-100 kr som dina råttor skulle kunna bo i hos din pappa.

Och tänk på att det kostar en hel del att ha råttor också. Man måste ha en budget så man klarar veterinärbesök etc.

Dom ska ju ha bottenmaterial, Torrfoder, vanlig mat (tex barnmat) och grönsaker.

Jag tycker inte det är fel av dig att skaffa råttor i din situation och visst klarar dom sig om du inte tar med dom, men du måste ha en större bur om dom ska spendera så pass mkt tid där.

TopasPearl
0

När jag skaffade mina råttor så var min pappa helt okej med det, men min mamma var fortfarande smårädd. Men när jag kom hem med den söta Kristall så blev hon helt tokig i henne och ända sen dess så lämnar varken mamma eller pappa råttorna ifred:)
Råttorna är totalt missuppfattade djur och jag tror din mamma kommer förstå det när hon ser dina nya råttor första gången:) 

Jag tycker inte det är fel att skaffa råttor även om du är borta under helgen. Men bara se till så någon kan ge dem mat, vatten och kärlek under helgen:)

Elina
0

#7 Precis, på denna buren är ju bredden längre än höjden så det känns inte speciellt bra. Ska maila honom om det. Sjävklart ska jag satsa rätt från början :) Det här med den lilla buren ska jag tänka över. Jag visste inte hur råttor reagerar när de blir flyttade omkring fram och tillbaka, får bo i en liten bur en helg för att sedan komma tillbaka "hem". Men det är bäst att göra så då alltså? Tack för hjälpen :)

#8 Visst är det så med råttor! Jag har nog bara pratat med en person (utöver ni på nätet) som har tagit det helt normalt att skaffa råttor. Andra skriker att det är skabbigt direkt, jag förstår verkligen inte det.
Menmen, min mamma tycker ju jättemycket om djur annars. Dock har hon ormfobi, minsta lilla snok ger henne panik, man kan ju tro att det där med svansen kommer därifån :) Jag hoppas verkligen att hon ändrar uppfattning!