Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 827 ggr
Fackla
0

introducera råtta

Hej! Jag har fått hem en låneråtta på 7 mån och håller nu på att introducera henne med mina två andra honor på 2 år ungefär. Jag lät dem träffas på en säng de inte varit på innan och det gick rätt bra. Lite smånaffsande från ledarråttan bara. Sen lät jag dem vara ute lite i rummet där de brukar springa och det gick bra Sen lät jag de träffa den nya råttan i buren, var för sig och tillsammans. Ledaråttan sprang efter henne ibland och försökte naffsa men sen lugnade det sig och det sov tillsammans. Men sen så började hon gå på den nya igen. Samtidigt har den andra råttan med lägre rang inga större problem med den nya.. Jag undrar om det kan vara rangordning som de håller på med? Jag har bara introducerat råttbäbisar förut och är lite orolig för att de ska göra illa den nya :/ Hur brukar ni göra när det är en äldre råtta? Några tips?

R4ttus
1

Jag skulle tipsa om att sätta dem i transportbur, eller en liten sjukbur. Med bara mjukt underlag, inga hängmattor upphängda eller liknande, och absolut inga hus. Bara bottenmaterial, mat och vatten. Då tvingas de komma nära varandra.

Bär sedan runt buren lite till att börja med så att alla blir förvånade, och sätt därefter buren på en neutral plats.

Detta har fungerat utmärkt för mig. Fungerade även när jag skulle sätta ihop 3 fullvuxna tjejer, med 3st vuxna men betydligt yngre tjejer. Hade försökt få ihop dom till en flock i månader innan jag prövade den taktiken.

De blev så paffa av situationen att de inte hade tid att gnabbas, bråka och tjafsa, utan alla 6 lade sig i en enda stor hög … Och kunde sedan fortsätta bo tillsammans utan problem.

Låt dem sitta därinne ett par, tre timmar. (Om de inte bråkar) Men ha även buren under uppsikt under tiden.

Under tiden kan du städa och möblera om deras bur riktigt ordentligt, så att det blir nytt för alla även där.

Fackla
0

Låter jättebra! Provar nog det imorgon och ser om det går bättre då, tack så mycket!

Zolah
0

Jag brukar introducera dem på neutral plats, för mig är det tv bordet som jag rengör ordentligt. Sedan sätter jag något gott att äta på bordet så mina råttor förstår : Ny råtta = positivt .

sedan ser jag på TV i en halvtimme med dom på bordet, om allt går bra och inget är fel så får dom hoppa in i den stora buren ( den ska vara rengjord och städad, lägg gärna god mat där också ).

Sedan är det som klart, kan vara lite protest från den lille då dom äldre vill undersöka henom. Om dom bråkar för mycket kan det vara bra att ta en paus och göra en ny introduktion. Jag vet inte om jag personligen skulle ställa dom tillsammans i en liten bur för introduktion för det är inte lika lätt att skilja på dem om något illa skulle ske.

R4ttus
1

Glömde jag att skriva. Men mitt tips skulle jag aldrig rekommendera till råttor som aldrig har träffats förut. Men vad jag förstod av TS råttor så har de ju träffats, och stundvis fungerat bra 🙂

För min del har det som sagt löst introduceringar som inte har fungerat på annan neutral mark. Och i fallet som med mina 6 tjejer där, så sökte de tryggheten hos varandra istället för sitt tidigare onödiga gnabb. 5 av dem bor fortfarande ihop utan problem, och en har vandrat vidare.

Men sedan gäller du ju såklart att känna av sina råttor. Är någon ovanligt arg, bitsk eller överdrivet hårdhänt så kanske någon annan taktik är bättre.

Men som alltid med introduceringar så får man prova sig fram.

Fackla
0

Tack för alla svar :) Hittills har jag provat att ha dem i en transportbur tillsammans på morgonen och det gick bra. Allt är lugnt men så fort det kommer till att den nya hamnar på en plats där mina råttor har revir. Då går dem på henne, alltså försöker naffsa tag, blir raggig och går med rumpan mot henne typ. Alltså hon visar aggressiva tecken. Så få får jag ju avbryta och ta bort henne Jag ska försöka möblera om i buren nu om det fungerar men jag tvekar på det :/ Spånet i buren byttes strax innan hon kom igår men borde jag byta det igen då? Jag har tagit och tvättat lite på gallret i buren men att duscha av den blir svårt eftersom buren är så stor Skulle ju helst vilja att det inte tar allt för lång tid art få ihop dem eftersom jag går i skolan på vardagarna och att låta den nya råttan gå själv i den väldigt lilla transportburen så lång tid under känns inte så bra helt enkelt :/

R4ttus
1

#5 Ok vad bra att transportburen gick bra i alla fall!
Vad har du för bur? (Stora buren) Eftersom spånet är nybytt skulle du kunna skyffla  ner det i en påse och antingen spara till nästa gång (om det är mycket spån och slöseri att slänga), och lägga dit t.ex. tidningar på botten. Ta bort all eventuell inredning av trä som kan ha sparade dofter, och diska allt av plast med varmt vatten och diskmedel.

Snåla med inredningen under första försöket efter ommöbleringen. Och pröva att efter hand sätta dit inredningen medan råttorna fortfarande är i buren, så att de förhoppningsvis allihop tillsammans blir nyfikna på vad som pågår.

Beroende på vad du har för bur, går det att ställa den tillfälligt i ett annat rum än där råttorna rör sig mest när du släpper ner dem efter ommöbleringen? Med lite tur blir det samma effekt som med transportburen då.

Låter som att allt hänger på att rubba din ledarhonas "revirdominans", och om man har tur kan dessa enklare knep fungera.

Pétit
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär gulliga är de i lilla buren..

Min Legacy - http://legacychandi.bloggplatsen.se/ Kika gärna in. :3 Hjärta Mina älskade råttor, hund, familj och vänner är mitt allt. //Adina

piff&puff
1

Jag är helt ny och är här mest för att läsa på och lära mig innan jag skaffar råttor men måste ändå fråga… är det där så man gör för att sätta ny råtta till flocken? Det ser ju galet trångt ut och ser mest påtvingande ut när dom måste ligga på varandra för att få plats. Jag menar inget dumt med min fråga utan undrar bara. Hoppas det går bra för dig Ts! :)

Fackla
1

Jag fortsatte att sätta dem tillsammans i sjukburen och på lite olika miljöer de inte är vana vid och det har gått bra, de har som ni ser på min syrras bild ovan sovit osv tillsammans :) Vår bur är väldigt stor så att flytta den är väldigt bökigt. Men jag har tagit ut inredningen så att det är väldigt få och neutrala saker, plus tvättat den. Tänker fylla på med sakerna igen allt eftersom som du sa. Det verkar hur som helst ha gett framsteg för nu är hon i buren med de andra och det ser inte ut att vara några större problem. Dessutom märker jag att nykomlingen är bra mycket gladare att vara med dem än i lilla buren vilket antagligen är ett positivt tecken :) #8 eftersom de träffats innan och bara är där en kortare stund så går det nog bra antar jag. Dessutom så har de plats att röra sig i den bur jag använder. Sen är det nog inte så bra såklart om buren hindrar dem från att kunna röra sig eller att det är fast med råttor de inte trivs med. Men så länge man har koll så är det nog lugnt tror jag. Det hjälpte ju mig :)

piff&puff
0

Ok! :)

Fackla
0

Dock är det fortfarande väldigt spänt mellan den stora råttan och nykomlingen. Eller det var okej men den nya verkar vara lite på ibland, asså busa eller peta på den större. Slutar varje gång att jag måste sära på dem helt Är det smartast att låta dem sova isär inatt?

Fackla
0

Helt enkelt* istället för bara helt :)

Fackla
0

Efter ett större bråk nu ser den nya ut att ha blivit rädd för den äldre… plus att den äldre gjorde illa tassen så är nästan tillbaka på ruta 1 känner jag…

Fackla
0

Förlåt för spam Nejmen det är ok nu men väldigt stelt mellan dem

Zolah
0
R4ttus
0

Att ledarhonan "velar" sådär mycket låter inte bra.

#8 Poängterar det än en gång, detta tillvägagångssät med liten bur är bara ett alternativ bland många.  (Men BARA om råttorna har träffats förut, vilket dessa hade gjort) Det har fungerat för mig och gett utmärkt resultat. Inte bara en gång, utan vid 3 olika tillfällen när inget annat har fungerat, och råttorna gjorde då ej illa varandra i lilla buren.

(Så att det skulle vara ett dåligt alternativ "bara för att", kan jag inte hålla med om.)

Eftersom alla råttor är olika, och en del introduceringar svårare än andra, så måste man ibland prova sig fram. (Men om råttan visar tydliga aggressiva tecken så prövar man självklart inte den taktiken.)

----

Har man riktigt otur så accepterar en råtta aldrig en annan.

Men eftersom ledarhonan nu visat att hon är så här instabil vid introduceringar (kan sova bredvid ena stunden och bli arg nästa) så skulle jag backa tillbaka. Placera burarna bredvid varandra. Lägga in tyger, toapapper, och annat mjukt som de gärna kissar på. Och sedan byta plats på dessa saker mellan burarna. Detta för att de ska bli bekväma med att vänja sig vid varandras lukter. Är de toatränade så kan du även byta toaletterna mellan burarna med jämna mellanrum.

Fackla
0

Jag ska kolla länken och se om jag läst den :) Hon är bara aggressiv när den nya råttan är i den "riktiga" buren. Dock har hon klängt en del på dem och vart lite stöddig Jo buren hon är i står bredvid deras. Men jag ska prova det där med papper och sen fortsätta mer imorgon :)

R4ttus
0

Okej, jag kanske missuppfattade. Så det hände inget dåligt i lilla buren alls?

piff&puff
0

Jag har inte påstått att det är ett dåligt alternativ? 
Tyckte att jag var tydlig med att påtala att jag inte visste men att jag ändå undrade.

R4ttus
0

Det som är så svårt att avgöra ibland är om det är riktigt bråk, eller bara rangtjafs … Eller rentav "fjanteri", som mina 6 tjejer höll på med. Helt omöjliga att träffas på neutral mark, i badrummet, köksbord, var dumma mot varandra genom galler osv.
Men då fungerade som sagt lilla buren, och alla blev vänner.

Sedan fick dom en totalomgjord bur, lite inredning och allt jag skrev över, och det fortsatte att fungera.

Frågan är ju då om din tjej är för dominant eller revirskänslig. Tycker det är speciellt svårt att avgöra med just tjejer.

Fackla
0

Precis, i lilla buren har det inte vart några problem alls och inte heller neutral plats de senaste gångerna. Ute i rummet har jag inte helt släppt henne ännu eftersom att jag har sämre koll på dem då. Jadu, väldigt svårt att avgöra :/ Men jag får fortsätta imorgon efter skolan och hoppas på art nykomlingen inte känner sig allt för ensam…

R4ttus
0

#19 Förlåt! Det där var inte riktat till dig, utan rent allmänt när jag ändå skrev mer om introduceringstaktiken. Blandades ihop lite i själva texten.

Var inte alls menat att låta sådär aggressivt, vet faktiskt inte varför det blev så.

Mitt misstag helt och hållet 😞

R4ttus
0

#21 Låter ändå lovande tycker jag 🙂Då är det nog bara att fortsätta låta dem träffas neutralt och kortare stunder i lilla buren, byta tyger osv. Och sedan göra om buren sådär noggrant med lite grejer, och ge det ett försök.

Håller tummarna, och ber om ursäkt för allt spam i tråden 😮

Fackla
0

Jo, jag ska försöka i alla fall hela den här veckan, så gott det går :) Spamma på du bara, du ger bra råd hahaha!

piff&puff
0

Ingen fara! :-)