super kull!
Hejsan, natten till igår 14/7 Fick vi vår efterlängtade kull mellan muwsen och knodd. hela 19 st vart de, 17 som lever. funderar på om jag bör kulla några eller om jag ska låta henne ha alla fast jag hjälper henne lite med stöd matning? Det är en som är super liten! Typ en mus. Dom parades ca 6 ggr. (I rad) Och vi tänkte att de skulle bli ett bra antal bebisar!. Men sån här kull har jag inte haft tidigare! Så vad tycker ni ?
Tycker dom är äckliga xc. Men det är väll för att jag inte är van vid råttbebisar :) roligt med så många! ;)
ååh, små marsipangrisar! ^^
Har inga råd då jag inte har nån erfarenhet av så små tåttor, men vill önska lycka till med alla småttingar, och hoppas mamma råtta mår bra! :)
I Sverige är det inte så populärt att kulla om orsaken inte gäller skadad/sjuk unge. Så för att gå efter den delen skulle du nog få svaret låt naturen ha sin gång och stödmata mamman med mjölkersättning, bra/nyttig mat och ev mjölkersättning till de små om de växer dåligt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tycker inte du ska kulla om det inte finns uppenbara fel/orsaker att göra detta, om du ser att ungen lider eller liknande så är det väl en sak, men sålänge alla mår bra så ser jag inte någon orsak att avliva ungar.
http://sunflake.weebly.com
Hälsningar Erica och råttorna :)
Tack för svar! Vill självklart inte avliva för avlivandets skull! Hoppas på att alla klarar sig, men en är kritisk! Men de återstår att se !
Fler bilder?
#5 Det är klart :) Men du får lycka till med småttingarna! Håller tummarna för dig.
följer, ska bli spännande att se hur det går med en sån här superkull! :)
tass! :)
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!
Så söta! ♡
Låter fruktansvärt hemskt att ens överväga att kulla ungar, när de dessutom parades många gånger i rad just för förhoppningen att det skulle bli många ungar … Glad att höra att det inte blir så 🌺
Jättesöta, hoppas alla klarar sig!
Alla kommer att klara sig, alla har fått super kull och växer bra, en som är liten men inte mager. I normala fall brukar mina honor sitta inne hos hanen 2-3 timmar. Hinner på den tiden para sig 100 ggr. Men denna gång var de inte ens 10 min i hop, trodde alltså att jag skulle få mindre kull! Men är glad för dessa bebisar, kommer bli toppen goa! Ser ut att bli 50 % roan 25% svarta och 25% hooded alla ser ut att bli dumbosar :)
Om pappan är toppörad men dumbobärare, kan verkligen alla ungarna bli dumbo då för att mamman är de?
( kan inte detta med genetik så bra 👍 )
#18: Rent statistiskt blir det 50/50 men statistik är bara teori, i praktiken skulle såklart alla kunna bli dumbo.
De är bara dumbosar, har tittat alla bebisar idag! Och man brukar säga 50/50 men inte denna gång! :) Ev kan den minsta vara toppad jätte svårt att se på den.
Vad kul med bebisar! Men vill någon förklara för en som inte vet; blir det fler bebisar i magen på honan om de hinner para sig flera gånger på en och samma gång? Skulle en hona kunna föda ungar från olika hanar i samma kull? Och kan hon bli parad vid ett senare tillfälle när hon redan har ungar i magen? (känns inte logiskt?) Nyfiken och hoppas det går bra att jag sticker in med frågorna. :)
Gud va kul med så mycket små liv! Riktigt gulliga ❤️
Grattis! :)
Är helt ny här och var först inne på dvärghamstrar men nu börjar folk i min omgivning tycka mer att vi skulle köpa råttor istället. Själv kan jag ingenting om dom så jag läser och letar information, uppfödare för att ev hälsa på och se om det är ett djur som passar oss (har en dotter som snart är 8 år).
Det är mycket man ska veta och jag vill veta "allting" innan vi ger oss in på något djur, det ska bli rätt och vi ska kunna ta hand om de djur som vi tar in i familjen. :)
Ska läsa vidare och se om jag hittar något roligt nu. :)
Hoppas allt går bra med era bebisar! :)
Härlig med bebbar söta föräldrar med ❤️
Grattis till en stor kull.
Varifrån kommer mor o far? Har de stamtavla? (inte bara nyfiken för nyfikenhetens skull utan även nyfiken pga att jag är intresserad 😃)
Asså åhh, Jag vill ha en råtta 😍
#26 Åh, så spännande. Du har haft en linje i 12 år! Wow! Jag med!
Berätta gärna lite om din linje. Nyfiken och intresserad. ❤️
Hur går det för den där allra minsta? Klarar den sig? 🙂
tass
Den pytte lilla lever fortfarande mini liten! Och en dog under natten till 16 juli. Då det är 16 små bebisar och alla mår toppen! Så det var bara en som inte klara sig♡ Utom dom 2 som dog inom ett par timmar.
Bor i stockholm!
Tass :)
#41 Jag har en bur som är 1.5 så stor som savic zeno 2 som semesterbur och tycker mina 4 råttor är totalt inklämda där när jag måste använda den, du kommer nog få räkna med att råttorna får bo med luckan öppen om du ska klämma in 4 till slut vuxna där… 😮
#40 TS för övrigt tror jag det är emot RIF's regler att prata säljsnack i en allmän tråd, du bör nog fråga en moderator först…!
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Jag vill poängtera att det inte får vara nåt säljsnack i denna tråd. Gör så i alla fall en annons.
#42 Jag har inte sålt någon och inte planerat säljande heller! "edit av modd". Kommer ut en annons om det finns några kvar när det är dax!

#42 Det som diskuteras bryter mot rifs regler och går under benämningen stealth marketing. Gäller samtliga editerade och borttagna inlägg.
Ursäktar för det där, glömde bort var den här tråden låg någonstans, det var inte menat illa.
#45 Ja, misstänkte att det räknades in i det 🤪
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
pkml, kan du inte berätta lite om din linje?
Vill också veta lite mer som #48 skrev
Tass :)
/Surpan
Kan du visa dom nu :)? vore kul o se!😉
Med en tanke på när de är födda lär dem vara sålda!! Eller?
#53 De är runt 7 veckor så de behöver inte vara sålda. Bara 2 veckor över rekommenderad minsta ålder.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning