Mina hanar bråkar!!
Mina två råtthanar bråkar! många sa till mig att det bara var lek men det känns inte alls som att det är det!
Dom bråkar väldigt ofta, i buren, när dom är ute på golvet (särskilt då!) och i mitt knä. När dom bråkar brukar en av dom lägga sig på rygg som för att visa underläge eller något. Den ena hanen brukar försöka para sig med den andra hela tiden. Dom liksom jagar varandra och försöker para sig eller så bråkar dom. Men sen så tvättar dom varandra och sover bredvid varandra i hängmattan som att dom inte alls brukar bråka. Det ser inte ut som lek, ibland piper dom till och ibland så reser sig båda på bakbenen och stirrar på varandra vilket inte alls ser så trevligt ut.
Är det någonting som hanar brukar att gå igenom när dom är mindre och just blivit könsmogna? som för att visa vem som bestämmer
Jag vet inte vad jag skall göra!
Att de jagar varandra, brottas (ena lägger sig på rygg), står och stirrar på varandra och piper lite brukar inte vara något konstigt. upplever också att mina två hanar uppvisar det beteendet mer när de släpps ut. Så det tror jag inte är något konstigt, eftersom det inte är hela tiden utan de fortfarande kan putsa varandra och gosa.
Dock vet jag inte angående att den ena försöker para sig med den andre, juckar de på varandra? så vitt jag vet så låter det inte särskilt bra, men kanske kan någon annan svara mer exakt på det.
Så länge det inte är några sår skulle jag tro att det är lugnt. Speciellt om de är yngre, ofta kan man märka att det blir lite mer tjafs när de är i tonåren. Det brukar gå över :)
1# Tack så jätte mycket för att du svara! jag hoppas verkligen att det är något som går över :)
absolut ^^
när man inte är så van vid att tolka deras beteende kan det nästa bli lite obehagligt är de mäter rangordning sådär. Hade två väldigt stora bröder förut som ibland gjorde det. Det var rätt speciellt när de stod på bakbenen bredvid min säng, så nådde båda nästan upp till sängkanten ;)
en sak man skall tänka på är dock att så länge de inte blir allt för våldsamt (sår, eller att de försöker gå på varandras kön) så skall man inte störa dem. för varje gång de blir avbrutna så måste de börja om
Okej! det där med att inte störa dem är bra att veta, man vill ju nästan rycka in och "rädda" dem xD
Men nej så våldsamt är det inte. Tack igen :)
haha ja, jag känner igen det där! men man vänjer sig när man lär sig läsa av dem ^^
Hej! :) Jag har 4st råttor och alla är killar I olika åldrar. 2st på 4 månader medans de små är 6 och 7 Veckor gamla. Mina äldre pojkar visar samma beteende som du beskrivit ovan. Hur gamla är dina råttor? För bråken kommer säkert variera mer desto äldre dina råttor blir. För en råtta blir könsmogen fysiskt runt 5 veckor och efter cirka 4 månader psykiskt och det är där tonårsbråken kommer in som självklart varierar men det brukar vara en hel del bråk, mer seriösa som icke seriösa samt rangordningen. Det brukar även låta värre än vad det är. men jag förstår fall de pipande/skrikande ljuden ger en obehag känsla om att de gör illa varandra. Men är de ute efter att skada varandra så kommer det att märkas. Men har det varit något bråk som gjort dig orolig kolla alltid till råttornas päls fall du ser några bitmärken eller så för det är inte okej! Och som ovan nämnde om att de siktar in sig mot pungen. Skulle dock dina råttor göra de så råder jag dig att sära på dom direkt men INTE med bara händer utan ta något föremål och håll dom ifrån varandra. Som sagt det är inget att oroa sig över för det är ett vanligt beteende att de brottas och bråkar :) Mina killar brukar bråka riktigt ordentligt ibland (de har aldrig bitit eller rivit varandra så någon skadat sig) Då brukar jag klappa med händerna och säga åt dom med en bestämd röst så de särar på sig. För den ena råttan skriker för lilla minsta och springer iväg en stund för att sen komma tillbaka och bli putsad^^, Men är du orolig håll utkik som sagt för skador för det är inte förns då det kan uppstå problem och om de verkligen kan hållas tillsammans.