Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1083 ggr
Moa Liljegren
2014-08-26 22:10
0

MUSH B.A.R.F?

Har sett många använda sig utav barf till sina råttor. Är det något ni kan rekommendera? Ger ni det, isåfall vilken sort? Det siktar mot något som inte är så fett isåfall. En sa att hjärtanen innehåller taurin och att man ska akta sig för det.

Zakaraa
2014-08-26 22:19
2

Menar du nu att rent barfa eller att använda mush barf i maten?

För att barfa rent av är ingen god idé eftersom det är rent animaliskt och råttorna behöver variation.

Däremot så ger jag själv råa köttproteiner i min mat och då använder jag oftast kycklinghjärta, lever eller liknande som finns i matbutiken. Är för dyrt att köpa frysta mushkorvar för så pass lite som används/vecka tycker jag.

Men vill du ändå ha mush så skulle jag välja ex med lamm eller lax, lax har ju väldigt bra fetter medan lamm är fettsnålt i sig. Så länge sedan jag kollade var mush erbjuder för mat så har inte så bra koll där. Tycker själv det är bättre med mataffärs-köttdelar

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Praefatio
2014-08-26 22:41
2

#1 Barf betyder ju tekniskt sett biologiskt anpassad rå föda så visst kan man råttbarfa, men den födan skulle ju i så fall innefatta både råa animalier och rå annan mat :) Troligen en hel del insekter, säd, fågelägg, bär och frön.

Zakaraa
2014-08-26 22:48
0

Ja om man kör varierad barf (dvs inklusive ångkogta grönsaker osv) så kan man ju barfa men som jag fattar TS handlar detta om Mush barf och vad jag vet ska det vara rent animalisk mix men som jag skrev så var det ett bra tag sedan jag kollade över det märket så det kanske inte är så längre men jag kvarhåller att jag hellre köper riktigt kött istället för mixerna i djuraffären.

Praefatio
2014-08-26 22:50
1

#3 Ångkokar man det så är det ju inte rå föda längre ;)

Du missuppfattade mitt inlägg, jag var nog inte tillräckligt tydlig med att jag inte säger emot dig i sakfrågan, dvs. att man såklart inte ska ge sin råtta enbart animalier. Det håller jag helt med om.

Praefatio
2014-08-26 22:52
0

#5 Du missuppfattar mig… Strunt samma, jag lämnar tråden nu då det här inte har med TS fråga att göra oavsett!

Zakaraa
2014-08-26 22:54
1

#6 Hur missuppfattade jag dig?
Man bör ångkoka grönsakerna när man barfar av just den anledningen som står i artikeln. Det räknas fortfarande som barf men är inte "skadligt" för djuret.

Praefatio
2014-08-26 22:55
3

#7 Nu riktar sig ju den artikeln till hund-, katt- och illerägare, dvs strikta karnivorer som har svårt att spjälka näringen i vegetabilier. Råttor är ju omnivorer och är utmärkt duktiga på att spjälka näringen i det allra mesta som går att äta.

Återigen, jag lämnar tråden, jag är inte ute efter en diskussion av det här slaget ikväll.

Moa Liljegren
2014-08-27 08:09
0

#1 Jag menar att jag har mitt Torrfoder, ger mina grönsaker och så OCH barf. Hade tänkt mig de små köttbullarna typ. Jag förstår inte riktigt det där med grönsakerna?

Zakaraa
2014-08-27 11:27
0

#9 Barf innefattar ju även grönsaker men det finns diskussioner hurvida man ska ge dem råa eller ångkoka dem (du hittar en artikel kring det i mitt tidigare inlägg)

Jag hade istället lagt pengarna på att köpa rått kött isället för mush. Jag köper rå kycklinghjärta, kalvlever osv på vanlig mataffär och så fryser jag in det jag inte behöver använda för tillfället. Det är billigare än att köpa märkesmixar.
Mush verkar bara ha mixfärser, eller såg jag fel? Var ute och småkollade igår en snabbis. Personligen har jag hellre En kött-proteinkälla än tre olika men de är ju lite som man själv vill där.

Med varierad kost så spelar det ju inte så stor roll om du köper mush barf eller annat :) Själv ger jag endast rått, med undantag på makaroner och poratis då och då men allt annat jag ger är i stort sett rått. (kan inte komma på något som är tillagat men vågar inte säga säkert, haha) Min kost är baserad på vegetariskt och så får de köttproteinet någon/några gånger i veckan.

Moa Liljegren
2014-08-27 12:50
0

#10 Jag är så dålig med variation så därför tänkte jag på barf några dagar i veckan. Ska finnas portionsklumpar på 25g tror jag. Så köttbullar typ. Många verkar ge det okokt? Det är med 3 olika kötter 1-2-3 och det finns typ 10 olika. Ska åka in till en djuraffär idag och kolla på det och se vad de har. Eftersom jag har råttor i alla åldrar så känns det som om jag måste anpassa lite mer nu. Äldre råttor ska väl ha lite mindre protein eller vimsar jag helt nu?

Mapel
2014-08-27 12:53
0

De små köttbullarna är ett helfoder för hund som innehåller flera olika köttsorter och även lite grönsaker. Det är ett utmärkt komplement till råttornas övriga mat och som källa till animalier! Vi brukar ofta ge våra olika former av färskfoder eller rent rått kött/inälvor då hunden äter antingen mush Vaisto (köttbullarna), Vom og hundmat eller olika sorters inälvor(finns att köpa billigt på tex citygross) så det är perfekt att ge en liten bit till råttorna. Självfallet får de då köttet rått vilket faktiskt är att föredra då man riskerar att mista näringsämnen om man tillagar det. De behöver inte ha kött varje dag men nån/några gånger i veckan kan man gått ge dem lite :) Dock är ju mush rätt så dyrt om man jämför med annat kött men helt klart bra kvalitet och när det är så små mängder så blir det ju ingen stor summa ändå. Så vill du satsa på mush så är det verkligen bra kvalitet och dessutom, om du väljer bollarna(Mush Vaisto) så får du ju flera köttsorter i en och samma produkt. :D

Moa Liljegren
2014-08-27 14:22
0

Jag köpte nu barf med kalkon kyckling och ren. 5% grönsaker står det. 800g är påsen. Ska jag ångkoka hela köttbullar eller va? Läste tråden men den säger inte mig jättemycket..

Moa Liljegren
2014-08-27 14:27
0

#12 Åh tack såg inte ditt svar! Ja jag köpte vaisto, de små köttbullarna!

Mapel
2014-08-27 14:33
1

Jag tycker inte du ska koka dem utan ge det rått. Mkt nyttigare och framförallt godare :)

Zakaraa
2014-08-27 16:37
0

#13 Hehe tråden handlar om rena Grönsaker ;)
Mush ges som det är :P

ÖrjanLax
2014-08-27 16:53
2

Som Mapel säger är det bäst att ge allt rått, råttor äter ju aldrig tillagade grönsaker/örter/kadaver osv i det vilda! :) Dom är suveräna på att bryta ner i stort sett allt rått. Det som diskuterades i tråden var huruvida man ska tillaga grönsaker för hundar eller inte, vilket inte alls är relevant för råttor :)

Och ja det stämmer att äldre råttor inte bör äta lika mycket animaliskt protein då det tär på njurarna (njursvikt är ju en av dom vanligaste dödsorsakerna). Men lite då och då är ju fortfarande okej! :) Dom snällaste animaliska proteinerna för råttans kropp är kyckling, fisk och ägg (men jag varierar även med annat lite ibland)

Cert
2014-08-27 18:00
0

Jag tycker att det är supersmidigt med much köttbullar om man vill ha något snabbt och enkelt kött att ge.

Moa Liljegren
2014-08-27 18:19
0

#16 Missuppfattade helt då haha!

#17 Skulle min 1åriga kille räknas som lite äldre nu då? :) Ska jag dra ner hans köttintag till 1 gång i veckan?

#18 Ja tycker de bullarna är smarta! :D

Har förresten gett lite nu. 6 st fick dela på en bulle. Det var ingen jättehit ärligt talat. xD

Cert
2014-08-27 18:31
0

#19 Ok tokigt, mina älskar mat, framförallt rått kött

Moa Liljegren
2014-08-27 19:00
0

#20 De kanske bara var leksugna då. :)

ÖrjanLax
2014-08-27 21:34
0

#17 Jag ger inte mina 1-åringar kött mer än 1 gång per vecka nej, oftast ännu mer sällan.  Men det är ju bara jag :) Dom har ju dessutom en del hundtorrfoder i sitt Torrfoder så dom har alltid en liten mängd animaliskt protein samt vegetabiliskt från torrfodret.