Vad betyder detta?
Hej!
Nu skriver jag här igen, men jag är nybörjare och behöver lite proffshjälp!
Min ena hona klättrade på mig igår och när jag skulle lyfta upp henne för att flytta upp henne på axeln så hände en jättekonstig grej! Annars brukar hon vara pigg och vilja springa ur handen direkt men nu blev hon helt blickstilla, alldeles stel och kastade huvudet bakåt. Hon la öronen ned längs kroppen, lyfte på huvudet som hamnade parallellt med kroppen och blev helt rak och stel, om ni förstår.. Jag släppte henne men lite senare hände samma grej när jag skulle lyfta henne igen.
Jag kom på senare att hon såg exakt ut som hennes syster gör när hon rider henne. Jag sökte runt lite här och lärde mig att de kan lyfta huvudet och svanka när de löper, men hittade ingen bild på det. Dock så stod det endast om att denna händer när man klappar på ryggen, och igår så fick jag klappa på henne, detta hände när jag skulle lyfta henne. Jag blev jätteorolig att jag gör någonting fel?
Kan hon ha ont? Eller bara inte gillar att bli upplyft? Eller var det löp?
Tacksam för hjälp!
/Surpan
Helt klart löp. 🙂
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Okej, det var så läskigt! Kändes nästan som ett litet anfall eller någonting.. Blev helt paff. Jag trodde liksom att de var mer mjuka och så när de svankade under löp, typ gungade lite i kroppen eller så. Och så tänkte jag väl inte på att de skulle bli "kåta" av att jag lyfte upp dom bara.
Som sagt, aldrig sett någon bild på det, men det var ju likt den ställningen de har när de blir ridna. Efter lite mer googling så märker jag att den ställningen görs för att de blir "hjälpta" och inte för att de har ont eller blir dominerade (vilket jag trodde, som gjorde att jag blev rädd att hon fick ont av mig). Har jag förstått det rätt då?
/Surpan
Jodå, de blir alldeles stela och hårda i kroppen, det är helt normalt och ingenting att oroa sig för. 🙂 Allt som rör dem över ryggen gör dem tossiga när de löper som värst, även att man bara lyfter upp dem. 😉 Ofta "vibrerar" de också i kroppen och med öronen och blir väldigt pigga och studsiga av sig.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Då slipper jag oroa mig mer, som sagt ny med råttor och blev helt paff! haha. Tack för svaret 🙂
/Surpan