Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 709 ggr
TopasPearl
0

Haha!

Earl ligger och sover ihopklumpad i matskålen! När jag lägger in färskmaten för dem att äta så förflyttar han sig till den. Det är otroligt vad jag har fått bada den rackaren dessa senaste dagarna!
Han är 2 år och 4 månader och aldrig gjort så förut, förutom en gång då han somnade över matskåls-kanten när han tuggade på lite makaroner när han var liten^^

Det är gulligt, men det är jobbigt att bada han:( Vad tusan ska jag göra? Han lyssnar inte på mig fastän jag har sagt gång på gång nej!

Ninja
0

Har du matsekålen stående på botten/hyllplan? Isf kan du testa att köpa en upphängninsbar matskål så att den kommer upp lite, då blir det krångligare att ta sig upp och kanske inte helt värt det att ligga i den.
Ett annat alternativ är att skaffa en mindre matskål (eller flera små så att inte mängden mat blir lidande) så att han helt enkelt inte får plats.

Fast.. Blir han väldigt smutsig? Annars kanske han och de andra råttorna mer än gärna tvättar av honom åt dig. ;) Testa annars att bara torka av honom med en fuktig trasa. Det är inte bra att bada för ofta för någon råtta eftersom det torkar ut hud och päls och därmed kan skapa kliande hudproblem. Det är även ofta stressande för råttorna om dom inte gillar att bada, och en gamling har dessutom lättare för att bli kall och sjuk efter bad än vad yngre och starkare råttor har.

TopasPearl
0

Ja, jag får nog införskaffa mig hängande matskålar för små matskålar har jag testat och de försöker han också lägga sig i. Förstår bara inte vad som är så bekvämt med att lägga sig på maten:P

Daydreams
0

Bästa sättet att "gömma" denRäcka ut tungan

TopasPearl
0

Jag har testat nu med hängande matskålar, fungerar utmärkt!:) Men nu går han och lägger sig och sover i toaletten:( (råttornas toalett då) Ska man behöva ha en hängande toalett!?Fundersam