juckande hanar
Idag fick min ena råttbebis en kompis! :D de är jätte glada i varandra, sover tillsammans och så, den nya är 5 veckor och den andra är är 6 veckor. Den äldsta råttan tok juckar på den nya råttan heeela tiden, men den yngsta bryr sig inte ett dugg utan försöker knalla vidare som vanligt medans den andra är på. Borde jag vara orolig för beteendet eller är det rent av att visa vem som bestämmer? (Dom är hanar) För så fort jag såg att han va på honom så blev jag jätte orolig och har tittat minst 10 gånger för att försäkra mig om att det verkligen är en kille! Och det är en kille. Såå.. bör jag vara orolig :)? Detta sker dock inte under lek utan hela tiden dom möts i buren eller utanför
Vet att hundar kan jucka på varandra då de blir stressade eller typ överdrivet glada som går över i någon slags stress.
Hmm låter inge bra … :/ det är deras första natt ihop så förhoppningsvis lugnar det ner sig om en dag eller två, annars får jag väl mixtra med inredningen. Om inte du har något förslag? :/
#3 Med hundar så brukar man lugnt lyfta bort den juckande hunden. Det blir lätt lite stressigt med en ny kompis sådär.
Råttor ska vara riiktigt känsliga om rumpan så att det inte blivit slagsmål är förvånansvärt. Mina tar RIKTIGT illa upp om jag petar de på rumpan. Har läst en engelsk sida där det står om just deras värdefulla rumpa och hur de skyddar den vid jakt och därför lägger sig ned eller något sådant. Jag vet verkligen inte om just jucka grejen, men är förvånad att det gått så bra.
Ja jag introducerade dom först med handdukarna för att låta dom få lukta på varandras handdukar, träffas med galler emellan, träffas utan galler på sängen och umgås en längre stund för att sen få komma in i deras ny tvättade bur. Då började juckningarna och höll på ett tag in på natten… men idag så har det inte varit någon juckning och de har varit jätte mysiga mot varandra så det är jätte skönt att se att det är över iaf. ÄN så länge :)