Allergi, argument
Nybörjare det så att jag länge viljat ha en liten kompis utbrunnet inomhus, men min syster och pappa är pälsallergiker, vet någon om det är skillnad på råttor från kaniner(som jag har utomhus). Och om det nu skulle fungera med allergier så behöver jag bra argument, hört att djur kan hjälpa fokuserande på betyg och sådant, men förstår inte riktigt…
Bright light creates black shadows.
Never say never and Never say Forever
När jag skaffade mina första råttor 2008 så var min pappa och lillebror allergiska. Men vi byggde ett eget rum till råttorna och chansade med att skaffa 2 honor. Det funkade gansla så bra på avstånd, men det är klart om de kom nära råttorna och kanske glömde tvätta händerna så blev de allergiska. Allergin satte sig mest i pappa och lillebrons lungor så det blev lite jobbigt att andas. Men i korta stunder så funkade det fint. Fem råttor senare så började jag som inte varit allergisk att känna av de lite mer. Jag kunde få lite pip i lungorna. Men värst är när jag städar buren då det luktar ganska starkt. Idag äger jag två nya hanar än inte så gamla, men jag känner att jag reagera mer på de här en tidigare honor. När de går på mig får jag nästan med en gång utslag. Efter en längre stund kan jag få pip i lungorna om de bestämt sig för att bajsa i tröjan så att stanken får klar väg in i näsan och till lungorna haha. Men jag medicinerar mig och tvättar mig efter att hållt på mycket med de och ser även till att använda återfuktande krämer då utslagen ökar på torr hud. Men så länge jag kan ha mina små råttkompisar så skdar det inte mig med lite pip i lungorna haha ;P Så med allergier och så är det som med andra djur väldigt individuellt. Fast en råtta inte är en kanin så tror jag nog allergiker kan reagera på deras starkdoftande kiss, men det kan man undvika lite om man städar ofta. Men om du är osäker så kanske ni skulle kunna prata med olika råttägare eller råttuppfödare om att kanske få låta hela familjen umgås med lite råttor och se hur det går. :)