mycoplasma?
Min ena rått tjej här hemma blev idag plötsligt seg, hängig och blöder ur näsan. Hon nyser inte eller nått så jag kan inte garantera mig själv vad som är felet. Har aldrig haft denna sjukdom bland mina råttor, har själv bara läst om den osv, därför vänder jag mig till alla kunniga här inne, är det mycoplasma eller nått annat?
Hennes symtom:
*Andas tungt
*blodig näsa
*roslar ibland vid andningen
*slö!
* kalla fötter och mage
Skall ringa vetten också, men hoppas på svar av er här inne!
Råttors sekret snor ögonvätska är rött så det ser ut som de blöder.
Kontakta veterinären så du får Baytril och Vibramycin detta ska ges i kombination.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Jo jag vet att man kan ge dessa i kombination, de värsta blir ju att dom alltid skall käfta med en och att dom vill skriva ut något helt annat egentligen!
Men men, har lyckats få min vilja igenom andra ggr så skall väl lyckas denna gången också!
Låter tyvärr som att det gått för långt för att medicinering ska hjälpa så mycket, men det kan ju underlätta i alla fall.. :(
Det går inte att få tag i Vibramycin nu så du vet. Dom har bytt tillverkare och har problem så det finns inte förens i oktober,november nångång. Jag fick nåt som heta daxycyclin lr nå istället, vet inte än om det fungerar för jag ger dom det nu men man får väl hoppas.

#3 Hur kan de ha gått för långt om det finns folk som har råttor som vart sjuka flera dagar innan dom åker till vetten och dom har lyckats bota det ? Min fick symtom igår, men dock tror jag inte att det är detta utan nått helt annat då de är som Mymlan säger att deras "snor" är röd aktikgt och hennes är ej blodigt när jag har kollat på henne nu idag, och idag är hon piggare och håller värmen som hon skall, och nu går hon på bara c-vitaminer sedan igår och hon e bättre…
Nyfiken bara…
#4 okej, jag får kolla på det iallafall och se va dom säger..
Tack för alla svar…
Otvivelaktigt är det en mängd olika bakterier som gjort din råtta sjuk och du bör medicinera eftersom hennes symtom tyder på att hon själv inte klarar av att bemästra sjukdomen.
Vanligast att ge råttor vid dessa besvär är Tetracyklin (beståndsdel i Terramycin, Vibramycin, Doxycyklin mm) i kombination med Baytril för bästa resultat.
Flera bakterier som tillsammans med mycoplasma orsakar rossel, luftvägsinfektion, lunginflammation och därmed ökad tårvätska samt feber etc är känsliga för ovanstående antibiotika.

nu i dags läget efter att ha pratat med vett osv och hon har perfekt krosstemp, och nyser inte lr liknande så vart hon inte så sjuk som jag oroade mig för, men nu är man iallafall mer påläst om va som gäller när de kommer till denna sjukdom