Fodervärd - Hur gör du?
Jag sitter just nu här med Torsten i knät och började fundera över fodervärdskap, Jag är ju fodervärd åt både Bankfack och Sockerråttan och våra 'kontrakt' ser ju lite olika ut.
Sockerråttan funkar det så att hon äger råttorna men dom bor hos mig, och om det kommer plötsliga veterinärs kostnader för vård kontaktar jag henne. ( då det berör hennes djur förstås )
Och hos Bankfack så ska Torsten bli far till 2 kullar sedan är han helt min
Hur gör du som uppfödare/fodervärd? hur ser era 'kontrakt' ut?
tycker det kan vara intressant att se, vad man kan kanske implementera för framtiden osv. Annars kanske det är intressant också för dom som inte är fodervärd att läsa ^^
Tack på förhand :)
Jag kan sbvara på något helt annat ialafall. Jag vet när de gäller hundar så är de ju 2-3 kullar, sen är hunden din. Det är väl vad jag tror de mest vanligaste konrtaktet bland djur :)
jag gör så att råttan blir din men jag har kvar rätten att ta en kull (hona) eller 1-2 kullar (hane) om råttan visar sig bra nog och jag har behov av det för att komma vidare.. ofta behåller jag själv någon från kullen så ibland blir det inte alls så att det behövs :)

Om Torsten inte blir far, blir han aldrig din då? Eller blir han far oavsett, är det liksom bestämt sedan födseln, oavsett hur han utvecklas? Jag menar, är det ett måste att han ska bli pappa?
Jag har faktis inte fått prata så mycket mer med bankfack sedan jag fick hem Torsten, Jag har funderat på det där med. Och det var även prat om att det skulle skrivas under nåt papper om jag inte missminner mig?
Har skickat PM till henne om hur det går osv men inte fått svar, antar hon har mycket att göra just nu eller något.
Har också bett om att få kopia av hans papper så om han skulle bli sjuk eller så kan jag kolla hur gammal han är ( tycker det är smidigt att ha, för det är ju sådan info eventuellt en veterinär behöver )
Jag hade ett muntligt kontrakt där jag tillät uppfödaren (bankfack) att eventuellt ta en eller två kullar på en av honorna jag köpt.
Eftersom jag gillar att ha tillgång till trevliga husdjur i framtiden tycker jag att det känns helt okej att mina honor får ungar när uppfödaren gör grovjobbet. Både jag och uppfödaren vinner på detta vis.
#5 tycker det med ^^
sedan då det inte är så många i norrbotten som föder upp så känns det bra att kunna hjälpa till på det viset,
#3 och 4
Vanligen är det ju så att uppfödaren förbehåller sig möjligheten att ta X kullar, när det gäller råtthanar så kan man väl inte direkt sätta en tidsgräns iom att de är fertila större delen av livet.
Jag har svårt att tro att någon seriös uppfödare kommer ta kullar bara för att eller på en råtta som inte motsvarar förväntningarna.

Jag har för tillfället tre fodervärdar, var av en är uppfödare. Är skitdålig på att skriva avtal men det borde man kanske göra. Jag brukar betala utställningskostnader, veterinärkostnader (men tror jag har missat någon gång) men ja, har typ i bakhuvudet att jag ska sponsra och hjälpa till. Jag placerar på foder för att jag vill ha lätt att låna in råttan till avel och välja partner själv och så. Äger personen råttan har de ju lite mer att säga till om, typ att jag vill inte låna ut om du ska använda den hanen osv. Sen brukar jag annars tycka det är ok om fodervärden själv tar en kull på råttan (om det är en person med vettig kunskap och det inte krockar med mina planer). Vill fodervärden ta över ägarskapet efter att jag tagit en kull (t.ex. för att man vill plocka egna poäng på utställningar är jag troligtvis öppen för det, jag har oftast inte möjlighet att använda samma råtta flera gånger. Men är det en hane kan jag kanske tänka annorlunda. Men det beror på situationen. Hehe, så lite godtyckligt är det allt att vara fodervärd till mig! Men utgångspunkten är att råttan är på foder livet ut och att jag hjälper till med allt som behövs. Typ så.
Älskar mina stora små vänner..
Jag är pappersnörd så alla som köper eller är fodervärd hos mig måste skriva på avtal samt med deras uppgifter (om jag måste nå dom)
Ang fodervärd så gör jag att de som är fodervärld har råttan/råttorna helt som sin. Dvs maten, veterinären allt står dom för. Men dom uppdaterar mig hur de går (ska visserligen även de som köper göra) och dom har väldigt mycket att säga till om ang valet av hane. Dom har större röst än mig då dom känner råttan bäst.
Sen är de olika, men ibland tar jag hem honan för att hon ska paras, föda och låta ungarna växa upp här de 5 veckorna och sen har fodervärden första tjing på 1-2 ungar.
Eller tvärt om, om fodervärlden vill avla där efter överenskommelse så har jag första tjing på 1-2 ungar. Efter att ha tagit 1-2 kullar så går äganderätten över till fodervärden, om jag beslutar att inte ta kullar så så har fodervärden första hand rätt att ta över råttan helt
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Återupplivar denna tråd. Är det vanligt med att folk som är osäkra på ifall de vill ha djur eller inte är tillfälliga fodervärdar? T.ex. att man testar en månad och kan sedan lämna tillbaka råttorna om det visar sig att man inte passar som råttägare(och är schysst och väntar tills ägaren hittar en ny fodervärd/hinner fixa rum i lägenheten).
Eller är det permanent fodervärd folk är ute efter? Borde jag istället ta över omplaceringsråttor som bara har några månader kvar om jag vill testa?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
jag skulle väl säga att det inte blir en 'fodervärd' direkt, då fodervärd är antingen permanent eller under en längre stund. Det du söker är en låneråtta, det kan du finna genom att prata med tex en uppfödare nära dig - dock så får du inte behålla den råttan om inte annat sägs.
Man kan som inte räkna ut hur länge en råtta lever, så jag rekomenderar inte att skaffa omplaceringsdjur om du inte har som plan att behålla djuret.
Jag var nyligen fodervärd åt två hanar i ca två månader, då deras ägare tillfälligt inte kunde sköta dom pga kroppsliga problem som uppstod. Vi hade ett skriftligt kontrakt, då vi inte kände varandra så väl och så att båda kunde känna sig trygga. Jag skulle ta hand om råttorna tills vidare och utan ersättning (ville ha fler råttor och erfarenhet), ägaren skulle stå för alla kostnader, undantag om det var mitt beslut som gjort att råttan krävde veterinärbesök (ex. utsatt dom för drag som lett till lunginflammation el. introduktion som lett till bett) och jag skulle uppdatera henne minst en gång i veckan om hur det gick och med bilder. Jag tyckte att det funkade väldigt bra då vi båda var ärliga och hade en bra kommunikation under hela perioden 🙂
Jag formar avtalen olika beroende på vad jag söker för foderhem. Hel/halvfoder osv. Kan även forma vissa avtal ihop med foderhemmet. Klistrar bara in här på några olika exempel jag skrivit på hemsidan som jag haft avtalat med nån tidigare.
1. Du äger råttan på alla sätt men jag äger avelsrättigheterna och tillåts låna in råttan för avel.
2. Du äger råttan på alla sätt och vis. Ej avels tillåten och jag skall ha råttan åter om denne måste omplaceras.
3. Du äger råttan på alla sätt och vis. Avels tillåten men jag skall ha råttan åter om denne måste omplaceras.
4. Du äger råttan på alla sätt så länge din andra råtta lever, som min råtta håller sällska hos dig. När denne avlider skall min råtta åter hit om du ej önskar fortsätta med råttor.
5. Du har råttan efter speciellt avtal om tid, avel och ev gemensam kostnad.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.