irriterad
Jag vet inte om ni märkt det men jag är nästan aldrig inne här längre. Tycker att attityden är rätt dålig många gånger och om man gör ett enda felsteg eller något misstag så blir det hur mycket prat som helst. Man vill verkligen inte vara här när man möts så. Man frågar för att man vill lära sig, för man inte vet eller är osäker. Tillbaka får man ofta någon slags idiotförklaring. Bara exemplet om att man ska omplacera råttan tills man är redy för att ha någon… Vad f*n är man medlem här och frågar efter något, om man nu inte bryr sig? Alla kan göra fel enligt min mening. Vissa större, vissa mindre… Acceptera istället för att döma eller prata om sådant ni inte har någon aning om. Tänk på hur du skriver innan du publicerar det och tänk på att det du skriver faktiskt kan såra. Hoppas ingen tar illa upp av detta utan se det som en liten tankeställare till nästa gång ni skriver.

Jag håller med dig, tycker att det är synd att det ska behöva vara så här. :/

Håller också med. Det är jätteviktigt att tänka på. Alla måste vi tänka till innan vi skriver.
Älskar mina stora små vänner..

Jag tycker det är bra stämmning här. Och jag tycker det är viktigt att man ger råd till dom som frågar. Men är det så allvarliga brister som att man inte gett råttorna bra mat på två veckor så måste någon reagera! Ska man bara strunta i när någon missköter sina djur? Misskötsel av djur får mig att se rött och tyvärr kan jag inte dalta då utan säger vad jag tycker. Och i det fallet du skriver om ovan tycker jag att en omplacering låter som det bästa alternativet. När man frågar på ett forum får man ju vara beredd på att få svar, även om svaren kanske inte är de man ville höra.

Ja, man ska reagera! Men på vilket sätt?
Bästa sättet att förändra en människas inställning är inte alltid att skälla. Det räcker att tala om vad som gäller. Man ka inte rå för sina känslor. Du rår inte för att du ser rött! Men det kan vara bra att samla sig innan man skriver så kanske man kan göra en positiv förändring! Det är viktigt att tala om konsekvenser.
Jag har jobbat på skola och där skälldes det hit och dit om hjälmar. Det togs inte på allvar. Men när jag sade till 7-åringarna att om du ramlar från cykeln när du cyklar och inte har hjälm kan det faktiskt gå hål på ditt huvud och skada din hjärna och då dör du förmodligen. Jag sade det helt lugnt utan att vara arg. Då tog de mig på allvar! :) Tror inte de hade tänkt å konsekvenserna.
Ibland kan ett hårt befallande nej vara det bästa. Ibland att skrika eller gråta eller.. Ja, ni vet.. Men oftast är det bästa att hålla sig lugn.
Sen är det så att många vet inte vad som gäller. Det är inte en självklarhet för alla att en råtta inte ska springa hjul etc..
Dessutom är det jättesvårt att formulera sig så att det blir rätt Alltid upprör man någon. Speciellt på ett forum på internet. Så det är extra viktigt att tänka på det då. För vi vill väl inte såra varann? Människorna ska ju också må bra! Har man hela tiden dåligt samvete för sina djur är det ju inte så roligt att ha djur heller.

bra sagt! håller med dig!

#4 Jag läste mitt inlägg igen för att se om jag kunde förstå vad du menar. Nej det gör jag inte. Menar du att jag skäller i mitt inlägg? Kan det vara så att du läser in ett tonläge som inte finns där? Jag var i allra högsta grad samlad och skrev bara rätt och slätt vad jag tyckte.
"Dessutom är det jättesvårt att formulera sig så att det blir rätt Alltid upprör man någon."
Ehh ja det gäller väl från mitt håll också då?

5# elr jag kanske ska säga hmm håller med alla :S

#6 Nej du skällde inte i det inlägget. Du skrev att det är viktigt att säga till och det håller jag med om. Ville bara diskutera kring det här med att "säga till". Det var nog för att du skrev: Misskötsel av djur får mig att se rött och tyvärr kan jag inte dalta då utan säger vad jag tycker. Det tolkade jag som att du menade att man ska säga till ordentligt. Inte dalta med. Mitt ord blev skälla. Förstår du hur jag menar? Och då sade jag att jag tycker visst att man kan ha en mjuk ton och nå resultat. Eller mjuk och mjuk. Lugn men bestämd, kanske jag ska säga? :) Och du skrev ser rött och det kände jag igen hos mig själv och ville bara säga att man kan inte rå för sina reaktioner. Min personliga åsikt är att en allt för hård ton kan ge motsatt effekt om den inte riktas rätt. Så ja, ibland kan det funka att dalta. Tycker jag! :)
Eller har jag tolkat dig HELT fel? :) Hur tycker du? Krävs det en hård ton för att man ska tas på allvar? Jag vill diskutera!
Det jag menade med: Dessutom är det jättesvårt att formulera sig så att det blir rätt. Alltid upprör man någon var att det ju blir jobbigt att prata med silversked i munnen hela tiden också. Egentligen menat allmänt. Liksom att det ofta är så på internet. Allmänt. Att jag gjort det flera gånger. Förstår du? Jag trodde inte att någon skulle ta åt sig det, liksom! :) Ville inte rikta något elakt mot dig TacoBelle, då ber jag om ursäkt! Are we cool? :)
Hur som helst blev det här ett jäkligt bra exempel på hur fel det kan bli på internet! Haha

#8 Nej jag menar att jag läste mitt inlägg igen i tråden som heter "ere farligt??". Det inlägget som folk verkar ha reagerat på. Och jag kan inte se att jag "skällde" eller lät onödigt hård i det inlägget. Men det är väl för att jag själv vet hur jag menade och i vilket tonläge jag skrev inlägget. Men jo jag försökte nog låta lite mer allvarlig eftersom jag tyckte att det var ett så allvarligt fel att jag ville markera hur pass viktigt det var. Men jag kan och vill inte skriva "daltigt" om det inte kommer från hjärtat, då skriver jag hellre inte alls. Känns falskt på något vis. Men lugn var och är jag, i princip jämt faktiskt. :)
"Are we cool?" -Självklart!!! :)

Jaha du menade det inlägget!
Ja men det är ju så..
Hade du pratat med henne i verkligheten kanske det inte alls hade låtit så hårt. Det är väl utropstecken osv man reagerar på. Vet ärligt talat inte vad som spelar in när man tolkar en text.. Och det kan ju ha varit så att det bara var jag som tolkade det som skäll. Har inte sett fler kommentarer.
Då kan vi dra en till slutsats:
Det är inte bara viktigt att tänka på vad man skriver utan också hur man tolkar det man läser!
Sen måste alla få tycka olika om hur man framför en åsikt på bäst sätt! Huvudsaken är att man blir tolkad som man hade tänkt bli tolkad. Annars kanske pundhuvven som jag uppfattar det fel. :P

Ja, det är ju viktigt att också visa att man menar allvar. Det kanske jag är lite sämre på. :P

Måste instämma med TacoBelle i frågan ang att glömma bort att mata sina råttor. Anser att det svar hon skrev var helt korrekt och har svårt att förstå varför andra människor som har råttor blir upprörda över att man anser att en person som kan glömma sina råttors näringsbehov i två veckors tid kanske borde överväga att omplacera dom och vänta några år med att ha hand om djur.
Tvärtom borde väl alla som överhuvudtaget bryr sig om råttor reagera betydligt starkare än dom gjort.
Känns som iFokus forumet blivit en plats med bara "pluttenutt" utrymme där enda syftet är att visa upp sina sötnosar och upprepa samma frågor om och om igen.
Ingen kritik ska tolereras, iallafall inte om den inte är skriven med en massa smileysar och fjäsk.
Jag orkar inte hänga här särskilt mycket längre, det ger mig ingenting. Men antar att det ger en hel del andra medlemmar ngt eftersom medlemsantalet ständigt växer. Och det är ju bra för dom.

Daydreams, jag tycker att man visst ska få kritisera och jag kan reagera starkt på vad olika inlägg, men man kan väl ändå tänka lite på hur man skriver saker och ting. Vissa kan tolka det som otroligt hård kritik och bli sårade bara för att man gjort ett litet fel. Det där med att glömma att ge mat på två veckor, det är dock inte ett litet fel, det är allvarligt, men det är en helt annan sak. Man behöver ju inte ha en arg ton i inlägg som gäller lite "mindre" saker?
Håller även med dig, Terato. Man måste även tolka inläggen rätt, vilket inte alltid kan vara så lätt.

…
Ofta läser man ju in en helt annan ton än vad som faktiskt menas.. Jag har full förståelse för de som reagerar starkt, jag tillhör en av dom som mer än gärna vill säga ifrån ordentligt när jag ser något som inte är som det ska. Men när jag känner det så gör jag något annat en stund så att jag får tid att tänka på hur jag kan skriva nåt som inte låter så elakt och kränkande.. och för att understryka att jag inte menar illa så använder jag smileys. (vilket jag egentligen inte alls är så förtjust i… det ser så sååå fjäskigt och överdrivet ut. Men det hjälper mer än det stjälper iaf.)
Att vara saklig och informativ i stället för att klanka ner på personen i fråga brukar fungera bättre.. Även om man helst vill läsa lusen av människan. Folk har för vana att slå dövörat till och vända taggarna utåt om de blir otrevligt bemötta (som de uppfattar det, även om det inte var menat så) och det hjälper ju faktiskt inte råttorna!
Starka reaktioner kommer alltid finnas när vårat älsklingsdjur (eller något annat djur också, för den delen!) inte har det så bra som det borde. Tyvärr är okunnighet och ignorans något som vi än så länge kommer vara tvugna att fortsätta motarbeta, det försvinner inte av sig själv. Men hård ton är kanske fel väg att gå, även om det är den ton man helst av allt vill använda. (jag är inte mer än mänsklig, jag chockas också av vissa saker och vill bara skrika! men jag pysslar med något annat en stund så att jag inte kokar över när jag svarar på ett inlägg.)

Jättebra svarat, Ninja.
Tror du fick fram det osm jag inte lyckades med! :)
Jag kan också tycka att vissa inlægg ær lite væl hårda i tonen.. Har reagerat på det många gånger och det verkar vara så mycket irritationer istællet før att støtta och hjælpa dom som inte har så mycket kunskap. Jag har inte mina råttor som mitt størsta intresse, som många hær verkar ha, så jag ær inte lika insatt i hur allt fungerar, men mina råttor mår ypperligt i alla fall!
Sen ville jag bara sæga att min Elvis e værldens goaste! Lucifer ær inte så illa han heller men han e fortfarande skygg. Dock går det framåt før varje dag. 
Ha en trevlig helg allihop! 

JAg har inte drabbats utav det men läst svar på andras frågor.
Såklart man ska få hjälp om man frågar efter något som någon annan kanske vet, inte en dumförklaring. De som är "proffs" har varit nybörjare de med. Sluta upp med STOLTHETEN XXXXL