Råttor iFokus

Råttor

Etikettagility-aktivering
Läst 2900 ggr
Silversak
2

Träna råttor

Hej!

Alltså finns det typ en viss ålder som råttorna ska/är bäst att de är när man tränar dem? Mina är ca 2,5 månader nu och är ju väldigt spralliga och busiga. När är det enklast att träna dem och öva på tricks osv? Finns det en viss ålder eller gäller det bara att på något sätt försöka få dem att fokusera? Jag antar att det är busiga dem är och inte typ stressade…? Hur vet man allt sådant egentligen? De är ju iaf inte rädda eller så för mig då dem mer än gärna klättrar runt på mig! x)

En annan fråga, när jag har dem ute på sängen alla 4 så låter det som att de knastrar, men hur vet man säkert? Har läst att det finns olika knaster för olika situationer? :P

(Vet inte om det blev rätt kategori)

MissanTissan
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Släpper du ut dom så dom kan springa (Typ i ditt rum) eller något? För om du låter dom springa en stund och sen försöker träna dom med något gott råttgodis (Skulle tipsa om djuraffärsköpta torkade bananer eller nötkött)

Brukar var som lättast tycker jag iallafall när dom är så unga som möjligt, men det är ju inte omöjligt när dom är äldre häller. 

Här är två tricks jag lärt mina lite äldre råttor:

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Silversak
0

Ja dom får springa fritt när jag har dom ute.
Aa kan prova låta dom busa av sig lite först :) Måste hitta något dom verkligen gillar också så att dom kan koncentrera sig! ;)
Är det där tricket jag försökt lära mina!

MissanTissan
0

Vill du ha tips om hur du lär dom?

Lite råttgodis råd:

Osaltade popcorn

Nötkött

Skinka

Torkade banan bitar

Funkar det inte så vänta kanske någon månad till så dom mognar till sig lite, och lär känna dig bättre.

Moa Liljegren
1

Kan rekommendera torkat naturgodis, banan alltså! Min äldsta på 1 år gillar att lära sig saker. Snurra runt funkar alltid för en godbit. Mina skulle flå mig levande för bananchips känns det som haha! Blir som apor när jag tar fram det.

MissanTissan
0

Japp, mina med! Älskar dom!

Mapel
2

Jag skulle säga att det är lättare ju yngre de är! :) Dock har de ju ofta koncentrationsförmåga i typ en halv sekund, men det får man nästan räkna med, haha. Våra var superlätta att lära trix när de var små, dock hade vi ju 5 så man fick liksom plocka den som råkade springa förbi för de vägrade ju att stanna längre än nån sekund innan de hade nått viktigare för sig! Numera, när våra tanter är runt 2 år så är de latare än någonsin, vår mest glupska tant kan väl göra nått trick om man tjatar men oftast försöker de bara sno godiset och sticka numera, haha.

Silversak
0

Nu är råttorna ca 6 månader så känner mig gör dom gott och väl! Bör ju kunna börja träna lite smått. :)

Eftersom det verkar vara många som köra med banangodis så får jag nog testa! Vanlig färsk banan älskar dom iaf. :)

#3 Tips hur jag lär dom mottages gärna!!

MissanTissan
5

#7 Om du sätter godisen framför nosen på dom, (Helst innan dom blivit matade) och leder dom i en cirkel så säger du "Snurra" eller kommandot du vill ha. Det lättaste är att klicker träna, om du har en klicker. Annars finns det en app man kan ladda ner på sin mobil som gör klicker ljud. Tror den kostar dock. Iallafall När hen snurrar så säg ditt kommando, klicka och belöna! Efter ett tag så fattar dom

Stå: Väldigt lätt! Håll godisen åvanför dom så dom ställer sig upp, sen säger du "Stå" eller kommandot du vill ha, klicka och belöna.

Komma på kommando? Har du ett mat inkall? Om inte gör ett. Ett ljud du gör när dom ska få mat. Så dom kommer springande när du gör det här ljudet. Börja med att göra det och när dom kommer springande säg "Kom" klicka och belöna. 

Hoppa igenom en ring: Sätt ringen på marken och försök leda råttan igenom den med godis, när hen är i ringen, säg "Ringen" eller ditt kommando, klicka och belöna.
Sen när den kan det utantill så kan du höja ringen så den hoppar igenom den.

Aport: Antingen kan du köpa en såndär minibandyboll men håll i så det blir lättare för dom att greppa den. Eller så kan du ta en liten pappersboll och lägga framför dig, när råttorna rör vid den, klicka och belöna, om dom skulle bita i den klicka och belöna, fortsätt till dom plockar upp den i munnen, klicka och belöna, sen testa att dom plockar upp den i munnen och ropa på dom. Kommer dom med bollen, klicka och ge dom en STOOOR belöning!

Det är vad jag har lärt mig, så lycka till!

Silversak
0

Åå roliga trick! Ska prova kanske då med stå och snurra först.
Tack så jättemycket för beskrivningen, superbra! :)

Ska kolla upp appen! Är den inte så dyr så kan det ju vara värt det. Kostar ju ändå att köpa  en klicker hur som helst. :)

MissanTissan
0

Ja det var väldigt intressant att lära dom.

Gör det! Annars finns dom på Ullared för typ 15-40 kr tror jag, billigaste jag sett.

feldt85
0

Dem finns på Harald nyborg och biltema med :)

MissanTissan
0

Dom finns över allt, men dom kan kosta rätt mycket i vissa affärer.

Silversak
0

Ja okej, tyvärr har jag ingen av dom butikerna i närheten, men antar man kan beställa. :)

MissanTissan
0

Finns i djuraffärer också!

sofiian
1

annars har någon tipsat om att använda en enkel bläckpenna att klicka med - det låter ju inte heller så högt så känsliga rått-öron mår nog lite bättre av det :)

MissanTissan
0

Smart! Men jag hade redan klickers eftersom jag tränar mina hundar<3

Silversak
0

Jaha, ja vad smart! :)

MissanTissan
0

:D