Stroke
Jag är lite nyfiken/fundersam på det här med råttor som får Stroke, det är ganska ofta jag hört, sett och även upplevt några gånger att råttor får stroke, framför allt på senare tid.
Ni som varit med längre, har det varit lika mycket stroke förut som det är nu? Eller är det fler än jag som tycker det kommer fram mer och mer att det inträffat strokar?
Tre eller fyra råttor från min kull som skulle fyllt 2 år i förrgår (28/2) fick stroke och dog, två st detta år och en när han bara var ett halvår, samtliga var hanar. Nu kan det ju va varit något problem i linjen som inte framkommit men det känns ändå som att det kommer fler och fler strokar?
Är det någon som vet om hanar löper större risk för stroke än honor? (ställer frågan just då de råttor som jag känt har alla varit hanar)
Jag vet väl egentligen inte riktigt vad jag vill få ut av den här tråden så diskutera och prata gärna Stroke här!
Men för att klargöra Mina frågor i alla fall:
Är det mer stroke nu för tiden jämför med förut? (teorier varför om Ja?)
Är det vanligare att Hanar får stroke jämfört med honor?
Spekulera, diskutera, berätta Er historia.
Jag vill höra fler tankar kring ämnet Stroke.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
tass
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
Tycker man kan se det ofta på samma linjer och dessa har spridits ut en hel del. Så lite mer känns det som än vad det varit innan. Men tycker inte det är så stor skillnad på könen. Skulle tippa på att det mer är tur i oturen.
Men kanske även på hur djuren levt/bott. Övervikt/osund ligger ju på större risk. Men två identiska råttor, ena i lugnt hem. Andra bor i en stökig/busig flock. Både har missbildning på kärlväggen eller svaghet i kärlväggen. Så är det ju den som bor i mer aktiv busig/bråkig flock som ligger på störst risk att få pulsåderbrock på hjärnan och därmed en stroke osv.
Men det finns ju så mycket som kan framkalla stroke. Man bör ju akta att avla vidare på linjer som gett för mycket stroke fall
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Sista tiden har det iaf varit mest äldre honor som jag hört om där stroke kan ha varit inblandat. Endast i har det redan varit två.
En hona i Gävle som bär på mycket stroke bakom sig. Precis bakom i linjen ligger en kull på w, och där har det varit mycket stroke bakom den biten. Samt en hona här hemma som inte har nån känd stroke del bakom sig. Men hon har haft lite problem med syre upptagningen en tid och anades ha ett hjärtfel. Så det kan ha triggat igång en stroke.
Någon som har erfarenhet av storke som kan säga hur man märker det, vilka symptom och så som man kan se.
Greetings.
Legacy Mwari.
Jag har en hona som när hon var ca 1 år fick en stroke. Det första vi märkte var att hon hade snedskalle. När hon skulle gå till matskålen vinglade hon kraftigt och kunde inte sitta på grenen eller på hustaket. Hon ramlade nästan vad hon än gjorde. Tvätta sig kunde hon inte. När hon satte sig föll hon pladask åt sidan, hon blev ju såklart smutsigoch jag och Ginny(som råttan heter)s syster fick tvätta henne. Jag försökte bad henne i stora diskhon men hon ramlade ju runt. Om hon fick nosen under vattnet kom hon inte upp, hon simmade bara runt runt runt längs kanten i diskhon. Självklart plockade jag upp henne och torkade henne ren istället. Lily(kullsystern) fick putsa hennes päls. Ginny bättrade sig liiite och började få balansen tillbaka, men hon måste ha fått en till stroke eftersom hon nu inte ens kunde stå upp. Hon föll som en trasdocka och vi funderade på avlivning. Men visst blev hon bättre! Jajemensan, har aldrig sett en piggare 2&1/2 i hela mitt liv. Tack vare balansträning varke dag och mycket frisläppning på golvet har hon blivit bra igen. Tyvärr dog Lily i November 2012, jag älskade henne så otroligt, när jag hade varit hos en uppfödare som hade en hona som var så lik Lily till sättet, att när jag satt i bilen på väg hem grät jag. Vila i frid Lily, jag lovar att ta hand om din kämpe till syster tills att hon kommer till dig i råtthimlen, ni får gärna spöka här!
Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram
Men låter inte det mer som sneskalle?
Greetings.
Legacy Mwari.
Jo jag håller med dig #6 att #5 låter mer som snedskalle än stroke
Påverkar det balansen så mycket?
#8 Vilket då? Snedskalle eller stroke?
# 8 Snedskalle påverkar balansen otroligt mycket eller inget alls. Och ju fortare man medicinerar, ju mer chans att råttan blir helt frisk.
Mediciner bromsar upp snedskallen och kan återställa huvudet helt. Lite beroende på orsaken bakom snedskallen. De som endast bromsas upp kan leva med snedskalle hela livet om huvudet inte återgår. Vissa fall kan man anpassa buren lite extra med fler hängmattor ifall råttan skulle tappa fotfäste. Men de flesta jag medicinerat har blivit nästan helt bra till att ha lite sned skalle hela livet och leva ett fullt bra liv.
Senaste jag medicinerade var en mus som fick snedskalle och på 3 dagar började han redan ramla omkull på sidan. Men satte på baytril+roanxan i 10 dagar. Nu är han helt återställd och det går inte ens se att han haft snedskalle :-)
#10 Då är problemet att hon har blivit rädd för höga höjder, eller snarare att ha tassarna högre än 10 cm över marken. Hon bygger "fågelbon" på marken istället.
puttar lite på denna tråd, fler spekulationer, åsikter?
Puttar lite, ger sneskalle delvis förlamning eller är det stroke?