Otäcka sår
Hej, min råtta Dixie (som syns på profilbilden) har fått några otäcka sår. Främst har hon 0.5x0.5 mm sår på kinden, och sen ett ärr på skuldran. Jag tycker mig också se punkter runt munnen (bitmärken?) och jag har ingen anning om var dom kommer ifrån men det verkar bli värre och värre.
Jag fundera på om det kan vara från buren men jag har inte hittat något vasst och hennes syster verkar helt okej. Jag funderar också på om det kan vara systern som bitit henne men såren verkar rätt breda för det, dessutom har jag aldrig sett dem slåss och det är inte likt dem.
Annars verkar Dixie helt okej, möjligtvis har hon magrat något men jag ska se till att väga henne när jag fått vågen tillbaka.
Har detta hänt någon liknade och hur ska jag bemöta detta?
Skabbkvalster.
Små, små sår/skorpor främst runt huvud och nacke är tydliga tecken på skabb.
Skabb behandlas genom en tripp till veterinär för att få Stronghold utskrivet. En droppe i nacken på alla djur i buren.
http://rattor.ifokus.se/articles/4fdf470bd4ebea0ce00101cd-vsht-ohyra?4d71247db9cb462141046a38-2
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Fast jag vet inte, det är egentligen inte en massa små sår utan mer stora :S
En bild på såren är att föredra så man kan försöka identifiera dem :)
Hon har ett likadant sår fast lite mindre på andra kinden och ett "ärr" på skuldran som inte syns just nu för all päls
Hmm det är svårt att se vad det kan vara men du har rätt i att det ser ut som normal skabb, jag skulle dock inte räkna bort ohyra än.
Har du obalans i flocken? Tycker inte det ser ut som bitsår men man vet aldrig.
Nej, jag har aldrig sett eller hört dem bråka aggressivt. Dessutom blir såren större för varje dag och jag tycker inte det är troligt att systern skulle bita på exakt samma ställe hela tiden. Hon verkar inte klia extra mycket heller.
Hursomhelst tar jag dom båda till veterinären imorgon. Skulle det vara skabb kan jag vaccinera den andra samtidigt :)
Jag har tyvärr ingen som helst aning, har inte sett detta tidigare så jag håller tummarna för att veterinären kan hjälpa! :)
Veterinären förklarade det som parasiter även om hon inte tyckte det såg ut som skabb brukar. Hon tror på Sarcoptes.
Så nu har jag iallafall fått medicin att ge och om det blir värre ska hon få antibiotika också :)
Okej men då var min gissning inte helt galen :) (sarcoptes leder till skabb)
Vad fick du för behandling? Du ska behandla samtliga djur i flocken hoppas jag veterinären ordinerade ut? :)
Ivomec heter medicinen, man ger den i munnen med en sån där spruta och den ska ges 3 ggr innom 1 månad (dvs med ca 10 dagars mellanrum) :)
Och ja, jag lät ju den andra följa med också så hon ska också behandlas även om vet. inte hittade något på henne