Skaffa råtta?
Hej!
Har tänkt lite, på råttor, Kanske ska skaffa det!:) Vad ska man tänka på? Kan man ha en råtta eller måste man ha Två? Vad äter dom? Hur tar man hand om dom? Hur stor bur ska dom ha? Ni får gärna säga mer hur man tar hand om dom! :)
Kan inte mycket om råttor men det jag vet är att dem är sociala djur och därför SKA vara två.
Enligt svensk lag så ska man ha två stycken i samma kön.
Råttor är sociala djur och det är bättre att köpa av en uppfödare istället för att gynna massgrossister som man köper på en djuraffär. Du vet då också att djuret du köper är friskt och får en bättre kontakt med uppfödaren där du kan bolla ideer och frågor m.m.
Råttor älskar att klättra, så skaffa hellre en hög bur än en lång/bred - t.ex en Jennybur. Inredningen ska vara så de kan klättra runt på ett säkert sätt utan att skada deras tassar. T.ex billiga mattor på IKEA som man klipper till och ha som underlag på galler, träskivor etc.
Hängmattor görs också enklast av billiga IKEA filtar.
Hö, halm, spån och sådant som dammar ska man akta sig för det ger mer sjukdomar hos råttor då de har känsliga luftrör.
Buren skall stå på ett dragfritt ställe.
Angående mat: Allt som är saltat, kryddat skall undvikas. Grönsaker, köttfärs, kokt fisk, potatis (kokt) och fri tillgång till vatten och Torrfoder (görs enklast själv av ett hopplock av musli, det finns bra blandningar om du googlar på Torrfoder till Råttor).
Man kan lära råttorna att gå på lådan när det gäller avföring, men dom pissar där dom springer/ligger och sover. Att bada en råtta kan man göra om dom stinker väldigt mycket men bör hållas till enbart 1ggr/månaden helst mindre.
Aktivering är ett måste för råttor, möblera om buren, ta ut dem och låta dem röva fritt i ett rum (kom ihåg att säkra alla kablar, uttag m.m då de gärna biter sönder allt de kan komma åt ;) ) då de kan bli lätt uttråkade om de enbart får sitta i en bur och ingenting händer.
Du kan också bygga labyrint av gamla kartonger och liknande och ha godis i slutet av bygget.
Du kan även träna en råtta så den kommer på inkallning, lära den att dyka efter ärtor, ta ut den i koppel när värmen tillåter.
Hoppas det ger dig lite mera kött på benen =)
Var länge sedan nu jag hade ett par råttor men jag tror jag kommer ihåg det mesta hehe. Lycka till och ifall jag missat något eller skrivit något fel så får ni andra rätta mig =)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Här har du en superbra artikelsamling (vanliga råttfrågor): http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-rattfragor?stickies-1