Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 1696 ggr
Surpan
1

Bygga bur

Hej allihopa!

Jag misstänker att jag redan vet svaret på denna fråga, så ingen behöver slita mig i stycken. :) Men bara för att vara säkert, vad hade ni känt över att bygga bur ifrån denna hylla?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60275812/#/20275814

Jag vet att den är liten men den hade vart så smidig att bygga om :/

Tänkt för två råttor i så fall :)

/Surpan

minky
1

Länken funkade inte. Men det svåra med att bygga eget är att man sällan får tillräckliga mått på djupet. Bredd o höjd brukar vara någelunda. Ett tips är att kolla på garderober eller vitrinskåp. Bör vara riktigt trä i dom inte bara tunnt faner. Man kan hitta billiga på loppis o på blocket. Sen när det är trä så måste man lägga nå silicon eller nåt annat i alla skarvar o så lacka minst 5 ggr. Annars kryper urinen ner i skarvarna o buren blir att lukta apa.

feldt85
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller på att bygga eget nu. Ska dock bara ha plastbaljor istället för att lacka. Så dem inte går på träunderlaget.

Surpan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Konstigt att inte länken fungerade.. Det är i alla fall en kallax hylla med fyra fack. Måtten är (innermått) 40x70x70 och det är precis som du säger djupet som oroar mig. Jag hade tänkt att behålla facken och göra hål emellan "rummen". Är det en dålig idé? Lånade bild från Ikea och bifogar :)

/Surpan

Surpan
0

Och lack och sånt har jag koll på. Tack ändå :) undrar mest om mått och idé fungerar alls?

/Surpan

AnneN
0

Den skulle vara laglig, men i mina ögon på tok för liten.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Surpan
0

Okej, tack för input! Det är som jag misstänkte då. Får kika på andra lösningar :)

/Surpan

Skogsmongot
0

Jag tycker att den är lite liten i helhet. MEN jag såg att det fanns en högre modell i samma serie (likadan fast dubbelt så hög) som kanske skulle funka super? 🙂
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20275885/#/20275890

Mli.H
0

Kan det fungera att sätta ihop två st annars? :)

Surpan
0

Ja jag funderade på den högre också, men gör det att djupet blir mindre betydande? Vill inte att de ska känna sig instängda.. kanske blir att köpa bur ändå.

/Surpan