Råttor utonhus?
Kan man ta ut råttorna i en hage utomhus? Någon sa att dom får massa vild råtte sjukdomar utomhus? Någon som haft dom ute?
Tror inte att det är så smart, de kan få sjukdomar som du skrev i ditt inlägg + att de kan blir uppätna av andra djur som tex katter och fåglar, så jag avråder dig till detta, men däremot om du är med dom hela tiden och ser till dom kanske…. men kanske inte i hage….
Absolut kan du ta ut råttorna om vädret tillåter det.
Man får dock vara medveten om att man lätt kan få ohyra och att rymningsrisken är stor om man inte har uppsikt över råttorna - man ska alltid ha uppsikt!
Vill man ha dem ute så rekommenderar jag heltäckande hage med både tak och botten-galler/nät så råttorna inte kan klättra eller gräva sig ut samt vindskydd så de kan gömma sig från blåst och sol.
Jag tar inte ut mina råttor då jag inte finner någon mening med att ha dem utomhus. Har tagit ut dem för att fota ibland dock.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Man kan gå ut med råttorna ja, men man ska se till isådanafall att man har dem i sele eller har dom i en tröja från och till en annan plats. Jag brukar ta promenader med mina råttor, vilket är mysigt. sedan kanske vi sitter en stund på en bänk innan vi går vidare.
Sjukdomar kan man få lite varstans, men den är inte så super stor. Skabb tex kan följa med på kläderna och då behöver inte ens råttan varit utomhus.
Andra djur, som katter och fåglar attackerar inte en råtta 'bara sådär'. Speciellt det där med fåglar förstår jag inte, den dagen jag ser en kråka flyga uväg med en av mina hanar kommer jag nog förbereda mig för ett Alfred Hitchcock scenario :O ( skämt åsido ^^ )
Precis som inomhus så ska du ha uppsikt över din råtta när den är lös, för att undvika scenarion som att den blir rädd och springer iväg så är selar bra ( 8 sele är rätt omtyckt bland många råttägare, se upp för 'varmkorvs selen' - ser ut som en väst och generellt ogillas av råttor ) . Inga hagar, dom gräver sig ut, samt att det ger dom ingen speciell stiimulans - lika bra att göra en ätbar inomhus trädgård åt dem då, med tex kattgräs etc.