Ev. varning för äggskal
Gav mina killar (snart 2 år) ett halvt ägg var med skalet kvar. Har funkat tidigare och ska ju vara ok, tills jag märkte att Frank för första gången satte i halsen och mitt hjärta nästan stannade av oro..! 😞 Som tur var lyckades han lösa det på egen hand, men jag hade aldrig förlåtit mig själv om det hade gått illa..
Kan hända att det är pga. åldern som de har lättare att sätta i halsen (som människor), så jag tänkte utfärda en liten varning här så det inte händer någon annan..
Vänliga Hälsningar
Malin
Usch vad hemskt! :o Ger min ena kille ägg, alltid med skal. Han är dock bara 9 månader. Undrar om man vågar ge den nyfyllda 1åringen..?
Ni behöver nog inte oroa er, det hade ju lika gärna kunnat hända med vilken mat som helst. Jag har aldrig vart med om att mina råttor satt i halsen, och då har jag gett allt från hela kräftor till mixad mat :) unga som gamla..
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#2 Det är ju absolut sant, men tänkte ändå skriva att det kan hända, för det hade jag själv ingen aning om :S Borde ju som sagt inte höra till vanligheterna att en råtta sätter i halsen?
Vänliga Hälsningar
Malin
#3 Jo, det är inget ovanligt om de är väldigt väldigt uppspelta för att de ska få mat. Att de är glupska helt enkelt.
#4 Bra att veta, håller noga koll så fort de fått mat nu. Finns det något man kan göra för att hjälpa till om de sätter i halsen, eller är det bättre om de får lösa det själva?
Vänliga Hälsningar
Malin
#5 Sitter det helt fast kan man "slunga" råttan. Tycker det borde finnas en artikel som innehåller hur man gör det, för jag är inte helt hundra själv. Oftast löser de det själva, man får hålla koll så det inte blir "helt tätt" bara och att de får loss det.
Om någon admin ser detta vore det guld med en första hjälpen-artikel för råttor. Man har ju en del koll på vad som gäller för djur i allmänhet, men vore bra om det fanns på print för folk att skriva ut, särskilt om det skulle kunna rädda någon liten råtta i nöd..!
Vänliga Hälsningar
Malin
#7 Jag och några fler har redan efterfrågat det… Finns en typ första hjälpen där man kan läsa om vad som är bra att ha hemma för råttan… Tror vi skrivit om det i "artiklar WANTED" eller nåt sånt 🙂
#7 Vad bra! Tack så mycket :)
Vänliga Hälsningar
Malin
# 6 Jo, man kan slunga råttan som du säger. Men tänk för tusan på att ni håller handen bakom råttans nacke när ni utför det.
#10 Har aldrig sett hur man slungar en råtta, någon som har en video?
#10 självklart för mig, men bra att du nämner det. Har aldrig behövt slunga en råtta och skulle nog inte heller våga även om jag vet på ett ungefär hur man gör.
Skulle också vilja ha en video på hur man gör, eller iallafall en beskrivning!
Då kanske man kan öva på hur man ska hålla då man slungar (observera att jag inte menar att man ska öva på att slunga, utan bara själva greppet!), så man vet precis hur man måste hålla om det verkligen gäller.
Ev. öva på en verklighetstrogen gosedjursråtta, om det finns såna xd