Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 959 ggr
perlir8
0

ere farligt??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har haft det stressigt ett tag på då glömde jag att ge dom förskt foder på kanske två veckor. hur viktigt är förskt fode egentligen? jag glömmer bort att ge dom det varje dag. nåt tips på hur man kan komma ihåg det?

Daydreams
0

Farligt och farligt, det är väl som om du skulle leva på bara musli i två veckor, inte särskilt bra ur närings synpunkt. Tänk på att varje gång du äter ger du råttorna färskmat så borde det ju inte vara så svårt att komma ihåg.

jessi_twini
0

måste man ge dom VARJE dag färsk foder?

jessi_twini
0

jessi_twini
0

jessi_twini
0

jessi_twini
0

oj vad många det blev..Generad

Tendertova
0

Du äter färsk mat varje dag eller hur? Råttor fungerar väldigt likt människor, därför det började forskas på vita labråttor, och ha lika behov ur näringssynpunkt. Så ja, färsk mat varje dag. Inte så svårt, för du äter ju varje dag. Se till så det blir lite över till råttorna.

KickanW
0

Jag ger mina frukost och middag varje dag. Samma som jag äter oftast. Om jag glömmer att ge dem någon gång blir de ursinniga på mig…

Mezzzanina
0

Jag lagar alltid mat så att det finns åt mina råttor med.De äter vid alla mina måltider på dygnet allt som jag äter.Förutom starkt kryddad mat.

Absinthe
0

Mina råttor står vid min dator här och jag som bor ensam sitter oftast vid datorn, kollar film eller så när jag äter, haha, de sitter alltid sååååå gulligt och kollar på mig, fastän jag vet att när jag egentligen ätit mitt så är där mat över i köket åt dem, slutar alltid med att de får från min tallrik direkt. Och det kvittar när jag än äter så får de alltid smaka, förutsatt att de är något en råtta kan äta. Hur kan man låta bli att ge dem mat? Jag skulle inte känna mig som en bra ägare om jag glömmer bort dem, det är jag som skaffade dem och då ska jag sköta dem på det bästa sättet, dom bad ju inte om att jag skulle ta hem dem, det har hänt några gånger jag har glömt/inte hunnit men då har jag fasen stått och lagat världens brakmiddag åt dem, allt gott de älskar och sen blir det pusskalas. Men i två veckor skulle jag aldrig glömma.. hur skulle en annans mage må med müssli i magen 24/7?
Om du nu har lätt för att glömma, gör en stooor middag åt bara råttorna, frys in lagom portioner och köp hem frysgrönskaer, det tar inte så lång tid att fixa deras mat, förbered allt så går det lättare. Försök att inte glömma dem, då blir iaf jag lite besviken på dig.. =)

Stephanie
0

Att man kan glömma ge en eller ett par dagar i rad anser jag är okej, så länge man vet att dom i alla fall har Torrfoder och vatten. Jag går till exempel inte upp ur sängen om jag kommer på att råttorna inte fått mat. Då ger jag dom extra mycket och nyttig mat dagen efter istället. Två veckor är lite väl mycket att glömma…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

perlir8
0

jag vet inte om det var två veckor riktigt men… jag är tretton år och glömde bort mig.. jag ska skärpa mig!

Stephanie
0

Din ålder är ingen ursäkt… Råttorna behöver mat och det är din uppgift att ge dom det Glad

TacoBelle
0

Jag kan inte förstå hur man kan glömma att ge sina råttor mat. Och i TVÅ veckor! Skojar du? Färskt foder är jätteviktigt! Hanterar du eller umgås ens med dina råttor dagligen?

Mina råttor kan i princip klockan. Runt klockan 17.00 börjar dom vakna och traska ner till matvåningen. Är jag försen med maten så blir dom "förbannade" på mig. Då står dom i rad och skakar gallret och skriker i protest…"Viii vill ha MAAAT!!!"

Och att du är 13 år spelar ingen roll. Du kanske ska fundera på att omplacera dina råttor och vänta med att skaffa nya tills du är redo.

Dessutom är din Avatar snodd från Johan på Ratpower. Det är nog inte tillåtet. http://www.ratpower.se/minarattor/pix.asp

Terato
0

Men lägg av nu, nu är ni sådär hårda igen. Förstår att ni vill råttornas bästa men det hjälper ingen att fördöma!

Hon kanske inte riktigt har koll på hur viktigt det är att mata dem varje dag eftersom hon frågar!

Klart du vill dina råttor det bästa, Perlir8! Du kommer in i det. Gör som de skrivit tidigare i tråden det som en vana att ge dem lite av allt du äter! (inte onyttig mat, men det förstår du nog själv!) Var inte rädd för att ställa frågor här! Men det är hemskt viktigt med rätt kost eftersom de väldigt lätt kan få bristsjukdomar. Jag har möss och glömde ibland i början och det tog ett tag innan jag kom in i det! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

MentalDistress
0

Ja visst är färskfodret väldigt viktigt. men det är inte svårt att komma ihåg. Bara ge dom mat när du själv äter. frysta grönsaker och barnmat är bra att ha hemma om du nån gång äter något de inte kan äta. Om det är så att du nu glömmer efter du ätit, börja ge dem maten varje kväll innan du går och lägger dig. eller har du ingen mobil som man kan ställa in dagliga alarm på? så den ringer varje dag vid samma tid. så gjorde jag när jag käka,hmm, piller.

Aja lycka till. Hoppas du inte glömmer bort maten nått mer.
Om du verkligen älskar dina små och vill att de ska må bra så är det inte så svårt att glömma bort :)

flikka83
0

Min råttor får færsk mat næstan varje dag i alla fall.. Men det hænder emellanåt om jag åker bort øver helgen att jag ger dom extra massa Torrfoder och vatten på fre innan jag åker och så fort jag kommer hem på søndagen då får dom ingen færsk mat på lørdagen. Dom har inte mått dåligt eller blivit sjuka før det! Elvis ær 1,5 år och Lucifer nånstans runt 3 månader kanske (Adopterade Lucifer från en zooaffær dær någon hade læmnat honom før att han/hon inte orkade ta hand om honom, så har inte riktigt koll på åldern..) och dom mår som sagt prima! Många som ær så hætska hær… Och som jag sagt i ett annat inlægg så ær inte alla råttfanatiker, utan har råttor som vilket husdjur som helst och har andra intressen som kanske ær større æn att spendera all sin vakna tid på råttorna.. Så ær det før mig. Umgås med dom varje dag, olika mycket beroende på vad jag gør før annat på dagen, men lite gos blir det i alla fall. Glad

-Johanna

Absinthe
0

Jag kan tycka att det kvittar vilket djur man har så ska man ta hand om det på bästa sätt, råttor behöver en allsidig kost, då ska de få det också, vill man inte hålla på med att krångla med massa mat så skaffar man sig en guldfisk tex? Tycker det är fel att bara värdera djuren man skaffar sig som djur, en utfyllnad i vardagen i princip, alla är inte fanatiker, ingen säger att någon ska bli fanatiker heller, utan det handlar mer om varför skaffade man sig ett djur som man inte vill ta hand om på bästa sättet för att djuret i fråga ska må bra? Sen om det är en get eller en råtta det ska väl kvitta, de ska väl få leva ett så bra liv som möjligt i den fångenskap de lever i, människan har satt dem som lägst i rang, då är det människans skyldighet som innehar djuret att inte tortera det, inte ordagrant tortera, men tänk själv att inte kunna säga sin mening? Inte vara förstådd och dessutom någon annan som är källan till din överlevnad. De slipper må dåligt om vi gör det bra för dem. Att inte få äta en allsidig kost fast kroppen behöver det får väl sina konsekvenser, det vet jag själv som haft ätstörningar som gjorde att jag höll på att bryta ihop totalt pga all press kring vad man ska äta och inte, till sist åt jag inte alls. Tvinga inte djuren att få problem genom att bara säga att alla är inte råttfanatiker. Det är enligt mig en dålig ursäkt, hur andra resonerar bryr jag mig inte om där, ni får gärna kalla mig bitter eller besserwisser eller elak för att jag säger min mening, men varför skaffar man sig djur om man inte ens kommer ihåg att mata dem? En eller två gånger har väl hänt alla när man är stressad eller något annat har hänt, men är det bara jag som får dåligt samvete för att ha missunnat mina små älsklingar en mätt mage?
Det är här jag undrar varför folk inte tänker till fler gånger innan de skaffar sig djur.
Jag är varken arg eller sur eller anklagande i det jag skrivit utan jag undrar bara hur vissa tänker i sånna här situationer. Jag bara tar upp allt som stått i största allmänhet i denna tråden. VARFÖR ska det finnas ursäkter för att slippa sköta något? Jag har haft djur sedan jag var en liten skit, vi fick lov att ha djur jag och mina syskon för att få lära oss att värdera saker och ting, mamma såg alltid till att vi skötte djuren ihopa, hon hjälpte till för att visa att djur inte är leksaker utan levande varelser som ger glädje, men även ansvar som MÅSTE tas på allvar för annars ger inte ett sjukt djur någon glädje.
Avsäg er inte ert ansvar som ni åtagit er, det är nåt underbart som får lida för er bristande självdiciplin i så fall, det ska inte behöva vara en börda att ha ett djur, då ska man tänka igen varför man har ett djur.
Go on, skäll på mig nu.. =)

Daydreams
0

#18 Det hoppas jag verkligen inte folk gör, skäller på dig alltså. För det du skrivit är så otroligt rätt!

puppy_lover
0

det var ju faktiskt bara i nån vecka hon glömde det och hon älskar dom säkert jättemycket  men glömde att ge dom färsk mat så varför göra sån "big deal" av det?

TacoBelle
0

#20 För att det är en "big deal".

Ninja
0

Om man kommer ihåg att ge råttorna Torrfoder så borde man ju komma ihåg färskmaten också.. Annars tycker jag ärligt talat att det låter som att man är lat och helt enkelt låter bli att ge dom.

Man kan göra det till en ritual att när man fyller på nytt torrfoder så ska man ge färskmat också. För då kommer man garanterat ihåg färskmaten.. om man inte glömmer att mata dom över huvud taget.

Stephanie
0

#20 Två veckor är inte någon kort tid och dessutom (vilket jag nog kommer få påhopp för…) tror jag att hon inte hållt på med dom så mycket under den tiden heller. För pysslar man med råttorna - då kommer man också ihåg att ge dom mat…

Terato
0

#17 nja, fast att skylla på ointresse är ju inte okej. Då är det bättre att omplacera.. Man har ju ett ansvar i och med att man skaffar djur.

Det är ju sorgligt att man inte kan lita på zoobutikerna. Verkar vara hemskt vanligt både inom råttvärlden och musvärlden att man har dålig koll på hur viktig kosten är.

Vill bara säga en sak ang. guldfisk, att det inte räcker att ge dem vanligt flingfoder heller. De ska ha tillskottsfoder, både animaliskt och vegetabiliskt. Dessutom kräver en guldfisk ett 250-liters akvarium för att må bra och det är inte så lättskött :)

Ännu ett exempel på feluppfattningar som zoobutiker förmedlar.

teratos.r8or.se

KickanW
0

#23: Precis. Det handlar ju inte bara om att råttorna inte fick mat i två veckor utan det är ett bevis på oansvarighet. Om man kan glömma en sådan sak i två veckor kan man inte ha en så bra "relation" till djuren. Mina råttor är en otroligt stor del av min vardag, och så måste det ju vara om man har ett djur.

TacoBelle
0

#24 Ja guldfiskar och slöjstjärtar ska ha minst 250 liter akvarium. Dessa guldfiskskålar som säljs är rent djurplågeri. Ledsen

Karmatarerskanise
0

Som så många skrev, att "glömma" ge färsk mat i 2 hela veckor rimmar illa med att ta sitt ansvar!

Om man nu har råttor, då hoppas jag att dom få mat var dag? Och om dom nu får det, hur kan man då "glömma" ge dom färskt? Och hur är det med vatten?

Du ber om tips på hur man ska komma ihåg att ge dem??
Var gång dom får vatten, mat eller får komma ut, kan du ta som regel att ge dom färskfoder :)

Absinthe
0

Jag menade inte så att guldfiskar är mindre värda eller inte behöver någon särskilt skötsel när jag skrev om guldfisken.. tycker det är fel att ha för små akvarium och så, jag är ingen fiskmänniska, jag vet inget om fiskar mer än att jag och mina råttor äter fisk, dock inte guldfisk.. =P
Men en guldfisk slipper du ju stå och laga mat till, men sen kommer ju skötsel av akvarium och den biten.. Kanske en dum sak att jämföra med iofs men poängen var inte att man ska skita i att ta hand om en guldfisk heller. Bara för att utreda vad jag menade.. =)

Terato
0

I början när jag hade möss glömde jag ofta att ge av våran mat. Kom på det när jag liksom hade skrapat ur alla kastruller och satt igång diskmaskinen. då får man ju göra något på sidan om åt dem.

Har man bråttom är det jättebra att ha lite fryst ärt-och majsblandning, någon annan grönskasblandning och kanske lite räkor i frysen som man kan tina upp i micron. Man kan även göra storkok och hälla upp i små plastpåsar och lägga in i frysen till sådana tillfällen.

teratos.r8or.se

Mimmiih
0

OM du vill komma ihåg så kan du Tex: om du sitter vid datorn mkt, så sätter du en stor lapp som täcker hela skärmen och skriv: Mata Råttorna! på den.. du glömmer inte då ;)

Kleverin
0

har upptäckt att det är fullkommligt underbart med frysta blandade grönsaker.. när jag äter ute eller nått och resterna är slut, så tar jag fram blandningen och häller upp till dem. ibland får de det fryst, hårt och bra för tänderna. :-)

flikka83
0

#24 Jag sa inte att man skulle glømma dom eller ta hand om dom sæmre bara før att råttorna inte ær ens størsta intresse! Verkligen inte! Och det ær skillnad på att glømma att mata helt æn att missa færskfoder några dagar… Sen tycker jag också att två veckor ær før længe utan! Menar bara att jag har fler intressen æn råttorna, skulle dom inte vara ett intresse alls skulle jag før det førsta inte ha dom! Før det andra skulle jag inte sitta hær och ægna massa tid åt att diskutera dom. =) Det ær inte mitt ENDA intresse, det var så jag menade. Dom får både rækor, olika grønsaker, matrester, yoghurt, torkad frukt och annat, utøver torrfodret så det går ingen nød på dom alls. =)

Sov gott dærute. =)

olydia
0

Råttor kräver mer än man kanske tror, de är trots allt intelligenta allätare och behöver en varierad kost och massor med utmaningar..

[fannyputte]
0

perlir8 e min kompis och jag vet mycket väl att hon ger sina råttor mat, vatten och färskfoder dagligen nu, förut kunde hon glömma lite då och då men det var inte mer än tre dagar, så jag tror att hon överdrev lite när hon skrev två veckor… men nu har hon skärpt sig så nu får dom färskfoder varje dag!!!

CamillaS
0

tre dagar är stor skillnad mot två veckor… så varför överdrev du så mycket i såfall?

Terato
0

#30 Hahhaha, bra tips!

teratos.r8or.se

Lollo86
0

#34 förut ja. men detta hände väl nyss? har du ens pratat med henne om detta? =)

Bullerbytjejen
0

låter på inlägget hon skrev att hon inte förstod riktigt hur viktigt det var, är man 13 år och köper råttor på zoo så kan man ju få informationen att jo dom äter den här torrfoderblandningen och så gillar dom att få rester ibland åxå, ja så går man hem och så gör man som dom säger, sen kanske man läser på lite och så får man veta att det är viktigt att dom får mycket mer färskfoder än vad dom gav info om på zoo kanske? men nu vet hon ju och det kan bara bli bättre..

klart att man inte ska skylla på något, man ska ta hand om dom djur man skaffar sig, men om man tar hand om dom efter instruktioner man får där man köper dom så e det kanske inte så lätt…

och hade hon inte brytt sig om råttorna så hade hon nog inte ens brytt sig att skriva här på forumet heller tänker jag iaf..

Terato
0

Jag tycker du har en poäng där, Bullerbutjejen.

teratos.r8or.se

[fannyputte]
0

#37, ja det har jag. och när vi pratade om det sa hon att det var ett tag sen det händeGlad