Stroke på min gubbe :(..?
Hej.. Nu kommer dåliga nyheter. Jag tror att min lilla gubbe kan ha fått en stroke. Jag vaknade som vanligt och skulle ge de sin frukost. Idag valde jag att skämma bort de lite och gav de lite leverpastej som jag då gav genom gallret, då jag märkte att Sonic gick ovanligt trögt fram till gallret. Han har alltid varit lat så jag tänkte bara att han måste ha varit nyvaken+att det är så himla varmt. Ett par timmar efter märkte jag att han fortfarande låg på samma hyllplan vilket han gör fortfarande. Jag hade serverat maten i skålen (som då är på samma hylla), fast han orkade inte ens ställa sig upp och ta mat utan låg kvar på samma fläck. Jag blev orolig och tog ut honom på mattan när jag märkte att hans huvud är ganska snett… När han äntligen bestämde för att röra på sig gick han otrolig konstigt, som att hans ben fick släpa hela kroppen :( Just nu ligger han i en plastkorg med massor av fleece filtar. Jag har lagt lite mat i korgen och springer en gång i timmen för att se om han är törstig. Fick hålla huvudet vid vattnet en bra stund tills han börja dricka. Ätit har han också gjort lite idag. Tror ni det kan vara en stroke? Han är ca 1 år och 7 månader..
🐶 Djur är det bästa som finns 🐱
Upptäckte även nu att han inte reagerar med några ljud, kan det vara i samband på nåt sätt?
Det låter tyvärr som en stroke ja, och en allvarligare sådan. Tyvärr överlever oftast inte råttor som får stroke. Vissa överlever den första men stryker oftast med den andra, som brukar följa.
Det finns inte så mycket att göra när en stroke inträffat mer än att försöka hjälpa så gott det går. :(
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Usch vad tråkigt, beklagar. :(
Usch :( gud vad allting är så orättvist. Jag vill verkligen av hela mitt hjärta att han blir bra igen, fast… Nej jag vet inte riktigt vad jag ska säga utan att jag är så ledsen :( Tack så mycket för ditt svar Zakaraa och att du var rakt på sak!
#3 Tack
Sockervatten för att bli lite piggare kanske? Beklagar verkligen. :c
#3 Tack ska ta hand om honom så gott jag kan :( Upptäckte att han rörde på öronen liiiite när jag gjorde ett lite ljud.
#6 Ja kanske, fast jag tror det är för sent :/ Tack iallafall :)
Vet tyvärr den extrema smärtan det är att behöva ta hand om strokeråttor, har haft några stycken. Min första var död redan när jag upptäckte honom och den senaste hon överlevde första stroken och levde i två-2½veckor efter men jag fick sedan hjälpa henne att somna in då hon bara blev sämre och sämre under sista veckan :/
Det låter som att det är illa men jag tycker inte du ska ge upp hoppet helt, det finns en chans att han kan återhämta sig men jag vill att du ska vara medveten att chansen är liten, måste vara brutalt ärlig då jag inte vill ge dig falska förhoppningar. Usch får såna flashback till min tös :/
Tankarna finns med dig 🌺
Oj :( Beklagar väldigt mycket över din tös och kille. Låter verkligen hemskt för dig :( Vet hur otroligt ont det gör när någon älskling dör. Ucsh ja.. Tack så hemskt mycket för ditt och allas stöd. Det ger mig styrka att ta hand om sötnosen utan att bryta ihop hela tiden (Heart)
Lider så med dig, när man är en djurmänniska så är det ens familjemedlemmar och det gör så ont i hjärtat när dom blir dåliga. <3
Beklagar. Det är bara att göra det bästa av den sista tiden ❤️
#11 Ja absolut. Han är som min lilla bebis :( #12 Hoppas verkligen att det inte är sista tiden, men får kanske börja vänja mig vid tanken… Tack för ert stöd (Heart) !
Förlåt, insåg nu att det lät väldigt elakt haha…
#14 Nej, nej det är helt ok! Jag förstår vad du menar :)
UPPDATERING (Som blev för långt) Idag verkar Sonic mycket piggare! Han är fortfarande långt ifrån bra men det är iallafall bättre än igår. Han klättrar fortfarande inte på gallret och sånt, men idag traskar han runt på bottenplan, äter och dricker lite mer och håller huvudet uppe mer. Ja han ser allmänt piggare ut. Har också märkt att han piper och knuffar bort de andra råttorna när de kommer för nära hans huvud :( En av råttorna hade t.om hoppat på hans huvud från hammocken… Det gick bra dock och jag tog ut hammocken sen. Hoppas det absolut inte händer igen! Han är även lite små snuvig från när han badade (de frusna ärtorna hade gjort vattnet kallt) så gick långt för att köpa lite roiboos te till honom. Nu sitter han iaf och tvättar sig :). P.s undrar ifall det är någon som vet om råttan brukar bli bättre efter en stroke och kan fortfarande få en till stroke efter ett tag? Eller är det individuellt?
#16 Skönt att det verkar gå åt rätt håll! :)
Det är individuellt hur pass bra de återhämtar sig, oftast brukar en andra stroke komma efter ett tag.
Som med min tjej, hon återhämtade sig men en vecka senare började hon bli sämre igen.
#17 Jaha okej! Så länge det inte blir alltför jobbigt för honom.
Och beklagar igen över din lilla tjej :( Fy vad hemskt bara..
Tack igen ❤️
Sonic är borta nu… Jag hittade honom i det blå plasthuset och han såg väldigt fridfull ut. Jag tänkte iaf skapa en tråd åt honom lite senare idag ..:( Vila i frid min älskling. Jag älskar dig så (Heart)
Beklagar :(
Beklagar verkligen :( 🌺
:c Beklagar.
Beklagar ❤️