Började bitas
Hej! Jag har två råttor som är ca 1 år, som gick jätte bra att ta ut innan vi bytte bur. Sen bytte vi bur och en råtta går jätte bra att ta ut medans en börjar bitas så fort man ska ta ut han. Är det nån som vet vad det beror på och vad jag ska göra??
Hur hårt biter han? Går det hål? Ger han något "tecken" innan han biter eller sker det spontant?
#1 Han bits ganska hårt, ibland går det hål. Det sker nog spontant, han brukar stirra på fingrarna innan.
Tränger ni in han i ett hörn? Bits han när ni försöker lufta han eller bara om ni sträcker in händerna och låter han lukta på dom på eget behåg? Han är 1 år och det kan vara hormonerna som spökar. Ibland kan det gå över av sig själv, men ibland kan det krävas kastrering. Tvinga er inte på han utan låt han komma fram till er. Har det hänt något (iom burbytet) som kan ha haft en påverkan på honom?
#3 Tack så mycket för svaren! Nej det gör vi inte. Han biter efter handen när man sträcker in den. Det kan ju då kanske vara att han blir rädd, den nya buren låter ju ganska mycket när man öppnar och stänger den?!
När jag bytte från stor till liten blev mina också lite osäkra. Hoppas det går över!