Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 773 ggr
Moa80308
0

Tjock råtta!!

Hej jag har två råttor som är ung. 1 år och 11 mån. En av dem "Titan" har lagt på sig ganska mycket och väger ung; 800 g. (har ingen bra våg att väga dem på), Silver å andra sidan dvs. min andra råtta väger dryga 600 g. Det är alltså ganska stor skillnad mellan dem … Har ni några tips för den lite tjockare så att han kommer lite bättre i form? 

De får blötfoder en gång om dagen och då låter jag alltid silver äta först sedan Titan, Torrfoder får de men har tagit bort de lite fetare grejerna ex. solrosfrön som jag istället ger som godis.  Självklart får de också komma ut och springa också !!

Zakaraa
0

Om du skriver vad de får för mat, både Torrfoder och färskfoder så kan det bli enklare att ge råd kring kost.

Simning är bra motion för överviktiga råttor men det är inte alla råttor som gillar vatten.

Men sedan ska du inte stirra dig blin på vågsiffrorna, vissa råttor Är stora och så länge deras vikt matchas kroppsformen så är det inga större problem. Dvs. korta råttor bör inte ligga på hög vikt då de blir korta och tjocka men är de långa i formen så kan de ha mer vikt utan att vara överviktiga så gå på hur de Känns och ser ut mer än en siffra :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Moa80308
0

Till färskfoder får de lite olika men ofta ägg och någon grönsak, ibland lite gröt, ris, (ger inte så mycket av ris/gröt/potatis men ibland) sedan får dem kött av något slag eller quorn eftersom jag är vegetarian … De brukar få ung. 1 dl mat/dag kanske men då är det ganska luftigt pga. grönsakerna. Till Torrfoder får de müsli-baserad dvs med de olika sädeslagen, lite pumpafrön,  linfrön m.m. men omsagt inte så stor mängd av fröna!! 

Hahaha mina råttor är lite roliga när det kommer till att bada men ska försöka att få honom att vilja motionsbada lite :)

Zakaraa
0

Till överviktiga råttor (råttor över lag i mitt tycke) skulle jag basera kosten på grönt. En bas på grönsaker och någon gång i veckan köttprotein, dvs dra ner på deras äggintag och undvika snabba kolhydrater helt.

Plocka bort de feta fröerna ur fodret, bort med pumpa och solros så de inte har fri tillgång till det feta.

Du kan inreda buren så de måste klättra och jobba för att få maten, servera inte i skål utan placera ut på olika ställen och/eller i saker så de måste jobba för att få ut det. Stimulera deras matvanor vill säga.

Extre utetid med mycket aktivering är också en idé för överviktiga råttor. Men jag tror det mest effektivaste är simning. Finns en medlem här inne som hade ett litet projekt med sin överviktiga hona men jag vet inte hur det gick med henne tror den tråden dog ut.
Prova att söka lite på forumet så får du upp många tips och trixs för viktminskning.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Moa Liljegren
0

Jag proppar toa rullar med papper och godsaker så de får kämpa lite! :)

Moa Liljegren
0

Jag proppar toa rullar med papper och godsaker så de får kämpa lite! :)

Moa80308
0

Tack så mycket ska försöka med alla tips !! :) Har tänkt att jag ska göra om deras bur snart också så ska då bygga in lite mat-gömmor som är lite svåra att ta sig till :P