Proteinbehov
Jag är själv vegan och ger mina killar animalier ca två-tre gånger i veckan. Nu undrar jag om jag skulle kunna ge dem endast viltkött (ren/hjort/älg etc.) eller fisk/skaldjur ("rättvist" fiskat) vid dessa tillfällen? Alltså utesluta kyckling, ägg, ko, gris, får osv. Anledningen är att jag som ni kanske förstår helst vill att de små mängderna animalier jag köper till mina killar ska vara så "schysst" producerade som möjligt.
Vänliga Hälsningar
Malin
Jag är vegetarian men köper kött till råttorna. I perioder har vi gett dem enbart vilt som proteinkälla och ser inte att det har varit något problem. Det finns ju dessutom många andra proteinkällor som tex bönor(i små månader) linser, frön och nötter.
Ett tips om du vill ha enkelt att ge dina tott så finns det viltskav att köpa på alla lite större mataffärer. Det är blandade sorter med hjort, ren(om man nu anser att det är vilt?) , älg, vildsvin mm. Det är superenkelt att distribuera då det bara är att plocka ut och klippa av det som behövs och sen tinar det på bara några minuter då det är så tunt. Detta finns i frysdisken. Nu var det ett tag sen vi köpte detta så jag minns inte exakt vad det står på förpackningen så kan inte lova att detta är "vilt vilt" och inte hägnat vilt men det kanske är värt att titta på iaf :)
Hoppas jag var till någon hjälp :)
Om de ska vara så schysst producerade som möjligt, varför skaldjur/fisk? 🤔 Skaldjur blir väl antingen köpta levande eller kokas till döds? Man kan iofs köpa levande djur och använda kniv för att gå direkt i hjärnan som är relativt smärtfritt… Under vår kurs om djurproduktion/slakterier osv kom det upp hur fisk avlivas, när det kom till nät så kan de på bottnen/mitten krossas ihjäl pga hur mycket fisk, och väldigt många fiskar kvävs sakta ihjäl osv… Iofs så borde odlade fiskar som avlivas med el gå ganska snabbt… Är inte helt säker på att kursen var sann då det var muntligt (så kunde inte kolla upp källor) men skaldjur/fisk låter lite konstigt om du vill vara så snäll mot djuren som möjligt…?? 🤦♂️
Tips om du bor så det passar är att kolla upp vilka gårdsslakterier som finns i din närhet och fråga om de kan sälja slaktrester för en billig peng (hjärta, putskött, osv). Och så klart höra hur de gör med djuren från födsel till slakt. Då får du själv hälsa på djuren och se hur dem har det 🙂 Har själv gårdsbutik i närheten med vilt & lamm, det är definitivt värt den lilla extra körningen det tar så jag kan se djuren själva (med undantag för viltet förstås, de har hjort i stort hägn dock), köper ganska mycket varje gång och fryser in så blir det inte så mycket extra körning ändå…
Tycker lamm överlag brukar ha det bra på de ställen jag sökt, så utöver vilt så är lamm ett bra djurslag att söka på 🙂
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Hur ser du på ägg från frigående höns utomhus då? Väldigt snällt producerad proteinkälla 🙂 (Tycker jag i alla fall)
#1 Ja, det lutar åt framförallt viltkött..!
#2 Det här är ju som du säkert förstår ett pest eller kolera-val för mig och jag jämför bara med hur andra djur lever och slaktas. Fisk och skaldjur får "åtminstone" leva ett liv fria i havet till skillnad från slaktdjur som föds och lever i fångenskap och misär för att även de sedan lida till döds. Men jag håller helt med ditt resonemang , därför jag själv inte heller äter fisk eller skaldjur.
#3 Om det skulle vara ägg från någon bekants gård och jag vet att hönorna har ett fantastiskt liv, då skulle jag kunna mata mina killar med det!
Tusen tack för svaren, mina killar får festa på viltskav och eventuellt ägg om jag skulle hitta någon bra hönsägare :)
Vänliga Hälsningar
Malin
Ja! Dessutom räcker det med animalier 1- 2 gånger i veckan ifall de är vuxna, råttor är inte anpassade till att äta särskilt mkt animalier. Det mesta proteinet får de vilda råttorna från säd och övriga växter 😃