Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1440 ggr
DivinA
1

Få råttuppfödare

Verkar vara väldigt få uppfödare av råttor i Skåne. Jag funderar snart på att starta upp en egen. Har sökt i tre dagar utan resultat av de slags råttor jag vill ha. Alla är som finns är hooded och det är inte min typ… ;(

Melissa V
2

Skåne har ju flest av alla län, har du verkligen kollat och ringt runt? Tror ingen av dem har hooded heller som inriktning

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

DivinA
0

Jag hittar inga som har det?! Jag söker som en galning!! :p

DivinA
0

Vart ska jag söka mer än här och hitta.se?

Zakaraa
4

#3 Hitta.se? :P

Prova på olika facebook grupper, där gömmer sig många uppfödare också.
Södra Sverige har flest uppfödare.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

panini
2

Några jg kan rekommendera här i Skåne är Porlamarkens, Fizzys och Glamråttan :)

[tamlina]
2

Finns även oddpaws (som är min granne)

Förstår inte vad folk menar med att det inte finns uppfödare i Skåne..

feldt85
0

Har haft samma problem. Är du sugen på att starta uppfödning med mig? Vad är det du söker?

DivinA
0

Jag vill ha dumboråttor… Blåa, svarta (ej coated) och vita med röda ögon. De som finns har väldigt sällan kullar.

DivinA
0

Startar gärna tillsammans. :)

feldt85
0

Låter bra :D söker själv blåa. Kontakta mig gärna på Facebook om du har. /Christine feldt

[tamlina]
2

Man kan ju inte ha kullar hela tiden.. Honorna och hanarna samt en själv måste ju få vila :)

DivinA
1

Just därför behövs fler uppfödare och kullar :)

Zakaraa
6

Tycker det är kullar hela tiden som ploppar upp..
Med både svart och blått, som är extremt vanligt, speciellt i söder.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

ceccie
2

blir kanske bättre till hösten . många har paus under sommaren

Jenna03h
0

Jag letar också efter råttuppfödare i Skåne och har jätte svårt att hitta någon som har en kull på g.

panini
0

Porlamarkens och Fizzys ska ha kullar snart :)

panini
0

Men annars så kan man ju alltid lösa med transport om man ska ha från en uppfödare som bor på längre håll. Har själv fixat transport, inte bara från Sverige, utan även från Finland, Danmark, Holland, Tjeckien mm. Så det löser sig nästan alltid ;)

JoySurrender
3

Men Divina, du ringde ju mig? Jag sa ingenting om hooded då.

Det finns en hel del uppfödare i Skåne. Har ni kollat listan här på RiF?

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

JoySurrender
1

#8 menar du russian blue?

Och vad är coated?

Glamråttan

kigon
9

Om du vill ha en speciell typ eller färg så är ju tre dagar extremt lite… Se om någon ska ha kull till hösten som har de färgerna, vilket någon förmodligen ska då de är ganska vanliga 🤪 

Min egen erfarenhet i detta; Satt och väntade i 3-4 mån på en kull varav jag inte ens fick bäbisen tillslut då uppfödaren valde en annan när min transport blev några veckor försenad (lång transport, så är förståeligt i det fallet). Några månader ytterligare för att hitta uppfödare som passade mig och hur jag ser på råtthållning och skulle ta kull + en ny väntelista men som tyvärr hade för lite honor för en till mig (det var här jag gav upp mitt färgmål) + nästa kulls väntelista och fick jag min bebis tillslut. 

Allt detta för en ljus råtta (dock så var första bebisen en BE siames dvs uppfödare i Stockholm vilket var originella specifika färgmålet som blev till generellt ljus tillslut). Vet inte precis hur många månader jag väntade men väl över ett halvår. Om jag hade velat ha mörk som t.ex. black eller russian blue så hade jag haft det betydligt fortare… (kan tillägga att jag bor i Skåne).

3 dagar får mig att skratta lite… 😃 Klarhet att man får ta och vänta om man har utseendekrav eller/samt hälsokrav på bebisen för mig, samt klarhet att det är värt att vänta för att stödja seriös uppfödare… Så som sagt, kolla runt till hösten är mitt tips, har svårt att tro att ingen kommer ha kull i höst med någon av de färgerna…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

feldt85
0

Jag vet folk som har ungar. Som sagt. Kontakta mig på Facebook så pratar vi så kan jag kanske hjälpa dig.

DivinA
0

Finns det någon i tråden som har Dumbo, svarta eller vita med röda ögon? Det med tre dagar beror nog mest på att jag haft kanin och dem hittar man dagen efter haha ;)

DivinA
0

Men ni har rätt . Tre dagar var att ta i. Jag tror vi hittat våra nu. Tre flickor men måste vänta tills lördag :(.

DivinA
0

#18 Vad har du för färger? (Har ringt och mailat många)

DivinA
0

#19 ja precis russian blue och menar såklart hooded

JoySurrender
0

#1 Jo, men Porlamarkens har hooded.

#24 Som jag sa när du ringde - välkommen till min hemsida! Länk här nedanför.

Glamråttan

Moa Liljegren
1

Vet att detta inte passar och så men hittar ingen tråd att fråga i och vill helst inte göra en egen. Vad ska man göra åt en oseriös uppfödare? Människan jag tänker på säljer till djuraffär och så tänker jag på alla flickor som får upp ögonen för råttor och skaffar sådana stressiga råttor som jag vet hon föder upp, även bitiga.. (Ta bort detta ifall det verkligen inte passar/hänvisa till en tråd)

JoySurrender
1

Tråkigt Moa… Tycker absolut du ska starta en egen tråd om det.

Glamråttan

DivinA
0

Jag har kollat alla era och andras hemsidor och har svårt att hitta aktuella som jag är intresserad av. Men ska kolla noga en gång till. :)

DivinA
0

#26 älskar din sida!! Man kan verkligen få se råttorna från alla vinklar och mycket bra i helhet. Jag hittar ingen aktuell hona där?

zickan
10

Starta uppfödning bara för att det inte finns uppfödare nära en själv är verkligen inte seriöst. Ens mål bör verkligen va mycket mer än ta kull bara för att. 
Förstår inte heller på varför det ska va sådant problem? Varför måste du hitta djur inom några dagar. Sökandet efter något man vill ha går inte på några dagar. 
En seriös uppfödare har ofta långa vänte listor. Sedan är det inte att ta första bästa bara för färgen är rätt. 
Viktigast är ju att du får en koppling med uppfödaren. Och denne tror att råttorna kan passa det liv du beskriver och letar. Inte bara färgen som behöver va rätt. Utan även psyket och klicka mellan er. Inte så jätte många kullar som kräver att köpare kommer på besök. men det finns så känsliga linjer/individer där råttorna inte klickar med många och då måste man åka dit. Men annars vet oftast uppfödaren efter andra varit på besök och hur råttorna beteer sig på hur lätt de borde ha att gilla nån. Som hur aktiva/lugna de är och vilken miljö de passar i. Alltså inte första bästa. 

Skulle du gå och köpa en hundvalp för att du vill ha en fort, eller skulle du leta upp en med bra historik bakom ifrån en uppfödare du kan lita lite på. Samma sak med råttor i princip och alla djur typ.
Varför rama in sig på ett område. Bara för det inte finns så mycket kullar i skåne. Så är det sommartider, semester och alla reser runt. Hitta transport just nu är inte speciellt svårt. Är det inte bättre att hitta en kull, en linje, en uppfödare som du vill ha ifrån och ställa dig på kö. Vänta, ha tålamod och få djur du verkligen verkligen vill ha än ta första bästa. 
Jag har en tjej som skall till göteborg ifrån mig i västerås. Nu kommer hon inte dit samma dag hon är leverans. Men hon kommer dit nu snart innan hon är mer än ca 2 månader. Fortfarande en liten tjej. Hade gått fortare om personen som skall ha henne var hemma de tidigare gångerna transport funnits. 
Menar mest att transport är inte svårt att hitta. och första bästa råtta är inte alltid så smart val. Tålamod brukar löna sig. 

Mellan stockholm och skåne går ofta transporthjälp. Vet en på djurtransport.ifokus.se som brukar pendla till hässleholm/malmö. Men fortfarande är det semster och väldigt många reser. Och ofta är det just sthlm-skåne. 
På fb finns det 4 transport trådar om man söker djurtransport.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Stephanie
6

Sen är jag också lite nyfiken - om du nu har svårt att hitta sällskapsråttor, hur har du då tänkt dig hitta råttor som dessutom är bra avelsmaterial? Du måste ju börja med ett gäng bra råttor innan du kan börja föda upp?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal