Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 486 ggr
[Diana.K]
1

Aggressiv råtta?

Jag tror min ena råtta är aggressiv, kan inte skilja på om hon är rädd eller aggressiv. Hon piper när man klappar henne ibland och ibland inte. Hon piper när man lyfter henne ibland. Hon reser ragg mot min hand ibland när jag har den i buren och hon har bitit mig flera gånger varav en gång hårt. Jag slår henne på nosen när hon försöker hugga mig och då blir hon argare. Vet inte vad jag sa göra med henne. Mutat henne med godis hur mycket som helst, klappat på henne men då piper hon. Ibland skriker hon när man lyfter henne. Men när hon är lös så kommer hon fram och nosar och klättrar upp på mig. Hon har dock aldrig bitit mig när hon klättrar upp på mig.

panini
2

Fick förslaget av en uppfödare att om råttan gör något som du inte går med på så ska du vända den på rygg (typ de värsta som råttorna vet för de tycker att det är förnedrande).

[Diana.K]
1

Jag har gjort det flera gånger, och hon blir skitsur då också. Men låter henne lugna ner sig först och sen lägger tillbaka henne i buren. Jag förstår inte riktigt vad det är med henne, hon har alltid varit rädd och så men hon har inte rest ragg mot min hand och redo att attackera mig när jag är nära henne, vilket hon också har gjort flera gånger. Men hon har aldrig bitit min kille! Men han hanterar inte råttorna lika mycket som jag.

Moa Liljegren
2

En kompis sa till mig att nypa till i nackskinnet. Funkade galant på min dominanta före detta råtta. Han verkade få respekt på mig. Hur 'jobbig' jag än var mot honom så bet han aldrig mig igen. :) Men var beredd på att råttan kanske skriker bara då håller i skinnet. Alltså även när det ej gör ont, vilket det lilla nypet inte heller ska göra.

[Diana.K]
0

Nöp du till i nackskinnet när han reste ragg mot dig? När nöp du honom?

Moa Liljegren
0

#4 Jag nöp när jag tröttnade på hans huggande och när han var dominant mot sin bror. Tror inte man borde nypa när den reser ragg, då kan man nog bli riktigt skadad. Men lite innan allt bryter ut. Vet inte om man ska göra såhär men det fungerade för mig. Mammorna brukade ju bära dem i nackskinnet. När de ligger still i din hand så ska du släppa. :)

zickan
0

Skulle mer rekommendera att skricka, höja rösten i iiiiihk… som råttor själva gör. är råttan rödögd?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Diana.K]
0

Okej, tack för hjälpen! Ska pröva det! Misstänker att min hona är dominant och vaktar sitt boende. Hon beter sig inte såhär när hon är ute och springer på golvet  samt när hon klättrar på mig.

[Diana.K]
1

Zickan råttan är inte rödögd! Jag har provat med skrikande ljud också men misstänker att det är boendet hon vaktar för det är bara i buren som hon är sur. Vänder ryggen mot mig, reser ragg piper när jag kommer för nära med handen osv.

Moa Liljegren
0

#7 Min ena kille kommer direkt fram i buren och börjar täcka sitt hus och lägga papper över sin matskål när jag sätter in handen så troligtvis! Min verkar även tro att alla ska ta hans mat så han täcker den och äter som en häst hahah

[Diana.K]
0

Haha vad lustig han är! Kallar min hona för surtanten haha. Så intressant och se hur deras personlighet varierar. Jag ska arbeta med min surtant och se om hon blir gladare snart. 

Hur gick det med din hane som hade bölden? Har du varit hos veterinären Moa?

[Diana.K]
0

Btw tack för tipsen allihopa!

Moa Liljegren
0

#10 Det går bra! Han har skorpan och han mår fortfarande bra. Tror inte det blir vet denna veckan. Fick råd om att blöta ner den och ta bort skorpan försiktigt för då skulle den nog öppna sig.

[Diana.K]
0

Okej, bra! Hoppas han blir bra snart!! :)

[Diana.K]
0

Okej, bra! Hoppas han blir bra snart!! :)