Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 504 ggr
[Diana.K]
0

Long Evans råttor

Hej alla!

Jag undrar bara om Long Evans råttor finns i Sverige eller kallar vi de Black Hooded? Är de samma sak eller har jag missuppfattat det?

/Diana

Lamina
3

Long Evans är inte en teckning, utan en stam av laboratorie-råttor som framavlades redan 1915 genom att avla på ett par honor ur en annan stam med en vildråtta. Long Evans är nästan alltid Black hooded, men hooden kan förekomma i andra färger. Jag tvivlar på att det skulle finnas Long Evans hos någon privatperson här i Sverige, eller någon annanstans för den delen, då laboratorier inte gärna lämnar ifrån sig sina djur hur som helst.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Diana.K]
1

Tack för svaret! Jag hade hört att Long Evans är tamråttor som används i labb? Men nu förstår jag bättre! Tusen tack för informationen! 

/Diana

R8bus
2

Det stämmer labbråttor också räknas som tamråttor, men de som används i labb är avlade och uppfödda lite annorlunda jämfört med de som vi har som sällskap. Det finns folk som har labbråttor som sällskap, dessa har då oftast räddats/ snotts/ fåtts från ett labb. Jag vet att det finns folk som har Long Evans råttor hemma, men det tillhör inte det vanliga. Hemma hos mig bor det en liten labbråtta och det finns fler på detta forum som också har labbisar hemma. Annars har Lamina helt rätt. Och letar du efter en hooded råtta så är denna teckning vanlig även hos vanliga tamråttor 😃.

[Diana.K]
0

Jag vet att i Sverige får man inte ta hem råttor utan de avlivas efter försöken. Har jobbat i USA på labb med Long-Evans råttor och de fick man adoptera om man ville ha de efter försöken, vilket jag ville men kunde inte ta med de till Sverige såklart. Så jag är väldigt kär i Long-Evans och skulle vara en dröm för mig och ha dessa. Ska kolla runt i skolan om det finns en möjlighet ens att få tag på dessa råttor från labbet efter försök eller om det är omöjligt, vet att svenska lagarna är väldigt strikta och förr kunde man få tag på labbråttor men idag är det svårt. Konstigt att det har snotts labbråttor från labb? Det finns kameror överallt i djurrummen och man blir nog sparkad/anmäld som doktorand om man snor någon råtta. Det är hårt reglerat det där med labbråttor. Hur har de som har fått tag på labbråttor och tagit hem dessa gjort?